Sześć firm i dziewięć konsorcjów chce zbudować bocznicę kolejową przy CPK
- Marek Zioła

- 15 wrz
- 2 minut(y) czytania

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) otworzył oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę bocznicy kolejowej. Wartość zamówienia to blisko 300 milionów złotych brutto, a budowa ma zakończyć się do końca 2029 roku. Do rywalizacji stanęło siedem firm i osiem konsorcjów.
W piątek, 12 września 2025 roku, spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała o otwarciu ofert przetargowych na kluczowy element infrastruktury kolejowej – bocznicę kolejową, która będzie obsługiwać nowe lotnisko. Zgodnie z komunikatem CPK, do przetargu zgłosiło się łącznie 15 podmiotów – siedem firm i osiem konsorcjów. Otwarcie ofert to pierwszy krok do wyłonienia wykonawcy, który będzie odpowiedzialny za realizację tej strategicznej inwestycji.

Niezbędny element infrastruktury
Bocznica o planowanej długości około 5 kilometrów jest kluczowa dla funkcjonowania całego portu. W pierwszym etapie budowy lotniska będzie pełniła rolę placu przeładunkowego, który umożliwi dostarczanie materiałów budowlanych na potrzeby budowy samego lotniska, węzła kolejowego oraz linii 85, która połączy Warszawę z Łodzią, a także będzie obsługiwała Kolej Dużych Prędkości. Po zakończeniu prac budowlanych bocznica będzie wykorzystywana jako tor do obsługi pociągów paliwowych, co zapewni stałe dostawy paliwa lotniczego dla samolotów.
Przetarg został ogłoszony w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny nie tylko za realizację robót budowlanych, ale także za przygotowanie całej dokumentacji projektowej. Obejmuje to między innymi projekt budowlany oraz pozyskanie wszystkich niezbędnych decyzji i pozwoleń, w tym pozwolenia na budowę.
Dostosowanie do linii CMK Północ
Projekt bocznicy jest ściśle powiązany z budową linii kolejowej CMK Północ, ponieważ bocznica będzie stanowić skrajny, zachodni tor na fragmencie odcinka CPK – Płock – Włocławek. Z tego względu wykonawca będzie musiał dostosować projektowaną infrastrukturę do docelowych parametrów tej linii, w tym nasypów kolejowych oraz obiektów mostowych i inżynieryjnych. Takie podejście ma na celu zapewnienie pełnej spójności i funkcjonalności całego systemu kolejowego w rejonie CPK.
Zgodnie z harmonogramem, na zrealizowanie zadania wykonawca będzie miał 36 miesięcy od daty podpisania umowy. W kolejnym etapie, we współpracy z PKP PLK, planowane jest ogłoszenie przetargu na włączenie bocznicy do istniejącej linii kolejowej nr 3.
Kto złożył oferty?
W przetargu, w którym CPK otworzył oferty w przedziale od ponad 147 do prawie 285 milionów złotych brutto, co mieści się w kosztorysie, wzięło udział wiele znanych firm i konsorcjów z branży budowlanej. Wśród nich znalazły się:
INTOP S.A.
TORPOL S.A.
TRAKCJA S.A.
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.
BUDIMEX S.A.
STRABAG sp. z o.o.
PORR S.A.
A także osiem konsorcjów:
ROVERPOL sp. z o.o. i ROVER INFRAESTRUCTURAS S.A. (Hiszpania)
Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A. i COALVI S.A. (Hiszpania)
Colas Rail Polska sp. z o.o. i Mostostal Warszawa S.A.
Torkol sp. z o.o. i Primost Południe sp. z o.o.
Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o., NDI Energy sp. z o.o., E=R=G sp. z o.o. sp. K. i NDI Sopot S.A.
TRACK TEC CONSTRUCTION sp. z o.o. i UNIBEP Spółka Akcyjna
Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. i Poleko Budownictwo sp. z o.o.
DUNA POLSKA S.A. i ZUE S.A.
Teraz spółka CPK przeanalizuje i oceni złożone oferty, biorąc pod uwagę cenę oraz inne kryteria, aby wybrać najlepszego wykonawcę.















Komentarze