

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Podpisana umowa jest krokiem w kierunku transformacji polskiego transportu szynowego w stronę bardziej zrównoważonego i przyjaznego dla środowiska. Projekt ma przyczynić się do stworzenia szczegółowego raportu, który wskaże kluczowe regulacje prawne oraz bariery administracyjne spowalniające rozwój zielonej infrastruktury kolejowej. W ramach analizy uwzględnione zostaną aspekty związane z systemem EU ETS, możliwościami wykorzystania środków z aukcji uprawnień do emisji CO₂ na inwestycje kolejowe, a także ocena procedur wdrażania innowacyjnych technologii dekarbonizacyjnych.
Dr Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A., podkreśla, że kolej, choć jest już jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu, wymaga systemowych zmian, aby mogła pełnić jeszcze większą rolę w procesie dekarbonizacji. Partnerstwo z Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego ma na celu opracowanie konkretnych i prawnie wykonalnych rozwiązań, które umożliwią osiągnięcie tych celów. Współpraca z Wydziałem Prawa i Administracji UW obejmie również analizę bieżących i planowanych prac legislacyjnych w kontekście finansowania infrastruktury kolejowej z funduszy klimatycznych.
Profesor Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji UW, zaznacza, że doświadczenie w zakresie prawa energetycznego, prawa ochrony środowiska oraz finansowania transformacji energetycznej pozwoli na realne przyspieszenie zmian w sektorze transportu kolejowego. Wydział Prawa i Administracji UW przygotuje rekomendacje zmian prawnych, które umożliwią szybsze i skuteczniejsze inwestycje w zeroemisyjną kolej. Pierwszym efektem wspólnych prac będzie raport ekspercki, który ma stanowić fundament dla przyszłych decyzji legislacyjnych i strategicznych w zakresie zrównoważonego transportu w Polsce. Projekt ten stanowi ważny element w procesie dekarbonizacji krajowego sektora kolejowego.










Komentarze