PKP CARGO nadal liderem przewozów intermodalnych w Polsce. Ponad 19% udziału w rynku
- Marek Zioła

- 7 dni temu
- 2 minut(y) czytania

PKP CARGO potwierdziło swoją silną pozycję na polskim rynku przewozów intermodalnych. Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) oraz informacji podanych przez magazyn Namiary na Morze i Handel w numerze listopadowym, spółka osiągnęła duży udział w rynku w pierwszej połowie 2025 roku.
W I półroczu 2025 roku przewoźnik, mimo wymagającego otoczenia rynkowego i wewnętrznych zmian, osiągnął udział na poziomie 19,1% pod względem masy ładunków oraz 18,6% pod względem wykonanej pracy przewozowej. Te liczby są ważne, bo PKP CARGO wciąż przechodzi restrukturyzację i czeka na sądową zgodę na plan naprawczy. Potwierdza to, że pomimo wyzwań, działania w firmie idą we właściwym kierunku.
Duży udział PKP CARGO na rynku intermodalnym
Zgodnie z doniesieniami, PKP CARGO utrzymało duży udział w przewozach intermodalnych. Jest to o tyle istotne, że cały rynek w Polsce w analizowanym okresie odnotował wzrost liczby przewiezionych jednostek, ale przy jednoczesnym spadku ich masy i pracy przewozowej.
Ogółem w ciągu sześciu miesięcy przewoźnicy kolejowi przetransportowali ponad 863,7 tysiąca jednostek intermodalnych. Przekłada się to na około 1,36 miliona TEU (kontenerów 20-stopowych), co oznacza wzrost o 1,8% rok do roku. Jednocześnie, jak zauważył UTK, łączna masa ładunków spadła do 13,4 miliona ton, a praca przewozowa wyniosła 4,4 miliarda tonokilometrów. Analiza UTK sugeruje, że przewoźnicy realizowali co prawda więcej kursów, ale były to przewozy na krótszych dystansach i z lżejszymi ładunkami.
Czynniki sukcesu w przewozach intermodalnych
Prezes Zarządu PKP CARGO, Agnieszka Wasilewska-Semail, wskazała na poprawę jakości realizowanych przewozów jako decydujący czynnik w utrzymaniu pozycji rynkowej.
„Kluczowym czynnikiem, który pozwolił nam utrzymać silną pozycję w intermodalu, była poprawa jakości realizowanych przewozów – większa punktualność i niezawodność. To efekt między innymi zmian procesowych wprowadzonych w ramach restrukturyzacji.”
Według Prezes, największy potencjał rozwoju PKP CARGO dostrzega w przewozach międzynarodowych, zwłaszcza tych realizowanych jedną lokomotywą przez terytoria kilku państw. Przewagą spółki na długich, międzynarodowych trasach jest posiadanie licencji na przewozy w wielu krajach, lokomotywy wielosystemowe oraz możliwość optymalizacji kosztów dostępu do infrastruktury w krajach zachodnich.















Komentarze