top of page

Projekt Podłęże-Piekiełko: Drążenie tuneli idzie w dobrym tempie, europejscy kolejarze na wizytacji

Wnętrze budowanego tunelu na linii 104
Fot. PKP PLK

Jadwiga i Kinga, dwie gigantyczne maszyny drążące, intensywnie pracują pod ziemią, aby zrealizować kluczowy element modernizacji linii kolejowej 104, skracając tym samym czas przejazdu pociągów między Limanową a Nowym Sączem. Budowa tuneli jest największą inwestycją Polskich Linii Kolejowych na południu kraju, a jej postępy były tematem wizyty europejskich kolejarzy w ramach Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. Inwestycja ta jest współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.


Prace pod ziemią idą pełną parą, a budowa dwóch tuneli kolejowych staje się rzeczywistością. Te ogromne przedsięwzięcia inżynieryjne są kluczowe dla modernizacji linii kolejowej numer 104, łączącej Chabówkę z Nowym Sączem. Głównym celem projektu "Podłęże-Piekiełko", jest nie tylko modernizacja istniejących torów, ale także budowa zupełnie nowych odcinków, które mają zapewnić pociągom możliwość rozwijania prędkości do 160 km/h, co znacząco skróci czas podróży. Nowy przebieg trasy między Limanową a bocznicą Klęczany zakłada wykorzystanie skomplikowanych obiektów inżynieryjnych, takich jak estakady, wiadukty i właśnie tunele.


Wnętrze budowanego tunelu na linii 104
Projekt Podłęże-Piekiełko: Drążenie tuneli idzie w dobrym tempie, europejscy kolejarze na wizytacji / fot. PKP PLK

Postępy prac dzięki pracy TBM Kinga i Jadwiga


Na placu budowy w Męcinie dominują dwie tarcze TBM (Tunnel Boring Machine), którym nadano żeńskie imiona – Kinga i Jadwiga. To one bezustannie drążą skałę, tworząc podziemne budowle. Maszyna Kinga, choć mniejsza i ważąca 900 ton (długość 170 metrów), rozpoczęła pracę jako pierwsza. Obecnie ma za sobą już ponad 1600 metrów wydrążonego tunelu ewakuacyjnego, który docelowo ma osiągnąć długość 3750 metrów. Tunel ewakuacyjny będzie zlokalizowany równolegle do głównego tunelu kolejowego.


Z kolei dużo potężniejsza Jadwiga, ważąca około 2,5 tysiąca ton i mająca niemal 11 metrów średnicy, zajmuje się drążeniem tunelu dla pociągów. Obiekt ten będzie miał identyczną długość jak tunel ewakuacyjny. Od czerwca Jadwiga zdołała przewiercić się na głębokość niemal 600 metrów w głąb górotworu, a dystans ten rośnie każdego dnia. Postęp prac przyciąga uwagę, co potwierdziła wizyta europejskich kolejarzy, którzy przybyli na plac budowy w Męcinie z okazji Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego, aby z bliska zobaczyć jedną z największych inwestycji PKP PLK.


Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe, podkreśla skalę i skomplikowanie przedsięwzięcia:

Budowa torów w zupełnie nowym miejscu, z wykorzystaniem wielu obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i tunele, to ogromne przedsięwzięcie, które stawia przed nami i wykonawcami wiele wyzwań. Skala skomplikowania technicznego inwestycji wymaga od nas stosowania wielu nowatorskich rozwiązań. Chętnie dzielimy się doświadczeniami z kolejarzami i inżynierami z całej Europy.

Postęp prac tarczy - infografika
Projekt Podłęże-Piekiełko: Drążenie tuneli idzie w dobrym tempie, europejscy kolejarze na wizytacji / fot. PKP PLK

Modernizacja linii kolejowej 104 to klucz do rozwoju


Projekt "Podłęże-Piekiełko" obejmuje modernizację i elektryfikację 75 kilometrów istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 kilometrów zupełnie nowej linii, która finalnie połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Taki zakres prac stworzy nowe, wydajne połączenie kolejowe, znacząco ułatwiające komunikację między Krakowem a Podhalem i Sądecczyzną.


Po zakończeniu całości inwestycji, najszybsze składy pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w zaledwie około 60 minut, a podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego skróci się do mniej więcej 90 minut. Obecnie prace budowlane są realizowane na pięciu odcinkach, a PKP PLK prowadzi już postępowania przetargowe na kolejne trzy fragmenty: Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa oraz Podłęże–Gdów. Inwestycja jest istotna dla regionu i kraju, co podkreśla jej finansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page