Rekordowy maj 2025 dla przewozów pasażerskich. Spadek w przewozach towarowych
- Marek Zioła

- 30 cze
- 3 minut(y) czytania

Maj 2025 roku przyniósł rekordowe wyniki w przewozach pasażerskich, z niemal 37,5 milionami pasażerów korzystających z usług kolei. Pomimo tych optymistycznych danych, sektor przewozów towarowych odnotował spadki kluczowych wskaźników eksploatacyjnych w porównaniu do ubiegłego roku. Analiza danych wskazuje na zróżnicowane trendy w polskim transporcie kolejowym.
W maju 2025 roku polska kolej osiągnęła historyczny wynik w liczbie przewiezionych pasażerów. Blisko 37,5 miliona osób wybrało podróż pociągiem, co stanowi wzrost o 3,7% w stosunku do maja 2024 roku i przekracza dotychczasowy rekord z października 2024 roku, kiedy to z usług kolei skorzystało prawie 36,6 miliona osób. Praca przewozowa osiągnęła poziom niemal 2,6 miliarda pasażerokilometrów, co jest wynikiem o 3% wyższym niż przed rokiem. Wzrosła również praca eksploatacyjna, notując prawie 18,8 miliona pociągokilometrów, co oznacza wzrost o 9,9% w porównaniu do maja 2024 roku. Średnia odległość przejazdu pasażera w maju wyniosła 69 kilometrów.
Dynamiczny rozwój przewozów pasażerskich
Znaczący wzrost liczby pasażerów odnotowały regionalne spółki kolejowe. Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) i Szybka Kolej Miejska (SKM) Warszawa zanotowały wzrosty przekraczające 30% w porównaniu do maja 2024 roku. Koleje Małopolskie odnotowały wzrost o 12%, a Koleje Dolnośląskie o 10%. PKP Intercity, jako główny operator połączeń dalekobieżnych, przewiozło prawie pół miliona pasażerów więcej niż rok wcześniej, co stanowi wzrost o 6,5%. W maju 2025 roku z kolei skorzystało o prawie 2,2 miliona pasażerów więcej niż w kwietniu tego samego roku, co przekłada się na wzrost o 6,2%. Praca przewozowa w maju wzrosła o 10,2% w stosunku do kwietnia, a praca eksploatacyjna o 3%. Średnia odległość, na jaką pasażer podróżował w maju, była o 2,5 kilometra dłuższa niż w kwietniu 2025 roku.
Wyniki za pierwsze pięć miesięcy 2025 roku w przewozach pasażerskich
W okresie od stycznia do maja 2025 roku z usług kolei skorzystało ponad 175,1 miliona osób, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2024. Wykonana praca przewozowa wyniosła prawie 11,5 miliarda pasażerokilometrów, co jest wynikiem o 5,7% wyższym niż rok wcześniej. Praca eksploatacyjna w pierwszych pięciu miesiącach tego roku osiągnęła wartość 91,8 miliona pociągokilometrów, co stanowi wzrost o 9,1% w stosunku do roku poprzedniego.
Spadki w przewozach towarowych
W przeciwieństwie do dynamicznie rosnących przewozów pasażerskich, sektor kolejowych przewozów towarowych odnotował spadki. W maju 2025 roku masa przewiezionych towarów wyniosła nieco ponad 18 milionów ton, co oznacza spadek o 3,6% w porównaniu do maja 2024 roku. Praca przewozowa w tym sektorze zmniejszyła się o 7,7%, osiągając poziom przekraczający 4,6 miliarda tonokilometrów. Praca eksploatacyjna pociągów towarowych również spadła o 6,1% w ujęciu rocznym, wynosząc prawie 6,6 miliona pociągokilometrów. Średnia odległość, na jaką przemieszczała się jedna tona ładunku, skróciła się o 11,5 kilometra rok do roku, osiągając 257,6 kilometra.
Mimo ogólnych spadków w ujęciu rocznym, przewozy towarowe w maju 2025 roku wypadły lepiej niż w kwietniu tego samego roku. Przetransportowano o 0,8 miliona ton ładunków więcej, co stanowi wzrost o 4,7% i jest jednocześnie najwyższym wolumenem masy osiągniętym od początku roku. Praca przewozowa wzrosła o 2,4% w stosunku do kwietnia, a praca eksploatacyjna pociągów towarowych o 4,2%.
Wyniki przewozów towarowych w pierwszych miesiącach 2025 roku
W okresie od stycznia do maja 2025 roku koleją przetransportowano ponad 87,4 miliona ton ładunków, co jest wynikiem o 4,7% niższym niż rok wcześniej. Praca przewozowa wyniosła ponad 22,5 miliarda tonokilometrów, co oznacza spadek o 6,5% w stosunku do analogicznego okresu w 2024 roku. Praca eksploatacyjna pociągów towarowych w pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku wyniosła 31,8 miliona pociągokilometrów, co jest wynikiem o ponad 2 miliony pociągokilometrów niższym niż rok wcześniej.















Komentarze