PKP PLK inwestują w poprawę dostępu do portów morskich w Gdyni i Gdańsku
- Marek Zioła
- 19 sie
- 2 minut(y) czytania

PLK SA kontynuują inwestycje w infrastrukturę kolejową, aby usprawnić dostęp do portów morskich w Gdyni i Gdańsku, zwiększając ich potencjał przeładunkowy. Dzięki modernizacji torów, stacji oraz układów sterowania ruchem, pociągi będą mogły przewozić więcej ładunków, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu i zwiększenia roli kolei w transporcie towarów. Inwestycje w porcie w Gdyni i Gdańsku mają zwiększyć konkurencyjność kolei względem transportu drogowego, przynosząc korzyści zarówno dla gospodarki, jak i środowiska naturalnego.
Polskie Linie Kolejowe (PLK SA) realizują szeroko zakrojone inwestycje w infrastrukturę kolejową, aby usprawnić dojazd do portów morskich nad Bałtykiem. Poprawa dostępu do portów w Gdańsku i Gdyni ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki. Zwiększenie przepustowości przyportowych stacji pozwala na kursowanie dłuższych i cięższych składów, które mogą przewieźć większą ilość towarów. Taki rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu przyczynia się do redukcji ruchu ciężarowego na drogach. Wartość dotychczasowych prac, zakończonych w 2022 roku w Gdańsku i w 2024 roku w Gdyni, wyniosła około 3,3 miliarda złotych netto, z dofinansowaniem z instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF).

Modernizacja linii 201 kluczowa dla portu w Gdyni
Istotnym elementem planów rozwojowych portu w Gdyni jest modernizacja linii kolejowej numer 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto. Prace rozpoczęły się w 2021 roku, a we wrześniu 2024 roku podpisano umowę na roboty na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa, wraz z elektryfikacją linii 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Wartość tego kontraktu przekroczyła 1,2 miliarda złotych netto. W grudniu 2024 roku podpisano kolejną umowę na roboty na odcinkach Kościerzyna – Somonino (linia numer 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia numer 214), o wartości blisko 1,3 miliarda złotych netto. Zakończenie prac na tych odcinkach zaplanowano na 2028 rok. Na pozostałych odcinkach, Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo, realizacja robót i uzyskanie pozwoleń przewidziane są na lata 2025-2032.
Kolejne kroki w inwestycjach w porcie w Gdańsku
PLK SA planuje również ogłoszenie przetargu w formule „projektuj i buduj” na zwiększenie przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia, na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański. Projekt przewiduje budowę czterotorowego układu, który ułatwi dojazd pociągów towarowych do portu w Gdańsku. Dodatkowo inwestycja ta ma na celu poprawę oferty przewozów pasażerskich i dostępności komunikacyjnej Trójmiasta. Realizacja robót budowlanych na tym odcinku planowana jest w latach 2028-2030.

Komentarze