Polregio stawia na "drugie życie". Pięć spalinowych składów wzmocni Wielkopolskę i Lubuskie
- Marek Zioła

- 1 paź
- 2 minut(y) czytania

Polregio ogłosiło 1 października 2025 roku przetarg na zakup pięciu używanych spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT). Pojazdy, mające wzmocnić park taborowy w województwach wielkopolskim i lubuskim, muszą być przystosowane do szybkiej jazdy i oferować pasażerom nowoczesne udogodnienia, w tym klimatyzację oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Otwarcie ofert w postępowaniu zaplanowano na 16 października bieżącego roku, a przewoźnik zdecydował się na przyspieszony tryb procedowania.
Największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, Polregio, kontynuuje strategię modernizacji i rozbudowy swojego taboru, ogłaszając przetarg na zakup pięciu używanych spalinowych pojazdów. Nowe jednostki mają docelowo obsługiwać trasy w regionach, gdzie kluczowe są połączenia obsługiwane taborem spalinowym, w tym przede wszystkim w województwie wielkopolskim i lubuskim. Jest to kolejny krok w kierunku uzupełniania floty, co ma bezpośrednio przełożyć się na lepszą jakość świadczonych usług.

Jakie wymagania musi spełniać używany pojazd spalinowy dla Polregio?
Specyfikacja zamówienia jasno określa, że poszukiwane są pojazdy 2- lub 3-członowe, które będą w stanie rozwijać prędkość co najmniej 120 km/h. Kluczowa jest także pojemność – każdy ze składów musi pomieścić ponad 200 pasażerów, zapewniając co najmniej 120 miejsc siedzących. Przewoźnik stawia na komfort i nowoczesność, dlatego nowe nabytki będą musiały być wyposażone w:
Klimatyzację
Monitoring
Zautomatyzowany system informacji pasażerskiej
Udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością, w tym specjalne miejsca dla osób na wózkach, rampy lub windy ułatwiające wejście, a także przystosowaną toaletę.
Przewijaki dla niemowląt w przystosowanej toalecie.
Przestrzeń do przewozu rowerów, co jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie pasażerów na tego typu usługi.
Warto zauważyć, że postawienie warunku, że pojazd musi być wyprodukowany po roku 2000, jasno wskazuje, że Polregio poszukuje nowocześniejszych konstrukcji, które mogą być wciąż w dobrej kondycji i spełniać współczesne standardy.
Przetarg na spalinowe zespoły trakcyjne: Kryteria i terminy
Procedura przetargowa została oznaczona wewnętrznym identyfikatorem POT.240.3188.2025 i ma charakter otwarty, jednak z zastosowaniem procedury przyspieszonej. Zgodnie z ogłoszeniem o zamówieniu, oferty w tym postępowaniu zostaną otwarte 16 października 2025 roku o godzinie 12:00. Oznacza to, że przewoźnikowi zależy na jak najszybszym pozyskaniu spalinowych jednostek, co może wynikać z pilnych potrzeb taborowych na trasach regionalnych.
Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena, z wagą 100%. Wadium, które muszą wnieść wykonawcy, ustalono na poziomie 1 500 000,00 PLN. Co ciekawe, w ramach zamówienia wykonawca będzie musiał nie tylko dostarczyć pojazdy (Etap 1), ale także wykonać prace niezbędne do dopuszczenia ich do użytkowania przez Polregio (Etap 2). Wymogi dotyczące zdolności technicznej są wysokie, a wykonawca musi wykazać, że w ciągu ostatnich 5 lat należycie wykonał usługi co najmniej czwartego lub wyższego poziomu utrzymania (P4/P5) na spalinowych zespołach trakcyjnych wyprodukowanych po 2000 roku, o łącznej wartości minimum 8 000 000,00 PLN.
Polregio nie zwalnia tempa w zakupie taboru
Zakup pięciu używanych spalinowych składów to tylko jeden z elementów szeroko zakrojonego programu modernizacji Polregio. Zaledwie dwa miesiące temu przewoźnik podpisał kontrakt na zakup używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które będą jeździć w Małopolsce.
Równolegle, Polregio aktywnie działa na rzecz pozyskania zupełnie nowego taboru. Spółka otrzymała już dofinansowanie na pięć zeroemisyjnych pojazdów, które mają zasilić floty w województwach świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Te nowoczesne składy, we współpracy z samorządami, mają zostać wprowadzone do eksploatacji na przełomie 2028 i 2029 roku, wyposażone w najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa.















Komentarze