PLK z umowami na zasilanie szybkich połączeń kolejowych w Małopolsce
- Marek Zioła

- 24 maj
- 2 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują intensywne działania inwestycyjne w Małopolsce, koncentrując się na rozwoju infrastruktury zasilającej. Podpisano kluczowe umowy na zaprojektowanie podstacji trakcyjnych i linii przesyłowych, które mają zapewnić niezbędną energię elektryczną dla szybkich połączeń kolejowych. Inwestycje te mają na celu usprawnienie komunikacji kolejowej w regionie, szczególnie na trasach w kierunku Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego.
Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy z firmą Egis Poland Sp. z o.o. oraz konsorcjum DOHWA POLSKA Sp. z o.o. i Dohwa Engineering Co. Celem tych umów jest zaprojektowanie niezbędnej infrastruktury, w tym podstacji trakcyjnych, kabin sekcyjnych oraz naziemnych i podziemnych linii energetycznych. Prace projektowe, których wartość przekracza 15 milionów złotych netto i są finansowane ze środków budżetowych, mają zostać ukończone w ciągu 38 miesięcy. Obejmą one również uzyskanie wszelkich wymaganych uzgodnień i pozwoleń budowlanych, co jest kluczowe dla realizacji tak złożonej inwestycji.
Zasilanie dla nowoczesnych połączeń
Projektowane obiekty w Tymbarku, Fornalach, Marszowicach i Janowicach odegrają kluczową rolę w zapewnieniu stabilnego zasilania dla elektrycznych pociągów, co umożliwi ich kursowanie z większymi prędkościami. Realizacja tej infrastruktury energetycznej stanowi istotny element szeroko zakrojonej inwestycji kolejowej, której celem jest usprawnienie połączeń między południową Małopolską a Krakowem i resztą kraju. Zapewnienie odpowiedniego zasilania jest fundamentem dla efektywnego funkcjonowania zelektryfikowanych linii kolejowych.
Postępy prac na linii Chabówka – Nowy Sącz
Modernizacja linii kolejowej z Chabówki do Nowego Sącza, rozpoczęta w 2023 roku, obejmuje nie tylko budowę peronów, torów, tuneli i wiaduktów, ale także rozbudowę sieci trakcyjnej. Obecnie prace budowlane nad podstacjami trakcyjnymi są prowadzone w miejscowościach Przymłynie, Pisarzowa, Limanowa i Mszana Dolna. Pozostałe niezbędne obiekty zasilające dla tej inwestycji zostaną zaprojektowane w ramach niedawno podpisanych umów.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” i jego perspektywy
Prace budowlane w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” są aktualnie realizowane na czterech odcinkach modernizowanej linii kolejowej nr 104, obejmując stację Limanowa oraz fragmenty Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Cała inwestycja zakłada nie tylko modernizację i elektryfikację istniejących 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, ale również budowę 58 km nowej linii, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2030 roku ma powstać nowa trasa kolejowa łącząca Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Szacuje się, że najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, a podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie około 90 minut, co znacząco skróci czas podróży i poprawi dostępność komunikacyjną regionu.















Komentarze