top of page

Rok transformacji w POLREGIO: Podsumowanie działań nowego Zarządu

POLREGIO
Źródło zdjęcia: POLREGIO

20 czerwca 2024 roku powołano nowy Zarząd POLREGIO, co zapoczątkowało okres intensywnych zmian w największym pasażerskim przewoźniku kolejowym w Polsce. Miniony rok upłynął pod znakiem reorganizacji, modernizacji oraz wdrażania usprawnień, które miały na celu poprawę kondycji spółki i jakości świadczonych usług. Działania te obejmowały zarówno sferę finansową, jak i operacyjną, z naciskiem na transparentność i efektywność.


Pierwsze miesiące pracy nowego Zarządu POLREGIO, powołanego 20 czerwca 2024 roku, koncentrowały się na gruntownej ocenie stanu spółki oraz identyfikacji obszarów wymagających natychmiastowej interwencji. Prezes Zarządu POLREGIO, Krzysztof Pietrzykowski, podkreślał, że kluczowe było rzetelne zbadanie kondycji firmy i rozliczenie przeszłości, co miało umożliwić wytyczenie nowego kierunku rozwoju. W tym celu przeprowadzono szczegółowe audyty, zarówno w centrali, jak i w regionalnych zakładach, które ujawniły szereg zaniedbań.


Audyty, transparentność i finanse pod lupą


Audyty wykazały między innymi nieprawidłowości w zarządzaniu procesem napraw taboru, nadmierne wydatki na marketing i usługi doradcze, a także nietrafione decyzje, które negatywnie wpływały na spółkę i jej pracowników. Szczególną uwagę zwrócono na audyt procesu ubiegania się o środki z Krajowego Planu Odbudowy, który wykazał utratę szansy na unijne dofinansowanie zakupu niemal stu nowych pojazdów. Wadliwe umowy ramowe zostały zidentyfikowane jako jeden z głównych problemów. W odpowiedzi na te ustalenia, Zarząd podjął natychmiastowe działania naprawcze. Obejmowały one reorganizację centrali w celu zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, a także powołanie komórki do spraw pozyskiwania funduszy unijnych. Wypowiedziano również zbędne i kosztowne umowy marketingowe oraz doradcze, których wartość sięgała 200 tysięcy złotych miesięcznie. W przypadku wykrytych nieprawidłowości, Zarząd skierował zawiadomienia do prokuratury. Pomimo odziedziczonych problemów, POLREGIO utrzymało płynność finansową i zakończyło rok z dodatnim wynikiem, co potwierdził wiceprezes Wojciech Dinges, podkreślając przywrócenie transparentności i realnej kontroli kosztów.


Lubuskie: od nowa


Szczególnie krytyczna sytuacja panowała w województwie lubuskim, gdzie jakość przewozów wymagała pilnej poprawy. Na przełomie 2023 i 2024 roku odwoływano tu miesięcznie nawet ponad 600 połączeń z przyczyn leżących po stronie POLREGIO, a zakład w tym regionie generował znaczne straty. Nowy Zarząd przeprowadził kompleksową ocenę funkcjonowania regionalnego zakładu, w efekcie czego opracowano plan działań naprawczych. Wymieniono kierownictwo zakładu i wzmocniono go kadrowo. Od kwietnia 2025 roku zauważalna jest poprawa punktualności i ograniczenie liczby odwołanych pociągów. Skorygowano rozkłady jazdy oraz nawiązano współpracę z innymi podmiotami w zakresie utrzymania taboru. Wiceprezes Wojciech Dinges zaznaczył, że choć sytuacja jest lepsza, naprawa jest procesem, a celem jest ograniczenie odwołań do minimum.


Nowoczesny tabor z unijnym wsparciem


W ciągu ostatnich 12 miesięcy POLREGIO pozyskało dofinansowanie na zakup nowoczesnych, zeroemisyjnych pojazdów dla regionów świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dzięki współpracy z samorządami, na przełomie 2028 i 2029 roku na tory wyjedzie pięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, wyposażonych w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, monitoring oraz udogodnienia dla pasażerów, takie jak ładowarki USB i miejsca dla osób o ograniczonej mobilności. Łączna wartość tych inwestycji to około 194 miliony złotych, z czego ponad 77 milionów złotych to środki unijne. Prezes Krzysztof Pietrzykowski podkreślił, że jest to ważny krok w dobrym kierunku, choć potrzeby POLREGIO są znacznie większe. Zmniejszenie parku taborowego o 63% w latach 2016–2024 oraz średni wiek taboru przekraczający 40 lat wskazują na pilną potrzebę pozyskania około 100 nowych pojazdów do 2030 roku. Zarząd rozważa również zakup używanego, maksymalnie kilkunastoletniego taboru.


Rekordowe wyniki i nowe trasy


Rok 2024 przyniósł POLREGIO historyczny rekord – blisko 101 milionów pasażerów skorzystało z usług przewoźnika, co stanowi najlepszy wynik od ponad dekady. Wzrost zainteresowania usługami przewoźnika utrzymuje się także w 2025 roku, czego dowodem jest obsłużenie 25 milionów pasażerów w pierwszym kwartale. Na zwiększenie popularności wpłynęło między innymi uruchomienie nowych tras we współpracy z województwami, takich jak Kielce Główne–Łódź Fabryczna, Częstochowa–Chorzew Siemkowice czy Bydgoszcz Główna–Szczecin Główny.


Modernizacje i wzmacnianie potencjału


W 2025 roku podpisano umowę z PESĄ Mińsk Mazowiecki na kompleksową modernizację siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych ED72. Zmodernizowane pociągi, wyprodukowane w latach 90., mają wrócić na tory do końca 2026 roku, oferując pasażerom wyższy komfort i zwiększoną prędkość maksymalną. Wartość kontraktu to blisko 188,4 miliona złotych brutto. Nowy Zarząd konsekwentnie rozwija również zaplecze techniczne spółki oraz rozbudowuje kompetencje w nowych lokalizacjach, między innymi w Toruniu, Skarżysku-Kamiennej, Chojnicach, Kędzierzynie-Koźlu i Suchej Beskidzkiej. Wiceprezes Wojciech Dinges wskazał, że sektor utrzymaniowy jest kluczowy, a spółka przygotowuje się do rozwoju obsługi taboru własnego i rozważa kierowanie usług na zewnątrz.


Stabilność umów i nowe relacje z samorządami


Zarząd spółki znacząco poprawił relacje i rozwinął współpracę z samorządami wojewódzkimi. Przykładem jest nowa, pięcioletnia umowa z Województwem Podlaskim o wartości blisko 400 milionów złotych, obejmująca wykonanie około 12,5 miliona pociągokilometrów na dziewięciu trasach. Była to pierwsza w Polsce umowa podpisana w ramach przetargu przeprowadzonego zgodnie z zasadami IV Pakietu Kolejowego. Rozwinięto również współpracę z największymi ośrodkami miejskimi i aglomeracjami, podpisując umowy integrujące transport publiczny we Wrocławiu, Szczecinie i Kielcach.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page