Przejęcie PKP SKM przez Samorząd Województwa Pomorskiego coraz bliżej
- Marek Zioła

- 14 lip
- 3 minut(y) czytania

Województwo Pomorskie zyska pełną kontrolę nad PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, co ma zwiększyć potencjał samorządu w organizacji publicznego transportu zbiorowego. Przejęcie udziałów PKP w spółce SKM pozwoli na stabilny rozwój przewozów pasażerskich, szczególnie w aglomeracji trójmiejskiej. Inicjatywa ta wpisuje się w szerszy plan usamorządowienia kolei regionalnych w Polsce.
Wykaz prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowany w poniedziałek ujawnił projekt ustawy zmieniający ustawę o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe oraz ustawę o Funduszu Kolejowym. Projekt ten, opracowany w Ministerstwie Infrastruktury (MI), ma na celu umożliwienie „pełnego usamorządowienia spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. z Gdyni”. Głównym założeniem jest przejęcie przez Skarb Państwa udziałów PKP w spółce, a następnie przekazanie ich Województwu Pomorskiemu. Resort infrastruktury podkreśla, że to działanie ma na celu zwiększenie potencjału samorządu województwa jako organizatora publicznego transportu zbiorowego w regionie. Umożliwi to również większe zaangażowanie finansowe samorządu w inwestycje na rzecz spółki, co jest kluczowe dla stworzenia stabilnych warunków rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich w województwie pomorskim, zwłaszcza w aglomeracji trójmiejskiej.
Mechanizm finansowania i korzyści dla PKP
Projektowana zmiana prawa przewiduje również istotne korzyści dla Polskich Kolei Państwowych. Umożliwi ona pozyskanie przez PKP środków finansowych, które zostaną przeznaczone na dokapitalizowanie swoich spółek oraz na prowadzenie inwestycji lub remontów dworców kolejowych. Dodatkowo, pozyskane fundusze pozwolą na spłatę zobowiązań z tytułu podatków, opłat i innych zobowiązań publicznoprawnych, wynikających ze zbycia przez PKP udziałów lub akcji posiadanych w innych spółkach. Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że zgodnie z obowiązującym artykułem 3 ustęp 3a ustawy z dnia 16 grudnia 2005 roku o Funduszu Kolejowym, środki Funduszu mogą być przeznaczone na sfinansowanie nabycia od PKP przez Skarb Państwa akcji PKP Polskie Linie Kolejowe. Podobny mechanizm zostanie wprowadzony w projektowanej ustawie w zakresie sfinansowania z Funduszu Kolejowego nabycia od PKP przez Skarb Państwa udziałów PKP SKM. Ministerstwo poinformowało, że projektowane zmiany ustawy o Funduszu Kolejowym przewidują wykorzystanie na nabycie udziałów PKP SKM części środków, pozyskanych w ramach emisji skarbowych papierów wartościowych, przeznaczonych na wykup akcji PKP Polskie Linie Kolejowe, to jest części kwoty 1,5 miliarda złotych.
Uregulowania prawne dotyczące udziałów
W ustawie o PKP proponuje się wprowadzenie rozwiązań, które przyznają pozostałym wspólnikom PKP SKM prawo pierwokupu udziałów spółki, które podlegają przekazaniu na rzecz samorządu. Obecnie udziały PKP w kapitale zakładowym PKP SKM wynoszą 70,9 procent, Województwa Pomorskiego – 8,6 procent, a pozostałe należą do miast Województwa Pomorskiego. Linie kolejowe oraz inne nieruchomości niezbędne do zarządzania linią kolejową zostaną oddane do odpłatnego korzystania PKP SKM na podstawie nowej umowy. Projekt zakłada, że zobowiązanie PKP SKM z tytułu czynszu z poprzedniej Umowy D55, stanowiące niewymagalną wierzytelność, stanie się wymagalne w dniu wejścia w życie nowelizacji ustawy. W zamian za tę wierzytelność PKP obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym PKP SKM, co nastąpi przed terminem zawarcia umowy nabycia przez Skarb Państwa udziałów PKP SKM od PKP i zostanie uwzględnione w wycenie wartości rynkowej udziałów PKP SKM.
Zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa
W związku z planowanym pełnym usamorządowieniem PKP SKM, przewidziano również zniesienie ustawowego obowiązku wniesienia przez PKP do PKP SKM oraz do Warszawskiej Kolei Dojazdowej Sp. z o.o. (wobec której proces ten został już sfinalizowany) wkładów niepieniężnych, w tym linii kolejowych i innych nieruchomości niezbędnych do zarządzania liniami kolejowymi. Dodatkowo, PKP nie będą musiały występować o zgody ministra właściwego do spraw transportu na rozporządzenie składnikami aktywów trwałych i korporacyjnych oraz zgody walnego zgromadzenia PKP i zgromadzenia wspólników PKP SKM na zbycie udziałów spółki. Projektowana regulacja proponuje także, że środki finansowe PKP pochodzące ze sprzedaży Skarbowi Państwa udziałów PKP SKM nie będą podstawą do wpłaty do Funduszu Własności Pracowniczej 15 procent środków finansowych pochodzących ze sprzedaży akcji lub udziałów. W celu zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa wprowadzono obowiązek sprawozdawczy dla Województwa Pomorskiego, dotyczący przedkładania ministrowi właściwemu do spraw transportu okresowych informacji o poniesionych przez PKP SKM wydatkach na rozwój do czasu wydatkowania przez spółkę równowartości środków finansowych, jakie Skarb Państwa poniósł na nabycie od PKP udziałów PKP SKM. Minister właściwy do spraw transportu będzie miał również swojego przedstawiciela w Radzie Nadzorczej PKP SKM.















Komentarze