top of page

PKP PLK z rekordowym dofinansowaniem. Inwestycje kolejowe za miliardy w Kujawsko-Pomorskim

Na zdjęciu znajduje się grupa kilkunastu osób, głównie mężczyzn, w wieku dorosłym, ustawionych w dwóch rzędach na tle beżowej ściany z logotypami Funduszy Europejskich oraz województwa kujawsko-pomorskiego. Wszyscy ubrani są w eleganckie, formalne stroje, dominują garnitury. W centrum kadru dwie kobiety i mężczyzna, trzymające teczki z dokumentami. W tle widoczne są fragmenty sprzętu oświetleniowego.
Fot. Dariusz Klimczak

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowały 22 sierpnia 2025 roku o pozyskaniu rekordowych środków z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) na modernizację historycznej Magistrali Węglowej oraz toruńskiego węzła kolejowego. Projekty, które mają na celu usprawnienie ruchu pasażerskiego i towarowego, otrzymały dofinansowanie wynoszące łącznie ponad 5,1 mld zł. Prace mają potrwać do 2029 roku i znacząco wpłyną na jakość podróży na północy Polski.


Flagowa inwestycja II Rzeczypospolitej, kolejowa Magistrala Węglowa, już niebawem odzyska dawny blask. PKP PLK we współpracy z CUPT pozyskały Fundusze Europejskie na kompleksową rozbudowę linii kolejowych między Maksymilianowem a Kościerzyną. Ten ponad stukilometrowy odcinek znajduje się na trasie z Trójmiasta do Bydgoszczy. Unijne środki przeznaczono również na przebudowę węzła kolejowego w Toruniu. Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podkreśliła, że to największe w historii środki z Funduszy Europejskich dla polskiej kolei.


Na zdjęciu dwie kobiety, Małgorzata Kuczewska-Łaska z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Joanna Lech z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, siedzą przy stole i podpisują dokumenty. W tle widoczne są logotypy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a na stole znajdują się dwie małe flagi – polska i Unii Europejskiej. Na pierwszym planie widoczne są także kwiaty.
PKP PLK z rekordowym dofinansowaniem. Inwestycje kolejowe za miliardy w Kujawsko-Pomorskim / fot. Dariusz Klimczak

Rekordowe środki na Magistralę Węglową


Linia kolejowa nr 201, powstająca w latach 1926-1933, była największą i najnowocześniejszą inwestycją dwudziestolecia międzywojennego. Umożliwiała transport węgla ze Śląska do portu w Gdyni z pominięciem Wolnego Miasta Gdańska. Po II wojnie światowej straciła tę rolę i obecnie jest wykorzystywana głównie w ruchu lokalnym. Zmieni się to dzięki projektowi "Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna", który uzyskał wsparcie z programu FEnIKS. Inwestycja o wartości ponad 6,65 mld zł otrzyma dofinansowanie wynoszące 4,6 mld zł. Jest to rekordowo wysoka kwota na rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce, przyznana od początku członkostwa w Unii Europejskiej.


Prace obejmą 100-kilometrowy odcinek między Maksymilianowem a Kościerzyną, które będą realizowane w ramach czterech kontraktów w latach 2025-2029. Linia nr 201 zyska drugi tor i zostanie zelektryfikowana. Powstaną nowe łącznice, a na trasie pojawią się nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Przewidziano budowę 10 nowych wiaduktów i 5 mostów, a już istniejące konstrukcje przejdą modernizację. Poprawi się również bezpieczeństwo na około 30 przejazdach kolejowo-drogowych. Infrastruktura dla podróżnych zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Planowana jest modernizacja 8 stacji i 10 przystanków oraz montaż Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Nowe perony powstaną także we wsi Szenajda.


Na zdjęciu widoczna jest sala konferencyjna, w której odbywa się briefing prasowy. Na pierwszym planie znajdują się uczestnicy wydarzenia, siedzący w rzędach, tyłem do obiektywu. W głębi sali, na podwyższeniu, stoi mężczyzna w granatowym garniturze, przemawiający za mównicą, przed którą umieszczono mikrofony. Na ścianach za prelegentem widoczne są banery z logotypami Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwa Infrastruktury oraz symbolami Unii Europejskiej. Po prawej stronie kadru zgromadzeni są dziennikarze z kamerami i aparatami, którzy filmują i fotografują prelegenta.
PKP PLK z rekordowym dofinansowaniem. Inwestycje kolejowe za miliardy w Kujawsko-Pomorskim / fot. Dariusz Klimczak

Zmiany w Toruniu: usprawnienie węzła kolejowego


Dobre informacje są również dla mieszkańców Torunia, gdzie pozyskano kolejne unijne środki. Kwota 550 mln zł z programu FEnIKS pomoże zrealizować projekt o wartości niemal 685 mln zł. Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PKP PLK S.A., podkreśla, że celem jest usprawnienie komunikacji w obrębie toruńskiego węzła kolejowego. Prace obejmą modernizację linii nr 353, która łączy Toruń Główny ze stacją Toruń Wschodni. Zmiany obejmą również linie styczne, w tym nr 27, 207 i 246. Zostanie zmodernizowany zabytkowy Most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego, który zyska zabezpieczenie antykorozyjne. Dodatkowo, powstanie ciąg pieszo-rowerowy z kładką przylegającą do mostu kolejowego, a także nowa kładka dla pieszych Garbaty Mostek z windami, łącząca ul. Chrobrego z ul. Sobieskiego. Miasto przebuduje także ulicę Sowińskiego, dodając nowe miejsca parkingowe.


Inwestycje w przyszłość kolei w Polsce


Projekty te są elementem szerszego planu stworzenia nowego połączenia kolejowego Bydgoszcz – Trójmiasto, które pozwoli przenieść część ruchu towarowego do portów morskich, odciążając tym samym linie pasażerskie, na przykład między Tczewem a Gdańskiem Głównym. Małgorzata Kuczewska-Łaska dodała, że dofinansowanie pozwoli zmodernizować kluczowe odcinki infrastruktury kolejowej. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że do końca 2029 roku pasażerowie odczują rewolucję na kolei. Prezydent Torunia Paweł Gulewski zaznaczył, że projekt w Toruniu jest sukcesem dzięki wspólnej współpracy miasta oraz spółek PKP i PKP PLK. W tym roku PKP PLK planuje ogłosić przetargi o wartości 16 mld zł, a wartość podpisanych umów ma wynieść 25 mld zł. Minister Klimczak odniósł się również do opóźnionego remontu dworca Toruń Miasto, podkreślając, że obecny zarząd PKP PLK, złożony z profesjonalistów, będzie nadrabiał straty czasowe, które zostały odziedziczone po poprzednikach.


Na zdjęciu widoczna jest trójka urzędników: od lewej Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, oraz Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Mężczyzna, stojący w centrum, trzyma otwartą teczkę z podpisanymi dokumentami, a obie kobiety trzymają zamknięte teczki. Wszyscy są uśmiechnięci i spoglądają w stronę obiektywu. W tle znajdują się banery z logotypami Funduszy Europejskich, PKP PLK S.A. oraz Ministerstwa Infrastruktury.
PKP PLK z rekordowym dofinansowaniem. Inwestycje kolejowe za miliardy w Kujawsko-Pomorskim / fot. Dariusz Klimczak

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page