top of page

Polska kolej jest coraz bezpieczniejsza. Raport UTK podsumowuje 2024 rok

Wypadek na przejeździe kolejowym
Fot. KMP Lublin

Urząd Transportu Kolejowego opublikował „Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym 2024”, które rzuca nowe światło na bezpieczeństwo w polskim transporcie szynowym. Z danych za 2024 rok wynika, że pomimo wzrostu pracy eksploatacyjnej, liczba wypadków na kolei spadła o 6%. Jest to wyraźny sygnał, że działania podejmowane w sektorze kolejowym przynoszą zamierzone efekty.


Według najnowszych danych opublikowanych w raporcie Urzędu Transportu Kolejowego, Polska kolej jest coraz bezpieczniejsza, a rok 2024 przyniósł znaczną poprawę statystyk bezpieczeństwa w transporcie szynowym. Ogólna liczba wypadków na torach zmniejszyła się o 6%, osiągając wartość 1,71 na milion pociągokilometrów, co jest najniższym wynikiem od 2020 roku. W 2024 roku na liniach i bocznicach kolejowych doszło do 623 wypadków, co stanowi spadek o 46 zdarzeń w porównaniu do roku 2023.


Wypadki na kolei związane z czynnikami zewnętrznymi


Większość wypadków na polskiej sieci kolejowej, bo ponad 70%, wynika z czynników zewnętrznych, niezwiązanych bezpośrednio z działalnością kolei. W 2024 roku odnotowano 360 takich zdarzeń. Dominują wśród nich potrącenia osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych oraz wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych. W tych dwóch kategoriach zdarzeń życie straciły 164 osoby. Aż 98,6% ofiar śmiertelnych i ciężko rannych to osoby poszkodowane w wypadkach, które miały miejsce na styku systemu kolejowego i osób trzecich.


Strategia, która łączy infrastrukturę, technologię i edukację, to szansa na znaczące ograniczenie liczby wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce. Musimy być otwarci na dobre doświadczenia i rozwiązania! Mam nadzieję, że wnioski z tego sprawozdania będą impulsem do dalszych działań całego sektora kolejowego na rzecz eliminowania zagrożeń. Życzę wszystkim, by była to też inspiracja do wdrażania rozwiązań, które wzmacniają kulturę bezpieczeństwa w polskim systemie kolejowym – we wstępie do sprawozdania stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Problemy wewnątrz systemu kolejowego


W 2024 roku najczęstszymi zdarzeniami wewnątrz systemu kolejowego były wypadki typu SPAD, zdarzenia podczas prac torowych oraz te wynikające ze stanu technicznego pojazdów. Liczba zdarzeń SPAD, czyli przejechania sygnału "stój", wzrosła z 36 do 39 w ciągu roku, co stanowi wzrost o 8,3%. Największy wzrost odnotowano w liczbie incydentów SPAD, która wzrosła z 129 do 157. Z kolei liczba zdarzeń związanych z pracami torowymi wzrosła o 9, osiągając 48 w ciągu roku. Mimo to, liczba wypadków w tej kategorii spadła o 17,6%. Liczba zdarzeń związanych ze stanem technicznym taboru na liniach i bocznicach wyniosła 453, co oznacza spadek o 4,4% w porównaniu do roku 2023. Najwięcej z nich to rozerwania składu pociągu (186 zdarzeń), co stanowi spadek o 13,5%.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page