PLK inwestują w dostępność. Kolej staje się bardziej przyjazna dla pasażerów
- Marek Zioła

- 18 wrz
- 2 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe realizują projekty, które mają zwiększyć dostępność transportu kolejowego dla wszystkich pasażerów. Odpowiednie pochylnie, tablice w alfabecie Braille’a, a także cyfrowe rozwiązania to tylko część udogodnień. Inwestycje, w tym program Kolej+, mają ułatwić podróże osobom z niepełnosprawnością, ale i całej lokalnej społeczności.
Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) poinformowały 17 września 2025 roku, że w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności aktywnie promują i realizują zasady dostępności w transporcie kolejowym. Tegoroczny tydzień odbywa się pod hasłem „Mobilność dla każdego”, a spółka podkreśla, że na każdym etapie – od projektowania po realizację – priorytetem jest brak barier architektonicznych i cyfrowych. Celem jest zapewnienie komfortowego i bezpiecznego podróżowania dla wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami.

Bezbarierowy dostęp na perony
Na stacjach i przystankach Polskie Linie Kolejowe wprowadzają szereg rozwiązań, które mają ułatwić poruszanie się pasażerom. Jednym z kluczowych elementów jest system oznakowania dotykowego, przeznaczony dla osób niewidomych i niedowidzących. Ścieżki dotykowe są zaprojektowane tak, aby w sposób intuicyjny i bezpieczny prowadzić podróżnych do najważniejszych miejsc na dworcu. Oprócz funkcji prowadzącej, oznaczenia w formie pól uwagi i pasów ostrzegawczych pełnią także funkcję alarmującą, zwiększając poziom bezpieczeństwa. Dodatkowo na poręczach przy schodach i pochylniach umieszczane są tabliczki z informacjami w alfabecie Braille’a, co pozwala osobom z niepełnosprawnością wzrokową na lepszą orientację w przestrzeni. Na większych obiektach aglomeracyjnych dostępne są też tyflograficzne mapy stacji.
Tam, gdzie to możliwe, zamiast schodów budowane są pochylnie, które zapewniają łatwy dostęp na perony dla osób na wózkach inwalidzkich czy podróżujących z dużym bagażem. W miejscach, gdzie pochylnie nie mogą zostać wybudowane z przyczyn technicznych, starsze platformy przyschodowe zastępowane są nowoczesnymi, bezobsługowymi windami. Dźwigi są wyposażone w monitoring wizyjny oraz system bezpośredniego kontaktu z serwisem technicznym, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo ich użytkowania.
Cyfrowa informacja dla pasażerów kluczem do dostępności
Spółka intensywnie rozwija także dostępność cyfrową. Na wielu stacjach i przystankach zainstalowano tablice informacyjne o wysokiej czytelności. Wyświetlacze krawędziowe pokazują szczegółowe informacje o pociągach, takich jak przyjazdy i odjazdy. Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP) zapewnia spójność i aktualność danych, przekazując je na wyświetlacze i w komunikatach głosowych, co eliminuje ryzyko dezinformacji.
Kolejnym narzędziem cyfrowym jest Portal Pasażera, dostępny na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej. Portal, dostępny w trzech wersjach językowych (polskiej, angielskiej i ukraińskiej), umożliwia wyszukiwanie połączeń, sprawdzanie rozkładu jazdy oraz dostęp do informacji o udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnością. Spełnia on również standardy dostępności cyfrowej WCAG.
Współpraca z lokalnymi społecznościami
PKP PLK aktywnie współpracują z samorządami w ramach programów odpowiadających na potrzeby mieszkańców. Przykładem jest inicjatywa obywatelska „Przejście do Olszynki” w Warszawie, dzięki której powstało bezpieczne przejście dla pieszych, eliminujące tzw. „czarny punkt” na torach. Inwestycja, otwarta 5 lipca 2024 roku, powstała dzięki zaangażowaniu mieszkańców warszawskich dzielnic Praga-Południe i Rembertów.
Spółka realizuje również program Kolej+, który ma na celu likwidację wykluczenia komunikacyjnego w mniejszych ośrodkach. Dzięki tej inicjatywie, prowadzonej wspólnie z samorządami, powstają nowe połączenia kolejowe oraz rewitalizowane są istniejące linie. Program do 2029 roku ma zwiększyć dostęp do kolei w wielu regionach, co z kolei przyczyni się do rozwoju i atrakcyjności tych obszarów.















Komentarze