Sokółka gotowa na zwiększenie prędkości do 160 km/h? To zależy od środków
- Marek Zioła

- 6 dni temu
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą przyspieszyć obsługę pociągów towarowych na stacji Sokółka w kierunku Białegostoku, Suwałk oraz granicy państwa. Ma to zapewnić modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym warta niemal 190 milionów złotych. Na realizację prac projektowych i budowlanych przewidziano 36 miesięcy, co oznacza, że zakończenie robót planowane jest na 2028 rok.
PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisały umowę z konsorcjum firm Intop S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o. na modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Sokółka. Wartość umowy to 188,3 miliona złotych netto, na co składa się zakres podstawowy warty 80,2 miliona złotych oraz dodatkowe opcje. Inwestycja ma zapewnić wydajny i bezpieczny przejazd pociągów, zwłaszcza towarowych. Dotychczasowe urządzenia zostaną zastąpione nowoczesnymi systemami komputerowymi.

Scentralizowane sterowanie ruchem kolejowym
Dzięki modernizacji pociągi towarowe w kierunku Białegostoku, Suwałk i granicy mają być odprawiane sprawniej. W ramach inwestycji zostaną zainstalowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudowane rozjazdy. Sercem całego systemu będzie nowa nastawnia. To z niej dyżurni ruchu zyskają scentralizowaną kontrolę nad całym układem torowym, co zastąpi dotychczasowe trzy osobne nastawnie. Co więcej, nowy budynek ma być przygotowany do pełnienia w przyszłości funkcji Lokalnego Centrum Sterowania i nadzoru nad znacznie większym obszarem.
Zakres podstawowy inwestycji na trasie
W podstawowym zakresie prac na trasie Geniusze – Sokółka – Kuźnica Polskie Linie Kolejowe zmodernizują osiem obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty i przepusty. Po dostosowaniu do przejazdu ciężkich składów mają one zapewnić bezpieczny przewóz towarów na trasie do granicy, w tym po szerokim torze linii nr 57. Dodatkowym usprawnieniem na linii szerokotorowej będzie uruchomienie mijanki w Czuprynowie.
Możliwa rozbudowa inwestycji w ramach opcji
W umowie z wykonawcą przewidziano również opcje, których realizacja jest uzależniona od zapewnienia dodatkowych środków finansowych. Zaplanowana jest między innymi przebudowa peronu nr 2 w Sokółce, który jest peronem wyspowym, co ułatwi obsługę podróżnych. Pozostałe opcje przewidują dodatkowe prace w Sokółce i Geniuszach, mające na celu zwiększenie możliwości przyjmowania pociągów o długości do 750 metrów. Ponadto, możliwym do osiągnięcia celem jest podniesienie maksymalnej dopuszczalnej prędkości pociągów na odcinku między stacjami do 160 kilometrów na godzinę.

Uzupełnienie modernizacji z lat 2019-2023
Obecnie planowane prace stanowią uzupełnienie modernizacji szerokotorowej linii kolejowej Geniusze – Kuźnica, która odbyła się w latach 2019–2023. Wówczas przebudowano 27 kilometrów torów oraz 16 obiektów inżynieryjnych, a także 16 przejazdów kolejowo-drogowych. Na stacjach w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach powstały wtedy tory pozwalające przyjmować pociągi towarowe o długości do 1050 metrów. Aktualne prace mają na celu uzupełnienie wykonanych już robót i osiągnięcie pełnej zakładanej funkcjonalności techniczno-eksploatacyjnej.















Komentarze