PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii średnicowej
- Marek Zioła

- 26 wrz
- 2 minut(y) czytania

Prawie cztery lata prac i gruntowna przebudowa stacji Warszawa Wschodnia. Rusza przetarg na drugi etap modernizacji stołecznej linii średnicowej, którego celem jest całkowita przebudowa odcinka między Warszawą Wschodnią a Warszawą Zachodnią. W związku z planowanymi pracami już w listopadzie dojdzie do zamknięcia stacji Warszawa Centralna.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na kolejny etap prac modernizacyjnych na linii średnicowej w Warszawie. Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia w ramach etapu IIa. Głównym celem tego projektu jest przebudowa stacji Warszawa Wschodnia i przyległych odcinków aż do ulicy Wybrzeże Szczecińskie. Ponadto, prace obejmą budowę nowej linii kolejowej, która ma połączyć linie numer 7 i 9. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości i komfortu podróży w aglomeracji warszawskiej. Projekt ma być współfinansowany ze środków unijnych z programu FEniKS 2021-2027.
Zamknięcie Warszawy Centralnej: Prace przygotowawcze do modernizacji linii średnicowej
W związku z planowaną modernizacją, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, 25 sierpnia 2025 roku, poinformował o nadchodzących utrudnieniach. Przejazd pociągów przez stację Warszawa Centralna zostanie całkowicie wstrzymany na osiem dni, od 8 do 16 listopada 2025 roku, o czym pisaliśmy już wcześniej.
Powodem tych utrudnień jest konieczność przygotowania infrastruktury pod przyszłą przebudowę. Jak podkreślił wiceminister, prace mają na celu uzupełnienie elementów, które pozwolą na zwiększenie przepustowości oraz wprowadzenie ułatwień w ruchu pociągów.
O szczegółach tych prac informowaliśmy w osobnym artykule.
Dodatkowe tory i usprawnienia dla pociągów
Zamknięcie stacji Warszawa Centralna umożliwi wprowadzenie poprawek, które pozwolą na swobodniejszy ruch pociągów po zakończeniu prac. Wiceminister Malepszak wyjaśnił, że modernizacja umożliwi pociągom nadjeżdżającym od strony Warszawy Zachodniej przejazd na drugi tor na stacji Warszawa Centralna i powrót do Warszawy Zachodniej. Ta nowa możliwość będzie wykorzystywana zarówno podczas remontu całej linii średnicowej, jak i w sytuacjach awaryjnych, co obecnie nie jest możliwe. W czasie utrudnień ruch pociągów dalekobieżnych będzie przekierowany i obsłużą go inne stacje, w tym Warszawa Gdańska.
Co obejmie zakres podstawowy prac i kiedy ruszy właściwy remont?
Zakres podstawowy prac jest niezwykle szeroki i obejmuje wiele kluczowych elementów. Wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie całej niezbędnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszelkich wymaganych decyzji administracyjnych. Prace budowlane obejmą układy torowe z podtorzem, odwodnienie, budowę nowych dróg i chodników, a także montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Oprócz tego, w planach jest budowa obiektów kubaturowych, peronów z zadaszeniem, a także kompleksowa modernizacja infrastruktury, w tym sieci trakcyjnej, elektroenergetyki oraz urządzeń teletechnicznych. Ważnym elementem jest także uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych, co oznacza eliminację barier architektonicznych na peronach i dojściach. Wykonawca będzie również odpowiedzialny za budowę urządzeń ochrony środowiska, takich jak ekrany akustyczne.
Zgodnie z planami PKP Polskich Linii Kolejowych, modernizacja warszawskiej linii średnicowej ma rozpocząć się po zakończeniu prac na stacji Warszawa Wschodnia. Oznacza to, że właściwe prace remontowe ruszą nie wcześniej niż w 2030 roku.















Komentarze