PKP Intercity kupuje 34 używane wagony od niemieckiego DB Regio
- Marek Zioła

- 20 paź
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity złożyło ofertę zakupu do 34 używanych wagonów pasażerskich spółce DB Regio. Zawiadomienie o bezpośrednim udzieleniu zamówienia zostało opublikowane 20 października 2025 roku, a jego przedmiotem jest złożenie oferty na tabor kolejowy. Wartość szacunkowa transakcji wynosi ponad 7,3 miliona euro.
Polska kolej pasażerska kontynuuje modernizację i rozbudowę swojego taboru, tym razem poprzez ogłoszenie dotyczące potencjalnego zakupu używanych wagonów z Niemiec. Narodowy przewoźnik, PKP Intercity, złożył DB Regio ofertę na dostawę do 34 używanych wagonów pasażerskich, co ma na celu zwiększenie dostępności i komfortu podróży w kraju. Całe postępowanie jest prowadzone na podstawie Prawa zamówień publicznych.
Jak PKP Intercity rozbudowuje flotę wagonów?
Przedmiotem zamówienia, o czym informuje ogłoszenie "Uprzednie zawiadomienie o bezpośrednim udzieleniu zamówienia" w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, jest złożenie oferty zakupu do 34 używanych wagonów osobowych firmie DB Regio z siedzibą we Frankfurcie nad Menem. Całe postępowanie, oznaczone wewnętrznym identyfikatorem 25/WNP-031461/TUT, prowadzone jest jako inna procedura jednoetapowa w trybie dobrowolnej przejrzystości ex ante, co zazwyczaj ma miejsce przy zamówieniach udzielanych z wolnej ręki, choć nie jest to wprost wskazane.
Szacowana wartość tej potencjalnej transakcji, która obejmuje wagony PKP Intercity, została określona na kwotę 7 315 778,64 EUR. Po zawarciu umowy lub unieważnieniu postępowania, stosowne ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, zawierające datę, okres obowiązywania i dokładną wartość, ma zostać wysłane do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej.
Wagony osobowe trafią do polskiego przewoźnika
Kryterium, które będzie decydować o wyborze oferty w tym postępowaniu, jest w całości uzależnione od ceny, która stanowi 100% wagi. Oznacza to, że najkorzystniejszą ofertą zostanie ta z najniższą ceną. Tabor, który ma zasilić polską flotę, jest klasyfikowany kodem CPV 34620000 – Tabor kolejowy, a jego obecna lokalizacja i miejsce realizacji dostawy to Niemcy. Jest to kolejny przykład, kiedy PKP Intercity sięga po sprawdzony, używany tabor z zagranicy, aby szybko zwiększyć swoją zdolność przewozową.
Warto zauważyć, że nabywcą w postępowaniu jest PKP Intercity, a oferentem DB Regio.
Informacje dodatkowe do ogłoszenia jasno wskazują: „Wartość wszystkich umów przyznanych w tym zawiadomieniu, o którym mowa w pkt 6 ogłoszenia, dotyczy wartości szacowanej zamówienia. Po zawarciu umowy lub unieważnieniu postępowania do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej zostanie wysłane ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, w którym znajdą się informacje dotyczące między innymi daty udzielenia zamówienia, okresu obowiązywania umowy oraz wartości udzielonego zamówienia.”
Tabor ma trafić do polskiego przewoźnika i będzie wykorzystywany do obsługi połączeń krajowych, stanowiąc uzupełnienie dla obecnie eksploatowanych składów. Tego typu zakupy są elementem szerszej strategii PKP Intercity mającej na celu unowocześnienie i zwiększenie liczby dostępnych wagonów.















Komentarze