top of page

PKP Intercity nie podniesie cen biletów po zmianie rozkładu. Analizy frekwencji decydują o cenniku

Pesa Dart
Fot. Wikipedia / Janusz Jakubowski

PKP Intercity poinformowało o utrzymaniu obecnych cen biletów w związku z nadchodzącym nowym rozkładem jazdy, który wejdzie w życie 14 grudnia. Spółka jasno deklaruje, że każda decyzja dotycząca cennika jest wynikiem dogłębnych analiz rynkowych, zachowań podróżnych oraz obłożenia pociągów, a nie automatycznym skutkiem wprowadzenia zmian w kursowaniu składów.


PKP Intercity zapewnia, że najbliższa zmiana rozkładu jazdy, zaplanowana na 14 grudnia, nie pociągnie za sobą podwyżek cen biletów. Rzecznik przewoźnika podkreślił, że spółka bierze pod uwagę wiele czynników, zanim podejmie decyzję o modyfikacji cennika. Jest to ważna wiadomość dla pasażerów, którzy w ostatnich latach doświadczyli już prób wprowadzenia podwyżek, a każda kolejna zmiana w rozkładzie wzbudzała niepokój o wzrost kosztów podróży.


Dlaczego PKP Intercity utrzymuje ceny biletów?


Biuro prasowe przewoźnika przekazało, że spółka nie przewiduje podwyżek biletów wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2025/2026. PKP Intercity ma w zwyczaju informować o wszelkich zmianach w cenach lub ofertach z odpowiednim wyprzedzeniem.


Przewoźnik tłumaczy, że stale monitoruje sytuację na rynku i szczegółowo analizuje wyniki sprzedaży. Pod uwagę brane są takie kwestie, jak segmentacja klientów, rzeczywiste obłożenie poszczególnych tras i pociągów, sezonowość, czasy przejazdu, poziom komfortu w pociągach oraz warunki konkurencyjne. Wpływ

mają także prowadzone prace modernizacyjne na liniach kolejowych, które mogą mieć wpływ na rozkłady.


W komunikacji spółki pojawiło się stwierdzenie, że jej celem jest dostarczanie „właściwego produktu we właściwym czasie i w odpowiedniej cenie”.


Historia cen biletów PKP Intercity w ostatnich latach


Warto przypomnieć, że ostatnia, większa próba podniesienia cen biletów miała miejsce w styczniu 2023 roku. Wówczas ceny bazowe biletów jednorazowych w pociągach Pendolino wzrosły średnio o 17,8%, w pociągach EIC o 17,4%, a w pociągach TLK i IC średnio o 11,8%. Podwyżki te argumentowano głównie rosnącymi cenami energii elektrycznej.


Decyzja ta została jednak szybko cofnięta, bo już na początku lutego 2023 roku. Spółka wyjaśniła, że powrót do poprzedniego cennika był możliwy dzięki dodatkowym działaniom optymalizacyjnym oraz zwiększeniu rekompensaty w ramach umowy na świadczenie usług publicznych (PSC, z angielskiego Public Service Contract). Ówczesny minister infrastruktury informował wówczas, że w 2023 roku przewoźnik otrzymał 1 miliard 290 milionów złotych w ramach umowy PSC oraz dodatkowe 575 milionów złotych z budżetu państwa.


W 2024 roku PKP Intercity również powstrzymało się od podniesienia cen. Było to możliwe dzięki rządowej decyzji z listopada 2023 roku o zwiększeniu rekompensaty dla przewoźnika o 6,5 miliarda złotych na lata 2024-2030, w związku z realizacją międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w ramach umowy PSC. Na rok 2024 przeznaczono z tego 603 miliony złotych.


Umowa PSC na międzywojewódzkie przewozy


Umowa ramowa na świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym została podpisana pod koniec grudnia 2020 roku przez Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity. Wartość tej umowy, która obowiązuje do końca 2030 roku, wyniosła 21 miliardów 91 milionów 224 tysiące złotych.


Dokument PSC ma na celu realizację międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021-2030, a jego głównym zadaniem jest zwiększenie udziału kolei w rynku przewozów pasażerskich oraz dalszy rozwój tego, co jest uznawane za najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page