top of page

Pociągi wrócą na linię 229 po 25 latach. W związku z elektrownią atomową

Linia kolejowa 229
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na rewitalizację linii kolejowej 229 na odcinku z Kartuz do Lęborka. Zmodernizowana trasa będzie stanowić alternatywne połączenie do planowanej elektrowni jądrowej w Lubiatowie – Kopalino. Inwestycja ma na celu nie tylko zwiększenie dostępu do kolei na Pomorzu, ale także wsparcie budowy oraz eksploatacji elektrowni, przyczyniając się do bezpieczeństwa energetycznego kraju.


Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na rewitalizację blisko 60-kilometrowej linii kolejowej numer 229, łączącej Kartuzy z Lęborkiem. Projekt, który ma zostać zakończony do 2028 roku, wyceniono na ponad 508 milionów złotych netto. Jest to kluczowy element większego planu, mającego na celu stworzenie sprawnej sieci kolejowej na Pomorzu, co umożliwi sprawny transport pracowników i materiałów do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w gminie Choczewo.


Mapa przedstawiająca planowane połączenia kolejowe do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino. Wyróżniono na niej rewitalizowaną linię kolejową 229 z Kartuz do Lęborka (zaznaczona kolorem zielonym), która jest przedmiotem inwestycji. Pokazano także istniejące i planowane linie na terenie województwa pomorskiego, w tym linie 229, 230, 202 oraz 201. Nowy odcinek kolei do elektrowni zaznaczono kolorem czerwonym. Na mapie widoczne są lokalizacje takie jak Lębork, Kartuzy, Choczewo i Wejherowo, a także planowana trasa do elektrowni.
Pociągi wrócą na linię 229 po 25 latach. W związku z elektrownią atomową / fot. PKP PLK

Pociągi powrócą na tory po 25 latach


Po ponad 25 latach od wstrzymania regularnych połączeń pasażerskich, mieszkańcy powiatów kartuskiego i lęborskiego, a także turyści, ponownie będą mogli korzystać z kolei na tej trasie. Ostatni pociąg pasażerski przejechał tędy w 2000 roku. Rewitalizacja linii ma również kluczowe znaczenie w kontekście modernizacji linii kolejowej 202 na odcinku z Gdyni Chyloni do Lęborka, której prace mają się zakończyć w 2029 roku. Dzięki rewitalizacji trasy Kartuzy – Lębork, będzie możliwe utrzymanie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych z Lęborka i Słupska do Trójmiasta, z pominięciem remontowanego odcinka.


„Naszym celem jest stworzenie na Pomorzu sieci kolejowej, która umożliwi realizację jednego z najważniejszych zadań inwestycyjnych w historii nowoczesnej Polski oraz zapewni sprawne połączenia dla mieszkańców regionu. Podpisana dziś umowa przybliża nas do osiągnięcia tych założeń i sprawia, że polski atom nabiera realnych kształtów” – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Zakres prac na linii z Kartuz do Lęborka


W ramach inwestycji, realizowanej w trybie „projektuj i buduj”, planowana jest przebudowa 11 stacji i przystanków, a także budowa trzech nowych. Nowe przystanki to: Grzybno, Łapalice oraz Sierakowice Szkoła. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Ponadto, prace obejmą modernizację 38 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przebudowę 10 i remont 57 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty i wiadukty. Po zakończeniu prac, pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120

kilometrów na godzinę.


Wykonawcą zadania, pod nazwą „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”, jest firma Torpol.


Kolej do elektrowni jądrowej to projekt na kilka etapów


Rewitalizacja linii 229 to tylko jeden z trzech etapów, których celem jest zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Drugi etap zakłada modernizację odcinka linii 229 z Lęborka do Łeby oraz budowę nowych odcinków łączących elektrownię z linią 229. Trzeci etap to modernizacja linii 230 z Wejherowa do Choczewa. Wykonawcę drugiego etapu planuje się wybrać jeszcze w tym roku, natomiast trzeciego w drugim kwartale 2026 roku. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na 2029 rok.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page