top of page

Przetarg na ostatni odcinek trasy Bydgoszcz – Trójmiasto ogłoszony. Linia nr 201 bliżej końca prac

Stacja Lipowa Tucholska
Fot. PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację ostatniego kluczowego fragmentu linii kolejowej nr 201, łączącej Lipową Tucholską z Kościerzyną. Ta strategiczna inwestycja, dofinansowana ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS), ma na celu nie tylko znaczną poprawę komfortu i dostępności podróży na popularnej trasie Bydgoszcz – Trójmiasto, ale także usprawnienie transportu towarów do i z Portu Gdynia. Przetarg na odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna jest kontynuacją działań, gdyż od 18 września trwa już postępowanie na wybór wykonawcy dla sąsiedniego fragmentu Wierzchucin – Lipowa Tucholska.


Trwająca modernizacja linii kolejowej nr 201 jest uznawana za jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Zakres prac, obejmujący dobudowę drugiego toru i elektryfikację całości trasy, ma fundamentalne znaczenie dla zwiększenia przepustowości oraz efektywności transportu ładunków w kierunku portu morskiego w Gdyni. Dzięki tym działaniom, pasażerowie zyskają na jakości podróżowania między województwem kujawsko-pomorskim a Pomorzem, podczas gdy spedytorzy odczują poprawę w sprawności przewozów towarowych.


Linia kolejowa nr 201, odcinek Lipowa Tucholska-Kościerzyna
Przetarg na ostatni odcinek trasy Bydgoszcz – Trójmiasto ogłoszony. Linia nr 201 bliżej końca prac / fot. PKP PLK

Co zyskają podróżni na odcinku Lipowa Tucholska – Kościerzyna?


W ogłoszonym przetargu na modernizację odcinka Lipowa Tucholska – Kościerzyna, obejmującego około 40 kilometrów trasy, przewidziano gruntowną przebudowę istniejącego toru i budowę toru dodatkowego. Całość trasy zostanie zelektryfikowana, co jest kluczowe dla zwiększenia prędkości i efektywności. Podróżni będą mogli korzystać z przebudowanych peronów na stacji Szałamaje oraz przystankach Wojtal, Olpuch i Podleś. Co ważne, powstanie zupełnie nowy przystanek Szenajda w gminie Kościerzyna, co ma na celu zwiększenie dostępu do kolei w tej części województwa pomorskiego.


W ramach tej części inwestycji zaplanowano także budowę nowych łącznic: Czarna Woda – Łąg Południowy oraz Szałamaje – Łąg. Połączenia te, które są częścią szerszego zadania na linii kolejowej nr 203 (Tczew – Czersk), umożliwią sprawne włączenie linii nr 201 do trasy Tczew – Kostrzyn. Bezpieczeństwo i sprawność ruchu pociągów zostaną podniesione przez instalację nowoczesnych, komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zapewniono również podniesienie poziomu bezpieczeństwa na 14 przejazdach kolejowo-drogowych poprzez montaż nowych rogatek i sygnalizatorów.


Ponadto, przetarg zakłada prace inżynieryjne przy 28 obiektach, w tym mostach, wiaduktach i przepustach, które zostaną przebudowane, zmodernizowane lub zbudowane od nowa.


Prace na sąsiednim odcinku Wierzchucin – Lipowa Tucholska


Od 18 września 2025 roku trwa już postępowanie przetargowe dotyczące modernizacji odcinka linii nr 201 w województwie kujawsko-pomorskim, pomiędzy Wierzchucinem a Lipową Tucholską. Tu również zakres prac obejmuje przebudowę 27 kilometrów istniejącego toru, dobudowę drugiego oraz ich elektryfikację. Pasażerowie zyskają nowe perony na stacjach i przystankach w Wierzchucinie, Zielonce Pomorskiej, Małym Gacnie, Zaroślu, Rosochatce oraz Lipowej Tucholskiej. Konstrukcje te będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.


W celu poprawy bezpieczeństwa drogowego i kolejowego, na tym odcinku cztery przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione skrzyżowaniami dwupoziomowymi. Nowe urządzenia, w tym rogatki i sygnalizatory świetlne, pojawią się na kolejnych 9 przejazdach. Również tu kluczowym elementem jest instalacja nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja obejmie budowę lub przebudowę 19 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami.


Stacja Wierzchucin
Przetarg na ostatni odcinek trasy Bydgoszcz – Trójmiasto ogłoszony. Linia nr 201 bliżej końca prac / fot. PKP PLK

Kiedy spodziewane jest zakończenie modernizacji linii nr 201?


Zakończenie robót na odcinku Lipowa Tucholska – Kościerzyna planowane jest do końca 2029 roku, a podpisanie umowy z wykonawcą przewidziano na III kwartał 2026 roku. Realizacja prac na sąsiednim fragmencie Wierzchucin – Lipowa Tucholska również ma zakończyć się w latach 2026 – 2029. Cały odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna ma zostać sfinalizowany w 2029 roku.


Kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia, historycznej „Węglówki”, ma się zakończyć pozyskaniem niezbędnych dopuszczeń w 2032 roku, z zakończeniem zasadniczych robót budowlanych w 2031 roku.


W efekcie tych wszystkich prac najszybsze pociągi pasażerskie na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, a na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna do 140 km/h. Prędkości pociągów towarowych wzrosną odpowiednio do 120 km/h i 100 km/h. To przełoży się na znaczne skrócenie czasu przejazdu: o około 20 minut na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i o około 14 minut między Kościerzyną a Gdynią.


PLK ogłosiły niedawno również przetarg na zaprojektowanie i realizację prac budowlanych na 12-kilometrowym fragmencie linii 201: Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, a także na 1,5-kilometrowym odcinku linii nr 202, który jest włączeniem do stacji Gdynia Główna, o czym informowaliśmy już wcześniej.



Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page