PKP PLK zrewitalizuje trasę Jasło - Nowy Zagórz
- Marek Zioła

- 8 sie
- 2 minut(y) czytania

PKP PLK przeznaczy ponad 1 mld złotych na rewitalizację trasy Jasło - Nowy Zagórz, co znacznie skróci czas podróży z Rzeszowa w Bieszczady. Inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury kolejowej, zwiększenie prędkości pociągów oraz dostępności do transportu szynowego w regionie, co jest kluczowe dla rozwoju Podkarpacia. Prace rozpoczną się w listopadzie i potrwają do połowy 2029 roku, a ich realizacja będzie prowadzona w ramach kilku etapów.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na rewitalizację linii kolejowej 108, na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Wartość projektu, współfinansowanego z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, przekracza 1 miliard złotych. Podpisanie umowy odbyło się w piątek, a w wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele PKP PLK, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz lokalni samorządowcy. Rewitalizacja ma na celu podniesienie standardów podróży, skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie bezpieczeństwa na torach.

Szczegóły rewitalizacji linii Jasło - Nowy Zagórz
Inwestycja, której zakończenie zaplanowano na połowę 2029 roku, będzie prowadzona etapami. Głównym celem prac jest gruntowna modernizacja infrastruktury. Obejmą one przebudowę peronów, torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych. Planuje się również budowę pięciu nowych przystanków, co znacząco zwiększy dostępność kolei dla mieszkańców regionu. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, co jest dużym usprawnieniem w porównaniu do obecnego stanu.
"To szczególna inwestycja realizowana w górskim terenie, bardzo ważna dla Jasła, Krosna, Sanoka, Zagórza. Ponad 70 kilometrów remontu torów, przebudowa 10 stacji, remont 18 peronów, miejsc obsługi pasażera. Dobudowujemy pięć zupełnie nowych przystanków, także zwiększamy dostępność kolejową dla mieszkańców regionu"
- powiedział członek zarządu Polskich Linii Kolejowych, Marcin Mochocki.
Nowy łącznik skróci podróż w Bieszczady
Kluczowym elementem projektu jest budowa nowego łącznika kolejowego między Jedliczem a Szebniami. Rozstrzygnięto już przetarg na jego realizację, a obecnie trwają prace projektowe. Dzięki temu łącznikowi czas przejazdu z Rzeszowa do Nowego Zagórza skróci się o około 30 minut i wyniesie 1 godzinę i 40 minut. Podróż z Rzeszowa do Krosna ma potrwać około 60 minut. Inwestycja ta ma na celu nie tylko poprawę komunikacji, ale także zwiększenie atrakcyjności turystycznej Bieszczad.
"Infrastruktura jest ponad wszelkimi podziałami politycznymi, służy na lata i naszym zadaniem jest ją rozwijać, bo ona będzie funkcjonować dłużej niż ktokolwiek z nas na tej ziemi będzie chodził. Ktoś ogłasza przetarg na dokumentację studialną, często ktoś inny na dokumentację projektową, najczęściej ktoś inny przecina wstęgę na zakończonej inwestycji"
– podsumował wagę inwestycji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
W tym samym czasie podpisano również umowę na modernizację innych linii kolejowych na Podkarpaciu, w tym na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz, o wartości ponad 900 milionów złotych.
















Komentarze