Rozkład jazdy 2025/2026. PKP SKM zamyka formalności na wykorzystanie zdolności przepustowej
- Marek Zioła

- 26 lis
- 2 minut(y) czytania

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, czyli przewoźnik odpowiedzialny za połączenia w aglomeracji gdańskiej i gdyńskiej, formalnie rozpoczął procedurę bezpośredniego zamówienia na wykorzystanie zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej. Umowa dotyczy udostępnienia tras pociągów przydzielonych przewoźnikowi do realizacji przewozów pasażerskich. Jedynym wykonawcą, z którym PKP SKM może zawrzeć tę umowę, są Polskie Linie Kolejowe.
PKP SKM, jako jeden z największych regionalnych przewoźników w Polsce, musi zabezpieczyć dla siebie dostęp do torów, po których będą kursowały jej pociągi. Udostępnienie infrastruktury kolejowej przez zarządcę, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, jest podstawą do realizacji przewozów w ramach rocznego rozkładu jazdy. W tym przypadku zamówienie dotyczy okresu od 14 grudnia 2025 roku do 12 grudnia 2026 roku.
Wykorzystanie zdolności przepustowej to obowiązek
Procedura dotycząca wykorzystania zdolności przepustowej została oznaczona jako negocjacyjna, bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie. Jest to standardowa praktyka, która wynika z przepisów prawnych. Zgodnie z ogłoszeniem o dobrowolnej przejrzystości ex ante, PKP SKM uzasadniła bezpośrednie udzielenie zamówienia brakiem konkurencji ze względów technicznych.
Jedynym podmiotem, z którym możemy zawrzeć umowę o udostępnienie infrastruktury kolejowej do przewozu osób w rozkładzie jazdy pociągów 2025/2026 jest PKP PLK S.A. Podstawa prawna: art. 214 ust. 1 pkt 1) lit. a)
Jak podkreśla przewoźnik, udostępnienie infrastruktury jest możliwe tylko przez PKP PLK, co jest zgodne z polskim prawem zamówień publicznych i Dyrektywą 2014/25/UE. Oznacza to, że jest to obowiązkowy krok formalny, który zapewnia PKP SKM minimalny dostęp do torów niezbędny do realizacji przewozów pasażerskich. Bez tej umowy nie byłoby możliwe prowadzenie ruchu pociągów w kolejnym rocznym rozkładzie.
Co oznacza zamówienie na trasy pociągów?
Umowa reguluje nie tylko sam fakt udostępnienia infrastruktury kolejowej, ale także określa zakres usług podstawowych, które PKP PLK będzie świadczyć na rzecz PKP SKM. Są to usługi minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, które obejmują między innymi wyznaczenie tras i zapewnienie odpowiedniego ruchu pociągów.















Komentarze