top of page

PKP PLK: Inwestycje kolejowe w Małopolsce. Projekt "Podłęże-Piekiełko" nabiera tempa

Modernizacja linii kolejowej nr 104
Fot. PKP PLK

Modernizacja linii kolejowej nr 104 postępuje, zbliżając region do nowoczesnej sieci transportowej. Dzięki tej kluczowej inwestycji w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”, mieszkańcy Małopolski mogą liczyć na znaczne skrócenie czasu podróży i zwiększenie komfortu. To strategiczne przedsięwzięcie ma na celu ułatwienie komunikacji ze Słowacją oraz poprawę transportu towarów.


W Nowym Sączu, Limanowej i Rabce-Zdroju postępuje modernizacja linii kolejowej nr 104, stanowiąca pierwszą fazę projektu „Podłęże-Piekiełko”. Jest to największa inwestycja kolejowa na południu Polski, która ma na celu zmianę oblicza gospodarczego i społecznego regionu. Realizacja zadania, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, pozwoli na skrócenie czasu podróży, zwiększenie możliwości transportu towarów, a także ułatwi komunikację ze Słowacją.


Grafika - Jadwiga ruszyła
PKP PLK: Inwestycje kolejowe w Małopolsce. Projekt "Podłęże-Piekiełko" nabiera tempa / fot. PKP PLK

Postępy prac na kluczowych odcinkach


Na odcinku między Nowym Sączem a Limanową powstaje szybkie połączenie kolejowe, które umożliwi pociągom osiąganie prędkości do 160 km/h. Prace prowadzone są w trudnym, podgórskim terenie, a ich kluczowym elementem jest budowa niemal 4-kilometrowego tunelu, który połączy Męcinę z Mordarką. W czerwcu drążyć go zaczęła tarcza TBM „Jadwiga”, ważąca ponad 2,5 tysiąca ton, która na bieżąco układa ściany tunelu. Równolegle, mniejsza tarcza o imieniu "Kinga" buduje tunel ewakuacyjny, osiągając już prawie 900 metrów postępu. Prace przy obu obiektach zaplanowano na około 10 miesięcy.


Modernizacja stacji i infrastruktury


Zaawansowane prace budowlane toczą się również na innych fragmentach realizowanej inwestycji. W Męcinie rośnie nowa stacja kolejowa, a w Mordarce powstaje nowy przystanek. W Chomranicach istniejący peron jest przebudowywany, a obok powstaje bezkolizyjne skrzyżowanie. Dużo dzieje się również w Rabce-Zdroju, gdzie inwestycja weszła w ostatnią fazę. Układane są tory, a wykonawcy przygotowują się do zawieszenia sieci trakcyjnej. Pociągi ponownie dojadą do małopolskiego uzdrowiska już za kilka tygodni. W Nowym Sączu oddano do użytku nowe, bezkolizyjne skrzyżowanie na ulicy Krakowskiej, a prace przy innych obiektach są na końcowym etapie, z planowanym zakończeniem na początku 2026 roku. W Limanowej postępują prace przy modernizacji stacji kolejowej i budowie torów w nowym śladzie.


Modernizacja linii kolejowej nr 104
PKP PLK: Inwestycje kolejowe w Małopolsce. Projekt "Podłęże-Piekiełko" nabiera tempa / fot. PKP PLK

Kolejne etapy projektu


Obecnie prace budowlane w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” realizowane są na czterech odcinkach. Polskie Linie Kolejowe prowadzą postępowania przetargowe na cztery kolejne fragmenty, takie jak Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa oraz Podłęże–Gdów. Pozostałe przetargi dla tej inwestycji zostaną ogłoszone do końca tego roku. Docelowo projekt zakłada modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację z Krakowa na Podhale i Sądecczyznę. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut, a podróż do Zakopanego zajmie około 90 minut.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page