top of page

Pociągi wracają na zelektryfikowany odcinek Chabówka – Rabka Zaryte. Ruszył pierwszy zmodernizowany fragment linii 104

Stacja Rabki Zaryte
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe uruchamiają zelektryfikowany odcinek Chabówka – Rabka Zaryte w ramach projektu "Podłęże-Piekiełko". Trasa została oddana do eksploatacji 14 grudnia, a po niemal 20 latach przerwy ponownie zobaczymy na niej regularne połączenia pasażerskie. Mieszkańcy i turyści zyskują lepszy dostęp do kolei i nowoczesne perony.


Pierwszy oddany do użytku fragment przebudowywanej linii kolejowej numer 104, prowadzący do stacji Rabka Zaryte, jest częścią jednej z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych w południowej Polsce. Projekt "Podłęże-Piekiełko" ma za zadanie skrócić czas podróży do Zakopanego i Nowego Sącza, a także poprawić komunikację w całym regionie oraz wspomóc aktywizację gospodarczą i społeczną okolicznych miejscowości. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.


Przejazd pociągu retro na stacji Rabka Zaryte
Pociągi wracają do Rabki Zaryte. Ruszył pierwszy zmodernizowany fragment linii 104 / fot. PKP PLK

Chabówka – Rabka Zaryte z nowoczesnymi peronami


Oddawany do eksploatacji szlak kolejowy ma przeszło 6 kilometrów i zaczyna się za stacją Chabówka, a kończy na zmodernizowanej stacji Rabka Zaryte. Po nowo zelektryfikowanych torach pociągi mogą jeździć z prędkością do 100 km/h. Ten malowniczy odcinek, biegnący nad rzeką Rabą, jest pierwszym gotowym fragmentem modernizacji linii numer 104 Chabówka – Nowy Sącz.


W ramach prac wykonawcy zbudowali 7 nowych mostów, 1 wiadukt kolejowy, 2 skrzyżowania bezkolizyjne oraz 2 przejścia podziemne. Dodatkowo, większe bezpieczeństwo ruchu zapewniają 3 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe, a sieć dróg i chodników została rozbudowana, żeby ułatwić mieszkańcom Rabki-Zdroju codzienne poruszanie się.


Dla pasażerów na przystanku Rabka-Zdrój i stacji Rabka Zaryte przygotowano nowoczesne perony.

Zapewniają one komfortowe i bezpieczne wsiadanie do pociągów. Pasażerowie z ograniczoną możliwością poruszania się mogą bez przeszkód korzystać z platform dzięki windom, pochylniom oraz ścieżkom naprowadzającym. Całe oświetlenie działa w technologii LED. Na przystanku Rabka-Zdrój wiaty, ławki i tablice informacyjne mają formę nawiązującą do estetyki kolei z XIX wieku, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi.


Koniec blisko 20 lat oczekiwania na połączenia


Pociągi regionalne rozpoczęły regularne kursy na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte od 14 grudnia. Oznacza to, że po niemal 20 latach przerwy połączenia pasażerskie powróciły na tę trasę. Już wcześniej, od 31 sierpnia, pociągi dojeżdżały do przystanku Rabka-Zdrój. Ze zmodernizowanych peronów podróżni mogą dojechać do Krakowa, Zakopanego, Nowego Targu, Skawiny i Suchej Beskidzkiej.


Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, podkreśla znaczenie tej części projektu:

Dziś finalizujemy ważny etap jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Mieszkańcy i turyści szybko i wygodnie dojadą do stacji Rabka Zaryte. To istotny krok na drodze do stworzenia nowego, atrakcyjnego czasowo, połączenia kolejowego Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną.

Po całkowitym zakończeniu prac w ramach całego projektu "Podłęże-Piekiełko", to właśnie tędy będzie prowadziła najszybsza trasa do zimowej stolicy Polski.


Pociąg retro na stacji Rabka Zaryte
Pociągi wracają do Rabki Zaryte. Ruszył pierwszy zmodernizowany fragment linii 104 / fot. PKP PLK

Modernizacja Chabówka – Nowy Sącz to nie wszystko


Modernizacja i elektryfikacja 75 kilometrów linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) jest jedynie pierwszym etapem całej inwestycji. Projekt "Podłęże-Piekiełko" obejmuje również budowę 58 kilometrów nowej linii, która ma połączyć Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.


Obecnie PLK realizują projekt na sześciu odcinkach: Nowy Sącz – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Limanowa, stacja Limanowa, Szczyrzyc – Tymbark, Rabka Zaryte – Fornale oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Postępowania przetargowe trwają dla dwóch kolejnych fragmentów: Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów.


Całościowa realizacja umożliwi stworzenie nowego połączenia, które ułatwi podróżowanie między Krakowem a Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze składy pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut, osiągając prędkość do 160 km/h. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego ma zająć zaledwie około 90 minut. Fragmenty inwestycji są finansowane z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page