PKP i Ministerstwo Infrastruktury mówią jednym głosem. Stabilny Fundusz Kolejowy priorytetem
- Marek Zioła

- 30 wrz
- 3 minut(y) czytania

Stabilność finansowania polskiej kolei jest priorytetem. To główny wniosek po V Debacie Infrastrukturalnej na targach TRAKO, gdzie 15 października 2024 roku eksperci apelowali o wzmocnienie Funduszu Kolejowego.
Kluczowe zagadnienia dotyczące przyszłości polskiego transportu szynowego, w tym roli kolei w realizacji zrewidowanych celów polityki europejskiej, zasad finansowania infrastruktury oraz jej utrzymania, zdominowały V Debatę Infrastrukturalną. Spotkanie to, które odbyło się 15 października 2024 roku podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, zgromadziło najważniejszych przedstawicieli sektora, w tym Ministerstwo Infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP S.A. oraz Bank Gospodarstwa Krajowego, a jego centralnym punktem był apel o pilne i stabilne wzmocnienie Funduszu Kolejowego. Branża liczy, że wnioski z tej dyskusji trafią "na warsztat" rządu, co przełoży się na realne zwiększenie środków dla Funduszu Kolejowego.
Debata infrastrukturalna to stały i istotny element Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, służący jako forum wymiany poglądów i omawiania kluczowych zagadnień dla całej branży. W tegorocznym panelu, oprócz kluczowych reprezentantów strony rządowej, czyli Ministerstwa Infrastruktury, oraz głównych zamawiających – PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP S.A. – zasiadali również przedstawiciele rynku przez Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego (IGTL) oraz świata nauki z Instytutu Kolejnictwa. W tym roku bardzo ważnym uczestnikiem był także sektor finansowy, reprezentowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). Wszyscy liczą na to, że poruszane w tej dyskusji najistotniejsze kwestie zostaną przeanalizowane przez rząd, spółki i instytucje, tak jak działo się to w przypadku poprzednich edycji.
Efekt synergii dla wygody podróżnych
Podczas debaty szczególnie mocno wybrzmiał temat konieczności współpracy w sektorze, by osiągnąć wspólny cel – dobro i komfort pasażerów. Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A., podkreślał, że cała praca ma służyć podróżnym.
„Najważniejsze jest dobro i komfort pasażerów, temu powinna służyć współpraca pomiędzy uczestnikami branży kolejowej”
Bułczyński wskazywał na potrzebę osiągnięcia efektu synergii przy realizowaniu takich zadań jak modernizacja dworców czy rewitalizacje linii kolejowych. Celem jest zapewnienie płynności i wysokiej jakości obsługi na każdym etapie podróży: od wejścia do zmodernizowanego budynku dworca, przez oczekiwanie na odnowionym peronie, aż po szybki przejazd po zmodernizowanych torach.
Coraz większe wsparcie dla utrzymania infrastruktury kolejowej
W kontekście finansowania infrastruktury, Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, podał konkretne dane. Przypomniał on, że w bieżącym roku do spółek kolejowych trafiło około 9 miliardów złotych. Co szczególnie istotne, wiceminister zapowiedział, że w przyszłym roku na utrzymanie infrastruktury kolejowej przeznaczona zostanie jeszcze większa kwota. Wzrost tych środków jest kluczowy dla zachowania sprawności i bezpieczeństwa sieci kolejowej w Polsce, co bezpośrednio przekłada się na punktualność i jakość podróży.
Fundusz Kolejowy to serce inwestycji
Zdaniem Marity Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, problem niewystarczającego finansowania z Funduszu Kolejowego został podniesiony podczas V Debaty Infrastrukturalnej na TRAKO z niespotykaną dotąd siłą. Uczestnicy panelu byli zgodni – bez stabilnego finansowania inwestycji infrastrukturalnych nie da się zapewnić nie tylko stabilnego rozwoju podstawowych przewozów kolejowych, ale także polskiego przemysłu.
Prezes IGTL zaznaczyła również, że udało się zainteresować postulatami branży premiera. Jak podkreśliła, rozwiązanie problemów, które zdiagnozowano, znacząco przyspieszy rozwój inwestycji.
Maciej Kliś, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego, utwierdzał w przekonaniu, że inwestycje w kolej to realne projekty.
„Sercem inwestycji kolejowych powinien być Fundusz Kolejowy, który na ten moment funkcjonuje w ograniczonym zakresie ze względu na ilość środków, które się w nim znajdują. Teraz słyszymy zapowiedzi ze strony Ministerstwa Infrastruktury, w porozumieniu z Ministerstwem Finansów, że fundusz będzie rósł i że środki, które będą się pojawiały, będą zdecydowanie w większej wysokości niż te przekazywane do tej pory - mówił wiceprezes BGK. - To jedna z największych gwarancji długofalowego finansowania inwestycji kolejowych”
PKP S.A. zmienia podejście do dworców kolejowych
Jako przykład zmiany podejścia do wydawania środków na rozwój kolei podano sposób modernizacji budynków dworców, prowadzony przez PKP S.A. Andrzej Bułczyński wyjaśnił, że spółka dzieli dworce na te, które wymagają gruntownych, kompleksowych modernizacji, oraz na obiekty, w których wystarczą szybkie remonty. Takie podejście pozwala na szybsze osiągnięcie oczekiwanego przez pasażerów efektu i nie zawsze wymaga ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych. To elastyczne zarządzanie środkami pozwala na dostosowanie zakresu prac do realnych potrzeb podróżnych.















Komentarze