top of page

Poprawa punktualności pociągów w I kwartale 2025 roku

Pociąg POLREGIO
Źródło zdjęcia: Pixabay I kurtdeiner

Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane dotyczące punktualności pociągów pasażerskich i towarowych w pierwszym kwartale 2025 roku. Odnotowano nieznaczną poprawę w obu segmentach, co jest sygnałem stabilizacji i pozytywnych zmian w polskiej kolei. Analiza przyczyn opóźnień wskazuje obszary wymagające dalszych działań.


W pierwszym kwartale 2025 roku wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich w Polsce osiągnął poziom 92,85%, co stanowi niewielką, ale zauważalną poprawę w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. W segmencie przewozów towarowych również odnotowano wzrost punktualności o niemal 2 punkty procentowe, do poziomu 54,7%. Te dane, opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK), świadczą o stabilizacji i stopniowej poprawie w funkcjonowaniu polskiej sieci kolejowej.


Przewozy pasażerskie: wzrost liczby pociągów i spadek odwołań


W okresie od stycznia do marca 2025 roku uruchomiono ponad 539,9 tys. pociągów pasażerskich, co oznacza wzrost o 8,4% w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku, kiedy to na tory wyjechało blisko 498 tys. składów. Spośród wszystkich pociągów pasażerskich niemal 501,3 tys. dotarło do celu punktualnie lub z opóźnieniem nieprzekraczającym 5 minut, co przełożyło się na wspomniany wynik 92,85% punktualności. To niewielka poprawa względem 92,57% odnotowanych w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Dodatkowo, liczba odwołanych pociągów w tym okresie spadła o 44% w porównaniu do poprzedniego roku. Wśród przewoźników pasażerskich najlepszy wynik punktualności osiągnęła Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) z imponującymi 99,3%. Pociągi dalekobieżne PKP Intercity uzyskały punktualność na poziomie 78,9%, co stanowi poprawę w stosunku do 78,5% z pierwszego kwartału 2024 roku. PKP Intercity było jedynym przewoźnikiem, którego kwartalny wynik punktualności nie przekroczył 80%.


Przewozy towarowe: stabilizacja i wyzwania


W segmencie przewozów towarowych w pierwszym kwartale 2025 roku uruchomiono 92,3 tys. pociągów, z czego 50,5 tys. przybyło punktualnie, co daje wskaźnik punktualności na poziomie 54,7%. Jest to poprawa o ponad 1,9 punktu procentowego w porównaniu do poprzedniego roku. Średni czas opóźnień pociągów towarowych w transporcie krajowym wyniósł 577 minut, natomiast w przewozach międzynarodowych 402 minuty. Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, podkreślił, że punktualność ma bezpośredni wpływ na zaufanie pasażerów i klientów do kolei. Zwrócił uwagę na stabilizację i poprawę wskaźnika punktualności, jednocześnie wskazując na konieczność dalszych działań w celu eliminacji przyczyn opóźnień. Według prezesa UTK, wiele działań można podjąć w ramach systemu kolejowego, zwłaszcza w zakresie awarii taboru, które generowały największe opóźnienia pociągów pasażerskich. Zakup nowych składów i odpowiednie serwisowanie taboru mogą znacząco zmniejszyć udział tych przyczyn.


Główne przyczyny opóźnień


Analiza przyczyn opóźnień pociągów pasażerskich w pierwszym kwartale 2025 roku wskazuje na kilka dominujących czynników. Największy czas opóźnień generowały awarie taboru, w tym konieczność napraw lub wymiany lokomotyw. Istotne były również zdarzenia takie jak samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi, a także trudne warunki atmosferyczne, w tym oblodzenia. Wtórne opóźnienia na sieci PKP PLK S.A., spowodowane zdarzeniami u zagranicznych zarządców, od których przyjmowano pociągi, również miały wpływ na punktualność. Inne czynniki to wydłużony czas przejazdu (WCJ) oraz niewłaściwa organizacja prac budowlanych, obejmująca zamknięcia, ograniczenia i uszkodzenia urządzeń. Najczęściej występującymi przyczynami opóźnień były awarie taboru, duża liczba pasażerów (lokowanie podróżnych), wydłużony czas przejazdu, niewłaściwa organizacja prac budowlanych, wtórne opóźnienia związane z zagranicznymi zarządcami oraz problemy z urządzeniami zasilania trakcji elektrycznej, takimi jak spadki, zaniki czy brak napięcia w sieci.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page