top of page

Problemy z eksploatacją Pendolino w PKP Intercity

ED250
Źródło zdjęcia: Paulina Matysiak

Dane Ministerstwa Infrastruktury ujawniają, że w 2024 roku około 5 procent kursów pociągów ED250 zostało obsłużonych przez klasyczne wagony. Pasażerowie, którzy zapłacili za podróż w standardzie premium, otrzymali usługę niższej jakości, co skutkowało licznymi reklamacjami i wypłatą odszkodowań przez PKP Intercity.


Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak wynika, że eksploatacja składów Pendolino w Polsce napotyka na szereg problemów. W minionym roku blisko 5 milionów pasażerów skorzystało z pociągów kategorii EIP, jednakże około 18 tysięcy z nich złożyło reklamacje z powodu zamiany składu. W rezultacie PKP Intercity wypłaciło odszkodowania w wysokości ponad 680 tysięcy złotych, pokrywając różnicę w cenie biletów między Pendolino a pociągami kategorii EIC.


Przyczyny zastępowania składów Pendolino


Przyczyny zastępowania nowoczesnych składów ED250 przez klasyczne wagony są zróżnicowane i często związane z porą roku. Zimą głównym problemem są przetarte nakładki na pantografach, które odpowiadają za odbiór prądu z sieci trakcyjnej. Latem natomiast, zwłaszcza w obliczu wysokich temperatur, dochodzi do awarii klimatyzacji, co znacząco obniża komfort podróży w zamkniętych pociągach. Niezależnie od pory roku, wykluczenia z eksploatacji są także wynikiem kolizji ze zwierzyną, które wymagają czasochłonnych napraw. Dodatkowo Ministerstwo Infrastruktury wskazuje na opóźnienia w oddawaniu jednostek po przeglądach przez firmę Alstom, często spowodowane wykryciem dodatkowych usterek podczas serwisu, szczególnie w konwerterach trakcyjnych.


Brak rezerwowych składów ED250


Kluczowym problemem, który pogłębia trudności z eksploatacją Pendolino, jest brak rezerwowych składów ED250. Ministerstwo wyjaśnia, że ze względu na konieczność przeprowadzania regularnych przeglądów P3 i P4, PKP Intercity nie dysponuje zapasowymi jednostkami, które mogłyby zastąpić te wyłączone z eksploatacji. Chociaż spółka systematycznie szkoli swoich pracowników do usuwania drobnych usterek w stacjach postojowych, to większe awarie wymuszają dłuższe naprawy, co automatycznie skutkuje podstawieniem starszego taboru.


Komercyjny charakter usługi Pendolino


Połączenia obsługiwane przez Pendolino mają charakter komercyjny i nie są objęte umowami na publiczny transport zbiorowy z Ministerstwem Infrastruktury. Oznacza to, że PKP Intercity realizuje te usługi we własnym zakresie, co daje większą swobodę w kształtowaniu standardów obsługi, ale jednocześnie nakłada na przewoźnika pełną odpowiedzialność za ich dotrzymanie. Przedstawione dane jasno wskazują, że pomimo dziesięciu lat eksploatacji, Pendolino nadal stanowi wyzwanie dla polskiego przewoźnika, a pasażerowie muszą liczyć się z ryzykiem podróży w gorszym standardzie, niż ten, za który zapłacili.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page