top of page

Polregio planuje zakup używanych pociągów oraz modernizację taboru

Pociąg POLREGIO
Fot. POLREGIO

Polregio stoi przed wyzwaniami związanymi ze spadkiem własnego taboru oraz utratą środków z KPO, co skłania spółkę do poszukiwania nowych rozwiązań. Obecny zarząd skupia się na pozyskiwaniu używanych pojazdów, ich modernizacji oraz współpracy z samorządami w ramach programu FEnIKS. Działania te mają na celu zapewnienie stabilności i rozwoju przewoźnika.


Polregio, największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, stoi przed szeregiem wyzwań, które wpływają na jego bieżącą działalność oraz plany strategiczne. Jak poinformował prezes Krzysztof Pietrzykowski, spółka zmaga się z drastycznym spadkiem własnego taboru, który od 2015 roku zmniejszył się o ponad 60 procent, z ponad 900 do około 330 jednostek. Obecnie Polregio dzierżawi dodatkowo około 350 pojazdów od samorządów.


Wyzwania związane z pozyskaniem taboru


Jednym z kluczowych problemów była utrata możliwości pozyskania środków z Krajowego Planu Odbudowy na zakup niemal stu nowych pojazdów. Audyt wykazał, że błędy poprzedniego zarządu z lat 2022-2023 uniemożliwiły skorzystanie z tych funduszy, między innymi z powodu wadliwych umów ramowych. Termin produkcji nowych pojazdów, wynoszący od 3 do 4 lat, okazał się zbyt długi w kontekście wymagań KPO, co oznaczało, że żaden producent nie byłby w stanie dostarczyć pociągów w wymaganym czasie. Dodatkowo, specyfika działalności Polregio i realizacja zadań służby publicznej na rzecz samorządów ograniczają zdolność spółki do samodzielnego generowania kapitału na finansowanie zakupu nowego taboru.


Prezes Pietrzykowski zwrócił również uwagę na problem braku elektryfikacji około 40 procent sieci kolejowej w Polsce. Zgodnie z polityką Komisji Europejskiej, pozyskanie dofinansowania na pojazdy spalinowe jest niemożliwe, mimo że są one często niezbędne do zapewnienia podstawowych usług transportowych i przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu w słabiej zelektryfikowanych województwach.


Plany na przyszłość i współpraca z samorządami


W odpowiedzi na te wyzwania, Polregio intensywnie pracuje nad wdrożeniem strategicznych kierunków rozwoju. Kluczowe działania koncentrują się na pozyskaniu taboru. Spółka podpisała umowę z Pesa Mińsk Mazowiecki o wartości blisko 200 milionów złotych na remonty pojazdów ED72, które po modernizacji zyskają wiele cech nowych pociągów. Udało się również pozyskać środki z funduszy wojewódzkich na zakup taboru w województwie świętokrzyskim (cztery jednostki) oraz w warmińsko-mazurskim (jedna jednostka).


Polregio jest również na drodze do pierwszych formalnych decyzji dotyczących zakupu używanego taboru. Spółka poszukuje pojazdów spalinowych i elektrycznych na rynku zachodnioeuropejskim, a na rynku polskim składów elektrycznych. Zakup używanych pojazdów, nawet z ich polonizacją, jest znacznie szybszy (około 1-1,5 roku) niż produkcja nowych, co pozwoli spółce „doczekać” do czasu pozyskania kolejnych pociągów.


Spółka przygotowuje się także do złożenia wniosków w unijnym programie FEnIKS i prowadzi rozmowy z samorządami zainteresowanymi wspólnym udziałem, mając nadzieję na pozyskanie kilkunastu pojazdów. Wzmocnienie i rozbudowa własnej działalności w zakresie utrzymania taboru to kolejny cel, mający na celu obniżenie kosztów firm zewnętrznych oraz generowanie przychodów z kontraktów dla innych przewoźników. Przykładem jest wygrana w przetargu na realizację czwartego poziomu utrzymania (P4) dla dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych województwa świętokrzyskiego o wartości niemal 5 milionów złotych.


Mimo złożonej struktury właścicielskiej i relacji z samorządami, Polregio odnotowuje poprawę współpracy, zwłaszcza w województwie lubuskim i zachodniopomorskim. Spółka aktywnie uczestniczy w przetargach na przewóz osób, czego dowodem jest wygranie jednego z nich w województwie podlaskim i podpisanie czteroletniej umowy o wartości 400 milionów złotych. Dodatkowo, w ramach porozumienia z PKP Cargo, Polregio zatrudniło do końca maja 189 osób.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page