

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Trwająca modernizacja linii kolejowej nr 201 jest uznawana za jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Zakres prac, obejmujący dobudowę drugiego toru i elektryfikację całości trasy, ma fundamentalne znaczenie dla zwiększenia przepustowości oraz efektywności transportu ładunków w kierunku portu morskiego w Gdyni. Dzięki tym działaniom, pasażerowie zyskają na jakości podróżowania między województwem kujawsko-pomorskim a Pomorzem, podczas gdy spedytorzy odczują poprawę w sprawności przewozów towarowych.

W ogłoszonym przetargu na modernizację odcinka Lipowa Tucholska – Kościerzyna, obejmującego około 40 kilometrów trasy, przewidziano gruntowną przebudowę istniejącego toru i budowę toru dodatkowego. Całość trasy zostanie zelektryfikowana, co jest kluczowe dla zwiększenia prędkości i efektywności. Podróżni będą mogli korzystać z przebudowanych peronów na stacji Szałamaje oraz przystankach Wojtal, Olpuch i Podleś. Co ważne, powstanie zupełnie nowy przystanek Szenajda w gminie Kościerzyna, co ma na celu zwiększenie dostępu do kolei w tej części województwa pomorskiego.
W ramach tej części inwestycji zaplanowano także budowę nowych łącznic: Czarna Woda – Łąg Południowy oraz Szałamaje – Łąg. Połączenia te, które są częścią szerszego zadania na linii kolejowej nr 203 (Tczew – Czersk), umożliwią sprawne włączenie linii nr 201 do trasy Tczew – Kostrzyn. Bezpieczeństwo i sprawność ruchu pociągów zostaną podniesione przez instalację nowoczesnych, komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zapewniono również podniesienie poziomu bezpieczeństwa na 14 przejazdach kolejowo-drogowych poprzez montaż nowych rogatek i sygnalizatorów.
Ponadto, przetarg zakłada prace inżynieryjne przy 28 obiektach, w tym mostach, wiaduktach i przepustach, które zostaną przebudowane, zmodernizowane lub zbudowane od nowa.
Od 18 września 2025 roku trwa już postępowanie przetargowe dotyczące modernizacji odcinka linii nr 201 w województwie kujawsko-pomorskim, pomiędzy Wierzchucinem a Lipową Tucholską. Tu również zakres prac obejmuje przebudowę 27 kilometrów istniejącego toru, dobudowę drugiego oraz ich elektryfikację. Pasażerowie zyskają nowe perony na stacjach i przystankach w Wierzchucinie, Zielonce Pomorskiej, Małym Gacnie, Zaroślu, Rosochatce oraz Lipowej Tucholskiej. Konstrukcje te będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
W celu poprawy bezpieczeństwa drogowego i kolejowego, na tym odcinku cztery przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione skrzyżowaniami dwupoziomowymi. Nowe urządzenia, w tym rogatki i sygnalizatory świetlne, pojawią się na kolejnych 9 przejazdach. Również tu kluczowym elementem jest instalacja nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja obejmie budowę lub przebudowę 19 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami.

Zakończenie robót na odcinku Lipowa Tucholska – Kościerzyna planowane jest do końca 2029 roku, a podpisanie umowy z wykonawcą przewidziano na III kwartał 2026 roku. Realizacja prac na sąsiednim fragmencie Wierzchucin – Lipowa Tucholska również ma zakończyć się w latach 2026 – 2029. Cały odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna ma zostać sfinalizowany w 2029 roku.
Kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia, historycznej „Węglówki”, ma się zakończyć pozyskaniem niezbędnych dopuszczeń w 2032 roku, z zakończeniem zasadniczych robót budowlanych w 2031 roku.
W efekcie tych wszystkich prac najszybsze pociągi pasażerskie na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, a na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna do 140 km/h. Prędkości pociągów towarowych wzrosną odpowiednio do 120 km/h i 100 km/h. To przełoży się na znaczne skrócenie czasu przejazdu: o około 20 minut na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i o około 14 minut między Kościerzyną a Gdynią.
PLK ogłosiły niedawno również przetarg na zaprojektowanie i realizację prac budowlanych na 12-kilometrowym fragmencie linii 201: Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, a także na 1,5-kilometrowym odcinku linii nr 202, który jest włączeniem do stacji Gdynia Główna, o czym informowaliśmy już wcześniej.










Komentarze