Prace budowlane ruszyły na linii Gostyń – Kąkolewo. Po latach wrócą pociągi pasażerskie
- Marek Zioła

- 25 kwi
- 2 minut(y) czytania

Na linii kolejowej nr 360 Gostyń – Kąkolewo rozpoczęły się prace budowlane w ramach programu Kolej+. Inwestycja o wartości około 156 mln zł (netto) obejmuje wymianę toru oraz budowę nowych peronów. Dzięki temu, po blisko dwudziestu latach przerwy, mieszkańcy zyskają możliwość podróżowania pociągami pasażerskimi. Planowane zakończenie prac i przywrócenie połączeń przewidywane jest na I kwartał 2029 roku.
Pierwsze działania budowlane koncentrują się na stacji w Gostyniu, gdzie wykonawca, po przygotowaniu niezbędnego zaplecza, rozpoczął demontaż istniejącej infrastruktury. Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Piotr Wyborski, podkreślił, że celem inwestycji jest osiągnięcie widocznej poprawy systemu kolejowego przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Przywrócenie połączeń pasażerskich na tej trasie ma znacząco zniwelować wykluczenie komunikacyjne w tej części Wielkopolski, służąc tysiącom mieszkańców.
Nowa infrastruktura i komfort podróży
Prace na ponad 21-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 360 obejmują kompleksową wymianę infrastruktury. Na wzmocnionym podłożu zostanie zamontowany nowy tor z bezstykowo łączonymi szynami, co przyczyni się do zwiększenia komfortu podróży i ograniczenia hałasu generowanego przez przejeżdżające pociągi. Modernizacja realizowana jest przy użyciu nowoczesnych maszyn specjalistycznych, co ma zapewnić szybkie i efektywne prowadzenie robót.
Nowoczesne perony dla podróżnych
W ramach inwestycji powstaną wygodne przystanki w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Nowe, wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów, a także będą wyposażone w dogodne dojścia, przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Na peronach zostanie ułożona antypoślizgowa nawierzchnia, a także zamontowane wiaty, ławki, jasne oświetlenie oraz czytelne tablice informacyjne.
Bezpieczeństwo i prędkość
Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów, na trasie zostaną zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo, zwiększy się bezpieczeństwo dzięki remontowi 21 przejazdów kolejowo-drogowych, zlokalizowanych między innymi w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie, Garzynie i Kąkolewie. Po zakończeniu prac, jednotorową trasą pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Umożliwi to dogodne połączenia z Lesznem i Poznaniem.
Kolej Plus w Wielkopolsce
Inwestycję „Modernizacja linii kolejowej 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo” realizuje na zlecenie PKP PLK S.A. Zakład Robót Budowlanych DOM Sp. z o. o. w formule „projektuj i buduj”. Wartość projektu wynosi około 156 mln zł (netto), a jego zakończenie planowane jest na I kwartał 2029 roku. Mieszkańcy Gostynia i okolicznych miejscowości zyskają dzięki temu dogodny dostęp do ekologicznego i efektywnego środka transportu. Warto dodać, że w ramach programu „Kolej Plus” w Wielkopolsce realizowane są także inne projekty, takie jak rewitalizacja linii Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń oraz ciągu komunikacyjnego Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, dla których podpisano już umowy na dokumentację projektową. Jednocześnie, po analizie i konsultacjach z samorządem województwa, odstąpiono od budowy linii Konin – Turek z powodu wzrostu kosztów i braku poparcia części lokalnych władz i mieszkańców.
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.















Komentarze