Ruch tramwajów w Warszawie na Grójeckiej i alei Krakowskiej wstrzymany
- Marek Zioła

- 2 cze
- 2 minut(y) czytania

Od poniedziałku 2 czerwca w Warszawie wprowadzono zmiany w organizacji ruchu tramwajowego na ulicach Grójeckiej i alei Krakowskiej. Przerwa w kursowaniu tramwajów jest związana z intensywnymi pracami modernizacyjnymi i budową nowej trasy tramwajowej.
Zmiany dotyczą odcinka od Placu Narutowicza do pętli P+R Al. Krakowska. W rejonie przystanku Och-Teatr wybudowano tymczasowy rozjazd nakładkowy, który umożliwia zawracanie tramwajów. Od wtorku 3 czerwca tramwaje linii 9 dojeżdżają do tego miejsca od strony centrum, natomiast dalszy odcinek pozostaje wyłączony z ruchu.
Komunikacja zastępcza i alternatywne połączenia
W związku z zawieszeniem ruchu tramwajów, uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Autobusy linii Z-9 kursują na trasie Plac Narutowicza – P+R Al. Krakowska, a linia Z14 obsługuje relację Plac Narutowicza – pętla Instalatorów. Dodatkowo, aby ułatwić pasażerom podróż, autobusy linii 124 oraz linie podmiejskie, które dotychczas kończyły bieg na pętli P+R Al. Krakowska, zostały wydłużone do przystanku PKP Rakowiec. Na PKP Rakowiec możliwa jest przesiadka na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) i Kolei Mazowieckich (KM), umożliwiające dojazd do centrum oraz stacji metra M1 i M2.
Cel i zakres prac
Przerwa w ruchu tramwajów jest spowodowana budową nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Kluczowym elementem prac jest budowa węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a także przebudowa magistrali ciepłowniczej. Okres wyłączenia ruchu tramwajowego zostanie również wykorzystany na remont odcinka torów na ulicy Grójeckiej oraz na inne prace utrzymaniowe w kierunku pętli P+R Al. Krakowska. Powrót tramwajów na ulice Grójecką i al. Krakowską planowany jest na październik 2025 roku.
W ramach trwającej inwestycji powstaje 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa, która połączy ulicę Grójecką z Dworcem Zachodnim. Nowa linia ma zapewnić bezpośredni dojazd pasażerów w rejon peronów kolejowych. Podziemny przystanek końcowy będzie skomunikowany schodami ruchomymi i windami z przejściem podziemnym, które zostanie rozbudowane w ramach prac na stacji kolejowej. Celem tych działań jest zapewnienie wygodnych i krótkich przesiadek. Trasa do Dworca Zachodniego stanowi fragment tramwaju do Wilanowa, czyli obwodowej trasy, która w przyszłości ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Inwestycja jest dofinansowana z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 i została uznana za operację o znaczeniu strategicznym.















Komentarze