top of page

Polskie Linie Kolejowe inwestują w modernizację torów w całej Polsce

PUN na torach
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kolejne odcinki linii kolejowych w Polsce zyskują nowe oblicze dzięki intensywnym pracom modernizacyjnym i utrzymaniowym prowadzonym przez Polskie Linie Kolejowe SA. Działania te obejmują wymianę torów, modernizację sieci trakcyjnej oraz obiektów inżynieryjnych, co ma na celu zwiększenie prędkości pociągów, poprawę komfortu podróży oraz zmniejszenie poziomu hałasu.


Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują rozbudowane prace torowe w różnych regionach kraju. Wykorzystanie nowoczesnych maszyn, takich jak potokowa maszyna do potokowej wymiany nawierzchni (PUN), umożliwia sprawne realizowanie harmonogramu prac, przynosząc wymierne korzyści zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników towarowych. Inwestycje te mają na celu podniesienie standardu infrastruktury kolejowej, co przekłada się na bezpieczeństwo, komfort podróży oraz skrócenie czasu przejazdu.


Nowa jakość torów i obiektów w Beskidzie Sądeckim


W Beskidzie Sądeckim, na linii kolejowej nr 96 Tarnów – Leluchów, na odcinku Stary Sącz – Piwniczna, przeprowadzono intensywne prace utrzymaniowe i modernizacyjne. Od połowy kwietnia do połowy maja bieżącego roku zakres robót objął kompleksową wymianę nawierzchni torowej oraz modernizację sieci trakcyjnej na trasie Stary Sącz – Rytro – Młodów. Wymieniono podkłady drewniane na nowe strunobetonowe, podbito tor i mechanicznie oczyszczono podsypkę na ponad 16 kilometrach szlaku. Zrealizowano również wymianę rozjazdów. Naprawa objęła także infrastrukturę towarzyszącą, w tym przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych oraz remont 62 obiektów inżynieryjnych. Prace te obejmowały między innymi zabezpieczenia antykorozyjne elementów kamiennych, betonowych i stalowych, wymianę 113 mostownic oraz roboty przyobiektowe. Zabudowa toru bezstykowego niemal na całym odcinku ma na celu redukcję hałasu i wibracji, co przyczyni się do większego komfortu jazdy. Na odcinku Piwniczna – Granica Państwa klasyczny tor został przekształcony w tor bezstykowy, wymieniono ponad 42 kilometry szyn i zamontowano 1000 nowych podkładów. Od czerwca pociągi na odcinku Stary Sącz – Piwniczna będą mogły poruszać się z prędkością maksymalną do 90 km/h. Po zakończeniu prac związanych z modernizacją systemu sterowania ruchem kolejowym, od grudnia bieżącego roku prędkość maksymalna na przeważającej części odcinka Stary Sącz – Rytro wzrośnie do 120 km/h.


Przyspieszenie przez Wielkopolskę dzięki nowym torom


Pod koniec maja bieżącego roku prace modernizacyjne zakończyły się na odcinku Stawiany – Sława Wielkopolska (linia kolejowa nr 377). Zakres robót obejmował demontaż starego toru i ułożenie nowego na długości ponad 4 kilometrów. Do naprawy wykorzystano materiały staroużyteczne, takie jak podkłady i szyny. Prace objęły również oczyszczenie tłucznia i budowę toru bezstykowego na całym odcinku poddanemu naprawie. Efektem tych działań jest przygotowanie szlaku do prowadzenia ruchu pociągów z prędkością do 120 km/h.


37 kilometrów nowych torów w Beskidach: Żywiec – Zwardoń


Na linii kolejowej nr 139 na odcinku Żywiec – Zwardoń, gdzie roboty utrzymaniowe rozpoczęły się 9 czerwca i potrwają do 20 czerwca 2025 roku, prowadzona jest intensywna wymiana nawierzchni kolejowej na długości ponad 35 kilometrów. Prace obejmują całkowity demontaż starych szyn i podkładów, które zostaną zastąpione nowymi. Klasyczne złącza szynowe są sukcesywnie zastępowane złączami zgrzewanymi i spawanymi, co pozwoli ograniczyć poziom hałasu i wibracji. Po zakończeniu wymiany toru, na szlak wjedzie oczyszczarka tłucznia, wykonane zostaną złącza zgrzewane szyn, a tor zostanie odpowiednio wyregulowany i ustabilizowany. Efektem tych działań będzie znaczna poprawa parametrów eksploatacyjnych trasy. Na odcinku Wilkowice Bystra – Żywiec dla pociągów pasażerskich prędkość maksymalna wzrośnie z obecnych 60-70 km/h do 140 km/h, z lokalnymi ograniczeniami do 110 km/h wynikającymi z uwarunkowań geometrycznych. Natomiast na odcinku Węgierska Górka – Zwardoń, z wyłączeniem modernizowanej wcześniej stacji Zwardoń, prędkość zwiększy się z 50 km/h do 70-80 km/h, z krótkimi fragmentami, na których pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 90-100 km/h.


Inwestycja Malbork – Elbląg przyspieszy region


W drugiej połowie czerwca zaplanowano także prace przy użyciu maszyny PUN na odcinku Malbork – Elbląg (linia kolejowa nr 204), które stanowią I etap rewitalizacji infrastruktury technicznej realizowanej do końca bieżącego roku. W ramach zaplanowanych prac wymieniona zostanie nawierzchnia obu torów – nowe szyny, podkłady strunobetonowe oraz oczyszczona i uzupełniana podsypka tłuczniowa zostaną ułożone łącznie na długości około 50 kilometrów. Prace obejmą także regulację sieci trakcyjnej, wymianę nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowo-drogowych oraz zabudowę torów bezstykowych, co poprawi komfort jazdy i ograniczy hałas. W ramach planowanego II etapu, który nie ma jeszcze zapewnionego finansowania, przewidziano dodatkowo montaż aktywnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na trzech przejazdach oraz modernizację elementów sieci trakcyjnej w celu dostosowania jej do prędkości do 160 km/h. Kompleksowa realizacja obu etapów rewitalizacji pozwoli na znaczące zwiększenie parametrów eksploatacyjnych linii i uzyskanie prędkości do 160 km/h na około 44 kilometrach torów.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page