top of page

PKP Intercity i H. Cegielski FPS finalizują kluczowy kontrakt. Na modernizację taboru

Widok na pięciu mężczyzn, w tym wiceministra Roberta Kropiwnickiego, spacerujących po hali produkcyjnej H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych. Mężczyźni ubrani są w garnitury, a Kropiwnicki gestykuluje lewą ręką, wskazując na coś. W tle widać części i konstrukcje wagonów kolejowych.
Fot. Ministerstwo Aktywów Państwowych

PKP Intercity powiększa swoją flotę, wprowadzając do ruchu zmodernizowane wagony typu Z1B, przystosowane do prędkości 200 km/h. Poznańska fabryka H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych zakończyła prace nad pierwszą partią pojazdów, które wkrótce zasilą składy krajowego przewoźnika. Kontrakt, którego wartość opiewa na 211,5 mln zł brutto, obejmuje modernizację 32 wagonów, co znacząco zwiększy komfort podróży pasażerów na popularnych trasach.


PKP Intercity kontynuuje intensywny program modernizacji swojego taboru, a najnowszym jego efektem są zmodernizowane wagony wyprodukowane przez poznańską fabrykę H. CEGIELSKI - Fabryka Pojazdów Szynowych. Pierwsze pojazdy, które osiągną prędkość do 200 km/h, są już gotowe i czekają na proces homologacji, po czym zostaną włączone do regularnego ruchu pasażerskiego. Inwestycja o wartości 211,5 mln zł brutto jest częścią większego planu przewoźnika, mającego na celu poprawę jakości usług i zwiększenie komfortu podróży. Nowe wagony, przeznaczone do obsługi popularnych połączeń, stanowią istotne wzmocnienie floty PKP Intercity.


Wnętrze zmodernizowanego wagonu
PKP Intercity i H. Cegielski FPS finalizują kluczowy kontrakt. Na modernizację taboru / fot. Ministerstwo Aktywów Państwowych

Modernizacja 32 wagonów poprawi komfort pasażerów


Kontrakt z H. Cegielski FPS obejmuje modernizację łącznie 32 wagonów. Z tej liczby 26 to wagony przedziałowe drugiej klasy typu Z1B, a sześć to wagony typu Z1B PRM, które zostały specjalnie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowe pojazdy zostaną włączone do ruchu za kilka tygodni, a ich modernizacja jest częściowo finansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wykonawca, oprócz modernizacji, będzie również odpowiedzialny za naprawy okresowe, które zostaną przeprowadzone po 18 miesiącach eksploatacji. Docelowo wagony mają obsługiwać połączenia na trasach Warszawa – Łódź, Łódź – Gdynia – Kołobrzeg oraz Warszawa – Zakopane.


Wiceminister Aktywów Państwowych, Robert Kropiwnicki, wyraził swoje zadowolenie z postępów projektu.

Z satysfakcją odnotowujemy dynamiczny postęp w realizacji projektu modernizacji taboru kolejowego. Ta inicjatywa, której wczesne etapy konstrukcyjne miałem przyjemność obserwować, osiągnęła obecnie fazę finalną, czego dowodem są prezentowane dziś wagony, ze świetną estetyką i wysoką jakością wykonania. Jest to bezpośredni rezultat zaangażowania i profesjonalizmu wszystkich pracowników FPS Cegielski, za co serdecznie dziękuję. Realizacja zamówień na najwyższym poziomie, z zachowaniem doskonałej jakości, znacząco przyczynia się do budowania zaufania do całej polskiej branży kolejowej.

W zmodernizowanych wagonach pasażerowie znajdą odnowione fotele, które zachowały swoją ergonomiczną konstrukcję. Dodatkowo, każdy pojazd wyposażono w gniazdka do ładowania urządzeń, zarówno w standardzie 230V, jak i USB. Komfort podróży podniosą również indywidualne oświetlenie, klimatyzacja, dostęp do bezprzewodowego internetu Wi-Fi oraz automatyczne drzwi. Lepsze wyciszenie akustyczne pozwoli na bardziej spokojną i relaksującą podróż. W wagonach typu Z1B PRM, oprócz udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, dostępne będą także przewijaki dla dzieci.


Czterech mężczyzn w garniturach siedzi w odnowionym przedziale wagonu kolejowego, a kolejny z mężczyzn znajduje się na pierwszym planie, obrócony tyłem do aparatu. Wszyscy rozmawiają, a w tle przez okno widać halę produkcyjną poznańskiej fabryki H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych.
PKP Intercity i H. Cegielski FPS finalizują kluczowy kontrakt. Na modernizację taboru / fot. Ministerstwo Aktywów Państwowych

Wysoki udział polskich poddostawców i ambitne plany


Wiceminister Kropiwnicki podkreślił, że aż blisko 90 procent komponentów użytych do produkcji tych wagonów pochodzi od polskich dostawców. Taki wysoki odsetek ma na celu wspieranie polskiego biznesu i gospodarki regionalnej. H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych realizuje obecnie kontrakty dla PKP Intercity o łącznej wartości prawie 4,9 mld zł, co czyni ją jednym z kluczowych partnerów przewoźnika. W ramach jednego z największych zamówień, poznańska fabryka ma wyprodukować 300 fabrycznie nowych wagonów, z których pierwsze mają zostać oddane do użytku w 2026 roku. Ogólnie, PKP Intercity ma zakontraktowane projekty taborowe o wartości ponad 16,5 mld zł.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page