PKP Intercity: Dzięki nowym Impulsom 2 pół miliona Polaków zyska dostęp do połączeń dalekobieżnych
- Marek Zioła

- 18 wrz
- 3 minut(y) czytania

PKP IC poinformowały, jakie trasy obsłużą nowe składy hybrydowe Impuls 2. Dzięki nim do średnich oraz małych miast mają powrócić połączenia dalekobieżne, zmniejszając tym samym wykluczenie transportowe.
Plany przewoźnika zakładają uruchomienie kilkunastu nowych tras, które mają połączyć małe i średnie miejscowości z siecią połączeń dalekobieżnych. Przewoźnik szacuje, że w ten sposób około 440 tysięcy Polaków ponownie zyska dostęp do pociągów dalekobieżnych, a dla 3,5 miliona mieszkańców naszego kraju zwiększy się dostępność do nich.

Dokąd dojadą nowe pociągi Impuls 2?
Uruchomienie nowych tras ma być możliwe dzięki hybrydowym zespołom trakcyjnym oraz lokomotywom hybrydowym. Będą one mogły jeździć zarówno po zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych liniach. Jest to rozwiązanie, które ma umożliwić przewoźnikowi dotarcie do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie kursowały od lat. Jak powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, do niektórych miejscowości pociągi wrócą nawet po 40 latach przerwy.
Dotrzemy do 14 miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych. To przełom – bo po latach przerwy wracamy do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się od 20, 30, a nawet 40 lat.
Nowe pociągi dojadą między innymi do Czaplinka i Złocieńca (po 40 latach), Łomży, Chorzel i Wielbarka (po 30 latach) oraz Człuchowa i Czarnego (po 20 latach). Ponadto, PKP Intercity planuje zwiększyć liczbę połączeń dalekobieżnych w miejscowościach, które mają obecnie tylko jedną taką relację, na przykład w Świdnicy, Chojnicach czy Gorzowie Wielkopolskim.
Sprawdź, na których trasach pojawią się nowe połączenia
PKP Intercity ogłosiło, że 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (Impuls 2) oraz 22 składy spalinowe będą obsługiwać następujące trasy:
Warszawa – Łomża (między innymi przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
Białystok – Gdynia (między innymi przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
Kraków – Gdynia (między innymi przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
Warszawa – Białystok (między innymi przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
Kraków – Hrubieszów (między innymi przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
Warszawa – Hrubieszów (między innymi przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
Gdynia – Kostrzyn (między innymi przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Poznań – Kostrzyn (między innymi przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Kraków – Zagórz (między innymi przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
Kraków – Jelenia Góra (między innymi przez Nysę, Świdnicę);
Warszawa – Gdynia (między innymi przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
Gdynia – Szczecin (między innymi przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).
Pierwsze nowe połączenie ruszy już w grudniu tego roku. Będzie to trasa Gorzów Wielkopolski - Poznań. Przewoźnik, aby zrealizować ten plan, ogłosił przetarg na wypożyczenie 22 spalinowych składów. W 2026 roku planowane jest uruchomienie połączenia z Łomży do Warszawy przez Ostrołękę.

Nowoczesny tabor dla małych i średnich miast
Umowę na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych PKP Intercity podpisało w 2024 roku z nowosądecką firmą NEWAG. Pierwsze pojazdy mają trafić do przewoźnika na początku 2027 roku, a cała dostawa ma zakończyć się do końca drugiego kwartału 2029 roku. Dodatkowo, w fabryce PESA trwa budowa 16 lokomotyw hybrydowych.
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne będą kursowały w kategorii InterCity (IC) i zaoferują podróżnym wysoki komfort. W każdym pociągu będzie 177 miejsc siedzących, a składy zostaną wyposażone w klimatyzację, gniazdka elektryczne, ergonomiczne fotele oraz indywidualne oświetlenie. Pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów – znajdą się w nich udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością, strefy dla rodzin z dziećmi oraz miejsca na rowery. W pociągach będą także automaty vendingowe.















Komentarze