top of page

PKP Cargo odpowiada na potrzeby rynku. 400 wagonów Eamnos dla branży budowlanej

Pociąg PKP Cargo
Fot. PKP Cargo

PKP Cargo planuje znacząco wzmocnić swoją flotę, koncentrując się na segmencie przewozów kruszyw. Spółka zdecydowała się na wynajem 400 specjalistycznych wagonów Eamnos, które mają zwiększyć efektywność i konkurencyjność oferty. Decyzja ta, podyktowana potrzebami klientów, wpisuje się w realizację strategicznego Planu Restrukturyzacji.


PKP Cargo, jako jeden z kluczowych graczy na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce, ogłosiło znaczące wzmocnienie swojego taboru. Spółka zamierza wynająć aż 400 nowoczesnych wagonów typu Eamnos, dedykowanych obsłudze dynamicznie rozwijającego się rynku artykułów budowlanych. To bezpośrednia odpowiedź na sygnały i oczekiwania płynące od klientów działających w tym segmencie, którzy stawiają na optymalizację i większą ładowność transportowanych materiałów. Wprowadzenie nowego taboru jest również ważnym elementem realizowanej przez spółkę strategii, ujętej w Planie Restrukturyzacji.


Pierwsze 42 wagony Eamnos już we flocie PKP Cargo


Już teraz flota PKP Cargo została wzmocniona pierwszym składem, liczącym 42 wagony typu Eamnos. Docelowo, w przyszłym roku, spółka planuje finalizować nabycie wszystkich zaplanowanych 400 sztuk. Wagony Eamnos to czteroosiowe platformy przeznaczone do przewozu materiałów sypkich, niewrażliwych na wilgoć, takich jak kruszywa, żwir, piasek, rudy, węgiel czy drewno. PKP Cargo już obecnie oferuje przewozy kluczowych surowców dla budownictwa i infrastruktury, w tym cementu i wapna, a także kruszyw. Najczęściej wykorzystywanymi dotychczas wagonami były węglarki typu Eaos/EAS oraz wagony samowyładowcze typu Fals i specjalistyczne Szutrówki 203V.


Wagony EAS i Eamnos, choć oba są czteroosiowymi węglarkami służącymi do transportu podobnych masowych ładunków sypkich, różnią się konstrukcją. Eamnos wyróżnia się skróconym pudłem i lżejszą specyfikacją, podczas gdy EAS to standardowa węglarka, używana do przewozu węgla, piasku, rudy i kruszyw, z bardziej tradycyjnymi metodami załadunku i rozładunku.


Dlaczego klienci stawiają na wagony Eamnos?


Decyzja o wyborze wagonów Eamnos jest podyktowana ich kluczową zaletą – większą ładownością w porównaniu ze standardowymi węglarkami EAS. Ta przewaga ma wymierne korzyści dla klientów: umożliwia transport większej ilości kruszywa w jednym cyklu, co bezpośrednio przekłada się na redukcję liczby cykli załadunkowo-rozładunkowych. W efekcie, jak podkreśla PKP Cargo, możliwa staje się organizacja prac w ramach dwóch zmian roboczych zamiast dotychczasowych trzech.


Takie podejście generuje istotne oszczędności operacyjne nie tylko dla przewoźnika, ale przede wszystkim dla odbiorców. Prezes Zarządu PKP Cargo, Agnieszka Wasilewska-Semail wyraźnie zaznaczyła, że spółka aktywnie wsłuchuje się w potrzeby rynku.


"Jako Spółka, która aktywnie uczestniczy w rynku kolejowych przewozów towarowych, wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów. Posiadanie nowego typu wagonów we flocie PKP CARGO, na które jest zapotrzebowanie rynkowe, zwiększy wachlarz ofertowy Spółki i otworzy nowe możliwości przewozowe. Buduje tym samym naszą przewagę konkurencyjną pokazując, że stawiamy na rozwiązania wysokojakościowe, które optymalizują proces przewozowy. Tego typu działania wpisują się zarówno w plan restrukturyzacji jak i strategiczne plany operacyjne"

Jakość transportu i optymalizacja kosztów dzięki PKP Cargo


Wagony Eamnos oferują także wyższy standard przewozu. Ich nowoczesność i utrzymanie w czystości są kluczowe, zwłaszcza w przypadku transportu surowców wykorzystywanych do produkcji betonu, takich jak grys, gdzie jakość musi być zachowana. Niska awaryjność taboru i minimalizacja strat masy w trakcie podróży oznaczają mniej reklamacji i większą niezawodność operacyjną.


Najem tego typu taboru ma przynieść dwustronne oszczędności – zarówno dla PKP Cargo, jak i dla ich klientów. Umożliwi to dostosowanie oferty do rosnących oczekiwań rynku, łącząc konkurencyjność cenową z wysoką jakością świadczonych usług transportowych.


PKP Cargo konsekwentnie zwiększa swój udział w rynku przewozów


PKP Cargo sukcesywnie zwiększa swoje udziały w rynku kolejowych przewozów towarowych. Urząd Transportu Kolejowego (UTK) informował o rekordowym lipcu bieżącego roku dla całej branży, kiedy to masa przewiezionych towarów osiągnęła 18,8 miliona ton, co było wówczas najwyższym miesięcznym wynikiem roku. Udział PKP Cargo w tym okresie również rósł, zwiększając się z 25,3 procent w lipcu do blisko 26,7 procent w sierpniu 2025 roku. Spółka, dysponując potencjałem ludzkim i sprzętowym, aktywnie dąży do optymalizacji przewozów, dywersyfikacji taboru i umacniania swojej pozycji na rynku TSL.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page