top of page

Sześć firm i dziewięć konsorcjów chce zbudować bocznicę kolejową przy CPK

Infografika od Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) przedstawiająca schemat planowanej bocznicy kolejowej. Na niebieskim tle z rozmazanym zdjęciem pociągu w ruchu widnieje duży napis „OTWARCIE OFERT NA PROJEKTOWANIE I BUDOWĘ BOCZNICY CPK”. Poniżej znajduje się mapa z legendą, która pokazuje orientacyjny obszar inwestycji, przebieg projektowanej bocznicy, terminal towarowy oraz istniejącą linię kolejową nr 3 zarządzaną przez PKP PLK. Na mapie zaznaczono również nazwy miejscowości: Nowa Piasecznica, Kawęczyn i Maurycew. Projektowana bocznica (linia żółta i czerwona) biegnie równolegle do istniejącej linii kolejowej (linia biała).
Fot. CPK

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) otworzył oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę bocznicy kolejowej. Wartość zamówienia to blisko 300 milionów złotych brutto, a budowa ma zakończyć się do końca 2029 roku. Do rywalizacji stanęło siedem firm i osiem konsorcjów.


W piątek, 12 września 2025 roku, spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała o otwarciu ofert przetargowych na kluczowy element infrastruktury kolejowej – bocznicę kolejową, która będzie obsługiwać nowe lotnisko. Zgodnie z komunikatem CPK, do przetargu zgłosiło się łącznie 15 podmiotów – siedem firm i osiem konsorcjów. Otwarcie ofert to pierwszy krok do wyłonienia wykonawcy, który będzie odpowiedzialny za realizację tej strategicznej inwestycji.


Grafika reklamowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Na białym tle po lewej stronie znajduje się logo CPK oraz duży, niebieski napis: "CPK OTWORZYŁ OFERTY W PRZETARGU NA PROJEKT I BUDOWĘ BOCZNICY KOLEJOWEJ". Na dole widnieje niebieski prostokąt z hashtagiem "#CPK DZIEJE SIĘ". Po prawej stronie, w tle niebieskich i zielonych trójkątów, umieszczono dwa zdjęcia: u góry w zbliżeniu widać tory kolejowe z pracującymi w oddali robotnikami, natomiast na dole z lotu ptaka widać fragment dachu terminala pasażerskiego.
Sześć firm i dziewięć konsorcjów chce zbudować bocznicę kolejową przy CPK / fot. CPK

Niezbędny element infrastruktury


Bocznica o planowanej długości około 5 kilometrów jest kluczowa dla funkcjonowania całego portu. W pierwszym etapie budowy lotniska będzie pełniła rolę placu przeładunkowego, który umożliwi dostarczanie materiałów budowlanych na potrzeby budowy samego lotniska, węzła kolejowego oraz linii 85, która połączy Warszawę z Łodzią, a także będzie obsługiwała Kolej Dużych Prędkości. Po zakończeniu prac budowlanych bocznica będzie wykorzystywana jako tor do obsługi pociągów paliwowych, co zapewni stałe dostawy paliwa lotniczego dla samolotów.


Przetarg został ogłoszony w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny nie tylko za realizację robót budowlanych, ale także za przygotowanie całej dokumentacji projektowej. Obejmuje to między innymi projekt budowlany oraz pozyskanie wszystkich niezbędnych decyzji i pozwoleń, w tym pozwolenia na budowę.


Dostosowanie do linii CMK Północ


Projekt bocznicy jest ściśle powiązany z budową linii kolejowej CMK Północ, ponieważ bocznica będzie stanowić skrajny, zachodni tor na fragmencie odcinka CPK – Płock – Włocławek. Z tego względu wykonawca będzie musiał dostosować projektowaną infrastrukturę do docelowych parametrów tej linii, w tym nasypów kolejowych oraz obiektów mostowych i inżynieryjnych. Takie podejście ma na celu zapewnienie pełnej spójności i funkcjonalności całego systemu kolejowego w rejonie CPK.


Zgodnie z harmonogramem, na zrealizowanie zadania wykonawca będzie miał 36 miesięcy od daty podpisania umowy. W kolejnym etapie, we współpracy z PKP PLK, planowane jest ogłoszenie przetargu na włączenie bocznicy do istniejącej linii kolejowej nr 3.


Kto złożył oferty?


W przetargu, w którym CPK otworzył oferty w przedziale od ponad 147 do prawie 285 milionów złotych brutto, co mieści się w kosztorysie, wzięło udział wiele znanych firm i konsorcjów z branży budowlanej. Wśród nich znalazły się:


  • INTOP S.A.

  • TORPOL S.A.

  • TRAKCJA S.A.

  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.

  • BUDIMEX S.A.

  • STRABAG sp. z o.o.

  • PORR S.A.


A także osiem konsorcjów:


  • ROVERPOL sp. z o.o. i ROVER INFRAESTRUCTURAS S.A. (Hiszpania)

  • Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A. i COALVI S.A. (Hiszpania)

  • Colas Rail Polska sp. z o.o. i Mostostal Warszawa S.A.

  • Torkol sp. z o.o. i Primost Południe sp. z o.o.

  • Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o., NDI Energy sp. z o.o., E=R=G sp. z o.o. sp. K. i NDI Sopot S.A.

  • TRACK TEC CONSTRUCTION sp. z o.o. i UNIBEP Spółka Akcyjna

  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. i Poleko Budownictwo sp. z o.o.

  • DUNA POLSKA S.A. i ZUE S.A.


Teraz spółka CPK przeanalizuje i oceni złożone oferty, biorąc pod uwagę cenę oraz inne kryteria, aby wybrać najlepszego wykonawcę.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page