Polska kolej towarowa ze spadkami w 2025 roku. Jest gorzej niż w Europie
- Marek Zioła

- 2 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Rynek kolejowego transportu towarów zanotował słabsze wyniki w pierwszym półroczu 2025 roku, co było widoczne w większości krajów europejskich. W Polsce spadek pracy przewozowej i przewiezionej masy był większy niż średnia europejska. Pokazuje to najnowszy raport Urzędu Transportu Kolejowego. Pomimo tych gorszych statystyk, polska kolej towarowa wciąż utrzymuje się w czołówce na kontynencie.
W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowano osłabienie na europejskim rynku kolejowego transportu towarów. W Polsce przewoźnicy towarowi przewieźli o 5,1% mniej masy ładunków oraz zrealizowali o 7,4% mniej pracy przewozowej w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku. Choć spadki dotknęły większość europejskich operatorów, dynamika osłabienia była nieco łagodniejsza: w Europie średni spadek przewiezionej masy wyniósł 3%, a pracy przewozowej 3,6%.
Spadek przewiezionej masy. Jak wypadła polska kolej?
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku pociągi towarowe w 31 krajach europejskich przetransportowały łącznie 701,5 miliona ton ładunków. Spadek masy towarów przewiezionych koleją w Polsce, który wyniósł 5,1% rok do roku, jest zauważalny, choć jak podkreśla Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, polska kolej towarowa utrzymuje silną pozycję na europejskim rynku.
„Pierwsze półrocze 2025 r. było okresem wyzwań dla europejskiej kolei towarowej. W skali kontynentu zaobserwowaliśmy spadek masy przewiezionych towarów o 3% oraz pracy przewozowej o 3,6% w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 roku. Polska nie oparła się tym tendencjom – w naszym kraju spadek masy wyniósł 5,1%, a pracy przewozowej 7,4%. Pomimo tych spadków polska kolej towarowa utrzymuje bardzo silną pozycję na europejskim rynku”
W zestawieniu przewiezionej masy (tony) Polska zajęła drugie miejsce w Europie. Niemcy znalazły się na pozycji lidera z wynikiem 165,2 miliona ton, co stanowiło 23,6% całkowitej masy wszystkich towarów uwzględnionych w raporcie. Polska przewiozła 104,9 miliona ton, osiągając udział na poziomie 15%. Na trzeciej pozycji uplasowały się Włochy, które z wynikiem 49 milionów ton odpowiadały za 7% przewiezionej masy. W kilku krajach przewóz masy pociągami towarowymi był marginalny – poniżej miliona ton zanotowały Czarnogóra (550 tysięcy ton), Macedonia Północna (381 tysięcy ton), Grecja (311 tysięcy ton) i Irlandia (85 tysięcy ton).
Praca przewozowa w Polsce na podium w Europie
W okresie od stycznia do czerwca 2025 roku, kolej towarowa w analizowanych 31 krajach europejskich wypracowała 198,6 miliarda tonokilometrów (tkm) pracy przewozowej. Jest to miara uwzględniająca zarówno masę ładunku, jak i pokonaną przez niego odległość.
Podobnie jak w przypadku przewiezionej masy, podium pracy przewozowej zdominowały te same kraje. Polska zajęła drugie miejsce w Europie, odpowiadając za 13,6% całkowitego wolumenu, co przełożyło się na 27 miliardów tonokilometrów. Niekwestionowanym liderem były Niemcy z wynikiem 61,9 miliarda tonokilometrów, co dało im 31,2% udziału w łącznej pracy przewozowej. Trzecią pozycję zajęła kolej towarowa we Francji z wynikiem niemal 17 miliardów tonokilometrów i 8,5% udziałem. Te trzy kraje łącznie odpowiadały za ponad połowę całkowitego wolumenu pracy przewozowej na kontynencie.















Komentarze