PKP Intercity intensywnie inwestuje w tabor dzięki środkom unijnym
- Marek Zioła
- 3 lip
- 3 minut(y) czytania

PKP Intercity aktywnie wykorzystuje fundusze unijne na rozwój taboru, co potwierdziła wizyta delegacji Komisji Europejskiej na warszawskiej Olszynce Grochowskiej. Przedstawiciele Komisji Europejskiej zapoznali się z postępami w realizacji projektów inwestycyjnych, które znacząco wpływają na modernizację polskiej kolei. Spotkanie miało na celu omówienie efektywności wykorzystania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej.
PKP Intercity od wielu lat konsekwentnie rozwija swoją flotę i infrastrukturę, w dużej mierze dzięki skutecznemu pozyskiwaniu i wykorzystywaniu środków z Unii Europejskiej. Od 2007 roku spółka otrzymała dofinansowanie na 14 projektów, z czego 12 zostało już zakończonych. Całkowita kwota przyznanego wsparcia przekroczyła 5,3 miliarda złotych, co stanowi znaczący wkład w projekty o łącznej wartości 11 miliardów złotych.
Rozwój taboru w ramach środków z UE
Pierwszym istotnym etapem w transformacji PKP Intercity był Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W ramach tego programu zrealizowano 10 projektów współfinansowanych ze środków unijnych, koncentrujących się na zakupie i modernizacji taboru. Dzięki temu przewoźnik zmodernizował lub nabył 263 wagony, 30 lokomotyw oraz 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Spółka pozyskała wówczas łącznie 2,15 miliarda złotych dotacji z funduszy unijnych, przy całkowitych nakładach na projekty wynoszących 5,5 miliarda złotych. Dodatkowo, oprócz inwestycji w tabor, PKP Intercity we współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego przeprowadziło projekt badawczo-naukowy, w wyniku którego zakupiono symulator ułatwiający szkolenie maszynistów. Rozbudowano również zaplecze serwisowe przewoźnika o Warsztat Utrzymania
Technicznego, przeznaczony do obsługi składów ED250.
W latach 2014-2020, w ramach kontynuacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, PKP Intercity zakupiło lub zmodernizowało 335 wagonów i 53 lokomotywy. Pozyskano wówczas 1,01 miliarda złotych dotacji, przy łącznych nakładach na kwotę 2,7 miliarda złotych. Spółka zdecydowała się także na unowocześnienie ośmiu stacji postojowych: Gdynia Grabówek, Szczecin Zaleskie Łęgi, Olsztyn, Kraków Główny Zachód, Wrocław Główny, Warszawa Grochów, Kołobrzeg oraz Przemyśl Bakończyce. Do chwili obecnej przebudowano stacje w Olsztynie, Krakowie, Kołobrzegu, Szczecinie i Wrocławiu, a także oddano do użytku myjnie pociągów w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie.
PKP Intercity beneficjentem Krajowego Planu Odbudowy
W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2,16 miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Poziom wsparcia ze środków unijnych wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych. Przewoźnik otrzymał już dwie transze wypłat środków – w kwietniu 2025 roku w kwocie 874,5 miliona złotych, a z końcem maja wpłynęło ponad 147 milionów złotych. Pieniądze te są przeznaczane na sfinansowanie zakupu 56 nowoczesnych lokomotyw o wartości 1 miliarda złotych oraz modernizację 248 wagonów różnych typów o wartości 1,2 miliarda złotych. Warunkiem otrzymania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich inwestycji do końca czerwca 2026 roku.
Dzięki środkom z KPO PKP Intercity sfinansuje zakup 56 lokomotyw Griffin, które osiągają prędkość 160 km/h. Nowe pojazdy mają zwiększyć bezpieczeństwo i punktualność podróży na terenie całej Polski. Zakupione pojazdy będą również bardziej ekologiczne. Ponadto, dofinansowanie z KPO pokryje koszty związane z modernizacją 248 wagonów. Zostaną one wyposażone w wygodne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej. Wśród modernizowanych wagonów znajduje się również 50 specjalnych pojazdów COMBO, dostosowanych do potrzeb różnych grup pasażerów, takich jak osoby z niepełnosprawnościami, rodziny z dziećmi, osoby starsze czy rowerzyści. Wagony COMBO będą wyposażone w maszyny vendingowe, umożliwiające pasażerom zakup przekąsek w trakcie podróży. Zarówno wagony, jak i lokomotywy będą obsługiwać trasy praktycznie w całej Polsce. Do końca czerwca spółka odebrała już 148 wagonów i 35 lokomotyw EU160 oraz zakończyła wykonanie 3 z 7 planowanych inwestycji.
Wsparcie polskiego przemysłu kolejowego
Kontrakty na wagony i lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie przez polskich producentów. Modernizacją wagonów zajmują się Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski z Poznania, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki oraz PKP Intercity Remtrak. Z kolei Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne. W ten sposób środki te nie tylko przyczyniają się do poprawy komfortu podróży pasażerów PKP Intercity, ale również wspierają rozwój polskich fabryk taboru kolejowego. Do tej pory PKP Intercity zainwestowało 16,5 miliarda złotych wyłącznie u polskich producentów.
Komentarze