PKP CARGO redukuje stratę i kontynuuje restrukturyzację
- Marek Zioła

- 1 cze
- 3 minut(y) czytania

Grupa PKP CARGO S.A. odnotowała znaczące zmniejszenie straty netto w pierwszym kwartale 2025 roku, co świadczy o skuteczności podjętych działań restrukturyzacyjnych. Spółka intensywnie pracuje nad poprawą efektywności operacyjnej oraz rozwojem nowych korytarzy transportowych, dążąc do osiągnięcia rentowności i stabilizacji na wymagającym rynku przewozów kolejowych.
Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł Grupie PKP CARGO S.A. znaczącą poprawę wyników finansowych. Skonsolidowana strata netto wyniosła 48,6 mln zł, co stanowi istotną redukcję w porównaniu do 118,1 mln zł odnotowanych w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody z tytułu umów z klientami osiągnęły poziom 928 mln zł. Działania restrukturyzacyjne, zainicjowane w 2024 roku, przynoszą wymierne efekty, co widoczne jest również w zmniejszeniu kosztów świadczeń pracowniczych z 521 mln zł w I kwartale 2024 roku do blisko 410 mln zł w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku. Zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) wyniósł niemal 75 mln zł, natomiast strata na działalności operacyjnej (EBIT) zamknęła się kwotą
20,4 mln zł.
Działania restrukturyzacyjne i rozwój strategiczny
Prezes PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, Agnieszka Wasilewska-Semail, podkreśla, że pierwszy kwartał tego roku był okresem kontynuacji działań restrukturyzacyjnych, które dzięki postępowaniu sanacyjnemu przyczyniły się do stabilizacji sytuacji w spółce. Grupa koncentruje się na rozwoju nowych korytarzy transportowych, w tym rozbudowie korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz zwiększeniu obecności na trasach do Hamburga i Rotterdamu. W planach jest również stworzenie centralnego hubu, który ma usprawnić przepływ towarów na osi północ-południe oraz wschód-zachód. Spółka finalizuje także umowy dotyczące pozyskania nowoczesnego taboru multifunkcyjnego, co wpisuje się w strategię rozwoju transportu intermodalnego i ma wzmocnić pozycję PKP CARGO w Europie.
Nowe kontrakty i optymalizacja
PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji aktywnie pozyskuje nowe zlecenia. Wśród ostatnich umów znajduje się kontrakt na przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, który będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2027 roku. Zawarto również umowy handlowe ze spółkami z Grupy Azoty na przewozy towarowe w komunikacji krajowej, eksporcie, imporcie oraz na odcinkach zagranicznych, a także umowy najmu wagonów. Łączna maksymalna wartość tych umów przekracza 233 mln zł netto, a ich obowiązywanie zaplanowano do 31 sierpnia 2027 roku. Działania restrukturyzacyjne koncentrują się na redukcji zatrudnienia, zakończeniu nieefektywnych umów dzierżawy, sprzedaży zbędnego majątku oraz dostosowaniu struktury organizacyjnej do obecnych potrzeb rynkowych. Michał Łotoszyński, Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, zaznacza, że dotychczasowe działania pozwoliły na ograniczenie kosztów funkcjonowania, a kolejnym etapem jest poprawa jakości usług i konkurencyjności w celu pozyskania nowych zleceń i ustabilizowania przychodów.
Wyzwania rynkowe i perspektywy
Pomimo pozytywnych efektów restrukturyzacji, PKP CARGO nadal mierzy się z trudną sytuacją na rynku kolejowych przewozów towarowych. Michał Łotoszyński wskazuje na skutki przeskalowania i niedopasowania Grupy do obecnych realiów rynkowych. Spółka intensywnie pracuje nad poprawą efektywności operacyjnej poprzez reorganizację i automatyzację procesów, a także utrzymanie dyscypliny kosztowej. Jednym z głównych celów jest zatrzymanie procesu utraty rynku, a także ocena rentowności realizowanych kontraktów. Prezes Agnieszka Wasilewska-Semail podkreśla, że rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce odnotował spadki w pierwszym kwartale 2025 roku, co było wynikiem między innymi kurczących się przewozów węgla, braku koniunktury w Unii Europejskiej oraz ograniczonego popytu na przewozy. Pomimo tych wyzwań, PKP CARGO pozostaje liderem rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce, z udziałem 28,1% w masie towarowej i 26% w pracy przewozowej w I kwartale 2025 roku. Spółka przygotowuje się do złożenia planu restrukturyzacyjnego w czerwcu 2025 roku i poszukuje rozwiązań finansowania nowego taboru, aby kontynuować modernizację floty.















Komentarze