Sosnowiec Główny zamyka perony 1 i 2. Przebudowa stacji wchodzi w decydującą fazę
- Marek Zioła

- 16 paź
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że w środę 5 listopada planowane jest oficjalne otwarcie nowego peronu numer 3 na stacji Sosnowiec Główny. Ma on tymczasowo przejąć całą obsługę pasażerskiego ruchu kolejowego, umożliwiając tym samym rozpoczęcie gruntownej modernizacji dotychczasowych peronów 1 i 2. Prace te są ważnym etapem szeroko zakrojonego projektu rozbudowy infrastruktury na głównej linii kolejowej między Będzinem a Katowicami Szopienicami Południowymi.
Nowo otwierany peron 3 na stacji Sosnowiec Główny to efekt dążenia do zwiększenia przepustowości oraz komfortu podróżowania w ramach aglomeracji śląskiej. Inwestycja ma na celu przede wszystkim wydzielenie dodatkowych torów dedykowanych obsłudze ruchu regionalnego, co dotychczas było utrudnione przez istniejący, dwutorowy układ. Na stacji, która posiadała dotychczas dwa perony, z których jeden był jednokrawędziowy, nowy peron nr 3 jest odpowiedzią na rosnące potrzeby transportowe regionu.

Dlaczego otwarcie peronu 3 musiało zostać skoordynowane z innymi pracami?
Jak wyjaśniał Janusz Pasierb, dyrektor centrum realizacji inwestycji w Katowicach z PKP Polskich Linii Kolejowych, podczas czwartkowego briefingu na nowym peronie, początkowo zakładano nieco wcześniejsze udostępnienie nowej infrastruktury. Jednakże termin ten uległ przesunięciu. Konieczna była precyzyjna koordynacja zmiany organizacji ruchu z zadaniami stycznymi, w tym z pracami prowadzonymi aktualnie na terenie Katowic. Dodatkowo, wzięto pod uwagę zwiększony ruch podróżnych, typowy dla okresu okołoświątecznego, przypadający na przełom października i listopada.
Nowy peron ma za zadanie stanowić pełnoprawny zamiennik dla dotychczas użytkowanych, co pozwoli na ich kompleksową modernizację do standardu porównywalnego z nowo oddawaną infrastrukturą.
Nowa kładka w ramach kontraktu i harmonogram prac
Istotną informacją dla mieszkańców Sosnowca jest zawarte porozumienie między miastem a PLK dotyczące budowy dodatkowej, nowej kładki nad modernizowaną linią kolejową, która połączy ul. Sobieskiego i ul. Dęblińską. Jak poinformował prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński, kładka ma powstać do czerwca 2027 roku w ramach obecnie realizowanego kontraktu. Po tym czasie jej utrzymanie przejmie miasto.
Prace modernizacyjne na linii kolejowej przebiegającej przez Sosnowiec są realizowane przez spółkę ZUE. Umowa z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na roboty na odcinku Będzin - Katowice Szopienice Południowe została podpisana w październiku 2023 roku. Całkowita wartość tego kontraktu to 785,1 mln zł netto. Ustalony termin realizacji całego zadania to 44 miesiące, a zakończenie prac ma nastąpić w czerwcu 2027 roku.
Inwestycja w Sosnowcu wpisuje się w szersze przedsięwzięcie PKP Polskich Linii Kolejowych pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice". Największa część tych robót koncentruje się obecnie na remoncie katowickiego węzła kolejowego, który, jak zapewnił dyrektor Pasierb, jest dotąd realizowany zgodnie z harmonogramem przewidzianym do końca 2028 roku.
Na odcinku Będzin - Katowice Szopienice Południowe przebudowa stacji Sosnowiec Główny ma kluczowe znaczenie. Układ dwutorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny jest rozbudowywany do czterech torów, a na odcinku Sosnowiec Główny – Szopienice Południowe do pięciu torów. Przewidziano także kompleksową wymianę starych peronów i wiaty stacyjnej w Sosnowcu, budowę nowych peronów dla ruchu aglomeracyjnego w Szopienicach Południowych oraz stworzenie nowych przystanków: Katowice Morawa i Sosnowiec Środula, zlokalizowanego przy ul. Chemicznej.
















Komentarze