top of page

PKP PLK: Otwarcie peronu nr 1 na stacji Katowice i dalsze prace modernizacyjne

Widok na zmodernizowany peron na stacji Katowice, z częściowo zadaszonym peronem, schodami prowadzącymi w dół i jasnym pomarańczowo-białym pociągiem stojącym przy krawędzi peronu. Na peronie widać dwoje pasażerów z bagażem.
Fot. PKP PLK

Podróżni na stacji Katowice mogą już korzystać z nowo oddanej do użytku części peronu nr 1, co stanowi ważny etap modernizacji. Dostępność peronu dla pociągów kończących i rozpoczynających bieg w Katowicach ma usprawnić ruch kolejowy. Jednocześnie nastąpiło tymczasowe zamknięcie peronu nr 2.


Od środy podróżni mogą korzystać z przebudowanej części peronu nr 1 na stacji Katowice. Otwarcie wydłużonego peronu nr 1 oznacza jednocześnie zamknięcie peronu nr 2, co wynika z harmonogramu prac modernizacyjnych. Peron 1 został przeznaczony do obsługi pociągów rozpoczynających lub kończących bieg w Katowicach, zarówno regionalnych kursujących z i w kierunku Krakowa czy Oświęcimia, jak i dalekobieżnych, jadących od strony Sosnowca.


Udogodnienia dla podróżnych na nowym peronie


Nowy peron został zaprojektowany z myślą o dostępności dla wszystkich podróżnych. Działa dotychczasowa platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a w środkowym tunelu zainstalowano schody ruchome. Nawierzchnia peronu posiada wypukłą fakturę, co ułatwia orientację osobom słabowidzącym i niewidomym. Sukcesywnie montowane będą ławki oraz poręcze do odpoczynku na stojąco. W ramach prac budowane są również dwie windy, w tym jedna większa, umożliwiająca przewóz rowerów.


Rozbudowa infrastruktury i planowane zmiany


Przebudowa peronu 1 stacji Katowice rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Po pracach rozbiórkowych przystąpiono do budowy nowego, dłuższego obiektu. Docelowo peron zostanie wydłużony łącznie o około 300 metrów, głównie w stronę ulicy Świętego Jana. Dzięki temu na jednym peronie będą mogły zatrzymywać się dwa pociągi z każdej strony, co ma znacząco zwiększyć przepustowość stacji Katowice. Obecnie udostępniono wschodnią, przedłużoną część peronu 1, natomiast prace w części zachodniej nadal trwają. W maju bieżącego roku władze miasta i PKP Polskie Linie Kolejowe uzgodniły dodatkowe inwestycje. Między innymi pod peronem nr 1 kolejarze zbudują tunel, który będzie kończył się przy ulicy Mikołowskiej. W przyszłości miasto planuje postawienie kładki, która połączy ulicę Mikołowską z dworcem autobusowym przy ulicy Sądowej. Docelowo tunel dla pieszych pod peronem 4 zostanie wydłużony i połączony bezpośrednio z ulicą Świętego Jana, a pozostałe przejścia pod torami pozostaną bez zmian. Wiata nad czterema peronami nie będzie przebudowywana, natomiast nowe zadaszenie zyska peron 5, który zostanie odbudowany i wyposażony w pochylnię oraz windę. Wyposażenie przebudowywanego dworca obejmie nowe tablice informacyjne, oświetlenie, nagłośnienie oraz ławki. Stacja zostanie w pełni dostosowana do obsługi wszystkich podróżnych, w tym osób z ograniczoną możliwością poruszania się, dzięki montażowi nowych wind.


Projekt modernizacji węzła kolejowego Katowice


Przebudowa stacji Katowice jest częścią kluczowego zamówienia w ramach modernizacji połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakłada się rozbudowę linii kolejowych do co najmniej czterech torów, co ma na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i utworzenie Kolei Metropolitalnej. Największy z kontraktów, o wartości 4,184 miliarda złotych brutto (około 3,4 miliarda złotych netto), został podpisany w kwietniu 2024 roku z konsorcjum Torpol-Intop. Obejmuje on rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych. Perspektywa realizacji wszystkich prac na katowickim węźle to 2028 rok. Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice będzie w różny sposób ograniczany, podobnie jak ruch drogowy i komunikacja miejska. Od września 2024 roku zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty w mieście; łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page