Polskie Linie Kolejowe z dofinansowaniem z CEF na modernizację Rail Baltica
- Marek Zioła
- 4 lip
- 2 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe (PLK) otrzymały znaczące dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027. Wsparcie finansowe, wynoszące blisko 400 milionów euro, zostanie przeznaczone na dwa kluczowe projekty związane z modernizacją linii kolejowej Rail Baltica oraz wdrożeniem systemu bezpieczeństwa ETCS, co stanowi istotny krok w rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej.
Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskały zatwierdzenie pomocy finansowej dla dwóch zgłoszonych projektów podczas 34. Posiedzenia Komitetu Koordynacyjnego CEF Transport. Dofinansowanie w wysokości 294 000 000 euro zostanie przeznaczone na odcinek Rail Baltica Knyszyn – Osowiec. Dodatkowe 94 888 370 euro wsparcia finansowego z CEF zostanie przeznaczone na system bezpieczeństwa ETCS.
Inwestycje kluczowe dla polskiej sieci kolejowej
Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych i dyrektor do spraw realizacji inwestycji, podkreślił znaczenie tych projektów.
„Rail Baltica, podobnie jak nowoczesny system bezpieczeństwa ETCS są projektami wzmacniającymi proces modernizacji naszej sieci kolejowej”
Prezes PLK, Piotr Wyborski, zaznaczył, że przyznane wsparcie unijne jest efektem wielomiesięcznego zaangażowania pracowników spółki i umożliwia realizację strategicznych inwestycji dla Polski.
Modernizacja odcinków Rail Baltica
Ministerstwo Infrastruktury na początku stycznia 2025 roku informowało o ogłoszeniu przetargu o wartości 6 miliardów złotych na modernizację stukilometrowego odcinka linii kolejowej z Białegostoku do Ełku. Inwestycja ta również jest realizowana w ramach projektu Rail Baltica ze wsparciem instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Prace modernizacyjne prowadzone są na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinkach Białystok – Knyszyn, Osowiec – Ełk oraz Knyszyn – Osowiec.
Po zakończeniu wszystkich prac i uruchomieniu systemu ETCS, pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 200 kilometrów na godzinę. Poprawie ulegną także warunki transportu towarów, ponieważ nowa linia oraz stacje po przebudowie umożliwią jazdę składów towarowych o prędkości do 120 kilometrów na godzinę i długości 750 metrów.
Rola Rail Baltica w korytarzu transeuropejskim
Projekt Rail Baltica stanowi część transeuropejskiego korytarza transportowego. W przyszłości połączy on Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, a w dalszej perspektywie także Finlandię. Modernizacja trasy ma na celu dostosowanie jej do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, co przyczyni się do zwiększenia spójności europejskiej sieci kolejowej.
PKP Polskie Linie Kolejowe są w stu procentach spółką Skarbu Państwa i pełni funkcję zarządcy krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych, zarządzanie i synchronizację ruchu, a także za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju.
Komentarze