Rekordowo krótkie podróże do Białegostoku. Tak wygląda nowy rozkład jazdy PKP Intercity dla Mazowsza
- Marek Zioła

- 20 paź
- 3 minut(y) czytania

PKP Intercity ogłosiło zmiany w siatce połączeń, które wejdą w życie wraz z nowym rozkładem jazdy od 14 grudnia 2025 roku. Pasażerowie z województwa mazowieckiego zyskają przede wszystkim na wzmocnieniu oferty międzynarodowej, ze zwiększoną liczbą kursów do Berlina i nowym połączeniem na Litwę. Przewoźnik wprowadza także składy Pendolino na całoroczną trasę do Zakopanego oraz sezonową do Ustki. Zmiany obejmują również nowe pociągi do Białegostoku, Poznania, Wrocławia, Gdyni i Lublina, mające na celu poprawę efektywności podróży krajowych.
Nowy rozkład jazdy przewoźnika, obowiązujący od połowy grudnia 2025 roku, jest elementem cyklicznego dostosowywania oferty do potrzeb pasażerów i możliwości infrastrukturalnych. PKP Intercity wprowadza szereg modyfikacji, które koncentrują się na zwiększeniu dostępności i skróceniu czasów przejazdu na kluczowych trasach, jednocześnie informując o planowanych objazdach i utrudnieniach wynikających z modernizacji torów.
Rozszerzenie oferty międzynarodowej z Warszawy
W rozkładzie jazdy 2025/2026 istotnie rozwinięte zostaną połączenia międzynarodowe, szczególnie w kierunku zachodnim. Pociąg IC Uznam będzie kursował w zmodyfikowanej relacji Chełm – Świnoujście, przejeżdżając przez Warszawę i Łódź, a co najważniejsze – będzie prowadził wagony bezpośrednie do Berlina. Ponadto, liczba par pociągów między Warszawą a Berlinem, kursujących przez Kutno, wzrośnie z dotychczasowych 6 do 7. Dzięki temu składy do stolicy Niemiec będą kursować co 2 godziny przez cały rok, w przedziale czasowym od 5:00 do 17:00.
Wzmocniona zostanie również obsługa połączeń z Warszawy na Litwę. Pod koniec 2025 roku uruchomiony zostanie drugi pociąg – IC Wigry w relacji Szczecin – Mockava. W Mockavie, tuż po przekroczeniu granicy, pasażerowie będą mogli wygodnie przesiąść się na tym samym peronie do pociągu Kolei Litewskich (LTG), kontynuującego podróż do Kowna i Wilna.
Pendolino na szlakach do Tatr i nad Bałtyk
W nowym rozkładzie Pendolino (Express InterCity Premium – EIP) zagości na nowych trasach. Między Warszawą a Zakopanem utrzyma się 3 pary całorocznych połączeń ekspresowych, a jedna z nich będzie obsługiwana właśnie przez składy EIP. Dzięki temu czas przejazdu z Warszawy do stolicy Tatr wyniesie 4 godziny i 19 minut. Składy Pendolino, charakteryzujące się wysokim komfortem, oferują łącznie 402 miejsca – 45 w klasie pierwszej i 357 w drugiej, z udogodnieniami takimi jak regulowane fotele, indywidualne oświetlenie i gniazdka elektryczne.
W sezonie wakacyjnym Pendolino dotrze również nad morze, obsługując trasę z Warszawy do Ustki. Pierwszy kurs do tego nadmorskiego kurortu został zaplanowany na 27 czerwca 2026 roku, a podróż potrwa 4 godziny i 42 minuty.
Usprawnienia w ruchu krajowym: Więcej pociągów do dużych miast
Od 14 grudnia 2025 roku nastąpi zwiększenie liczby kursów do głównych ośrodków w kraju. Do Trójmiasta przewoźnik skieruje 15 par całorocznych pociągów EIP i EIC oraz 10 par połączeń ekonomicznych IC i TLK. Liczba pociągów między Warszawą a Krakowem pozostanie na poziomie 31 par.
O 3 pary pociągów więcej będzie kursować do Poznania. Składy EIC Viadrina i IC Kiliński zwiększą liczbę połączeń na tej trasie do 22 par dziennie. Istotną nowością są tzw. sprintery na odcinku Warszawa – Białystok. Cztery pary pociągów (IC Hańcza, IC Wigry, IC Podlasiak, IC Zamenhof) pojadą bez postojów na stacjach pośrednich, co skróci czas przejazdu do 90 minut. Łącznie na tej trasie dostępnych będzie 16 par pociągów. Wzrośnie również liczba codziennych połączeń z Warszawy do Lublina z 12 do 14 par. Rozszerzenie terminów kursowania pociągu IC Strzelecki umożliwi powrót ze stolicy na Lubelszczyznę po godzinie 20:00.
Poprawi się również dojazd w Sudety, ponieważ relacja pociągów IC Fredro oraz IC Konopnicka zostanie wydłużona do Jeleniej Góry. Na sezon wakacyjny, oferta połączeń na Hel zostanie uzupełniona o nowy pociąg ekspresowy EIC Kaszub, który dołączy do już kursującego EIC Jantar.
Utrudnienia i objazdy związane z pracami modernizacyjnymi
PKP Intercity informuje, że w trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazdy 2025/2026 zarządca infrastruktury kolejowej będzie prowadził kluczowe prace modernizacyjne, które wpłyną na rozkład ruchu. Przykładowo, modernizacja linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa ograniczy przepustowość, co wymusi objazd wybranych pociągów z Warszawy przez Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i może wydłużyć czas przejazdu.
Podobne utrudnienia wystąpią między grudniem 2025 a marcem 2026 roku na linii nr 355 Odolanów – Grabowno Wielkopolskie. Pociągi kursujące do Wrocławia przez Łódź i Kalisz pojadą objazdem przez Krotoszyn. Dodatkowo, do marca 2026 roku potrwa modernizacja linii nr 25 Sandomierz – Ocice. W tym czasie pociągi IC San oraz IC Witos (Warszawa – Przemyśl) będą kursować objazdem przez Stalową Wolę, z pominięciem między innymi Rzeszowa. Na odcinku Sandomierz – Rzeszów przewoźnik uruchomi zastępczą komunikację autobusową. Kontynuowana będzie także modernizacja Katowickiego Węzła Kolejowego, co, zależnie od postępu robót, może wiązać się ze zmienionymi trasami lub wydłużeniem czasu przejazdu pociągów przez Katowice.















Komentarze