PKP Intercity wybrało piętrowe pociągi Alstomu. Będą to składy Coradia Max
- Marek Zioła

- 8 wrz
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity wybrało ofertę Alstom Polska w przetargu na 42 dwupoziomowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) wraz z 30-letnim utrzymaniem. Nowe składy Coradia Max, osiągające prędkość 200 km/h, mają znacząco zwiększyć pojemność na najbardziej obleganych trasach w kraju.
PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup historycznego dla spółki taboru piętrowego przeznaczonego do obsługi połączeń dalekobieżnych. Przewoźnik zdecydował się na wybór oferty firmy Alstom Polska, której propozycja okazała się najkorzystniejsza. Wartość samych pociągów to 4,1 mld zł. Po dopełnieniu wszystkich formalności i podpisaniu umowy, przewoźnik planuje wprowadzenie nowych składów do eksploatacji w ciągu około 3,5 roku od daty zawarcia kontraktu. O rozstrzygnięciu tego największego przetargu w historii PKP Intercity pisaliśmy już wcześniej w KoleoNews.
Nowe piętrowe Coradia Max zwiększą komfort podróży
Zwycięska oferta Alstomu przewiduje dostarczenie 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 jednostek. Oferta obejmuje również 30-letni kontrakt na utrzymanie, wyceniony na około 2,8 mld zł, co było kluczowym elementem w rywalizacji z firmą Stadler. Alstom deklaruje, że pociągi zostaną wyprodukowane w Polsce, w zakładach w Chorzowie i Nadarzynie.
Nowe składy będą dwusystemowe, co oznacza, że będą mogły jeździć pod siecią 3 kV DC oraz 25 kV AC, dzięki czemu będą mogły obsługiwać zarówno połączenia krajowe, jak i transgraniczne, na przykład do Czech. Każdy pociąg ma pomieścić ponad 480 pasażerów, a w trakcji podwójnej liczba ta wzrośnie do ponad 1100 miejsc. Zostaną wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka 230 V/USB, przestrzenie rodzinne oraz miejsca na rowery i wózki. Niska podłoga zapewni pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
Gdzie pasażerowie zobaczą nowe pociągi?
PKP Intercity planuje wykorzystanie nowych piętrowych pociągów na najbardziej obciążonych trasach, takich jak: Warszawa – Gdańsk, Kraków, Wrocław, Łódź, Olsztyn, Białystok i Terespol. Zwiększona pojemność składów oraz możliwość ich łączenia w trakcję podwójną ma pomóc w obsłudze zwiększonego popytu w okresach szczytów i długich weekendów, co ma zapobiec wyprzedawaniu się biletów.
Produkcja w Polsce ma istotne znaczenie dla krajowego przemysłu. Alstom już rozwija zaplecze produkcyjne dla pociągów piętrowych w naszym kraju. Firma poinformowała, że już w 2024 roku zakład w Chorzowie wysłał pierwszy kompletny skład Coradia Max na rynek niemiecki. Transfer doświadczeń i łańcucha dostaw do projektu PKP Intercity ma zminimalizować ryzyka wdrożeniowe.
Nowe pociągi piętrowe, dzięki swojej dwusystemowości, będą gotowe do pracy na nowych odcinkach planowanych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich wysoka prędkość maksymalna oraz bogate wyposażenie ma również zwiększyć konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego i lotniczego.















Komentarze