Szybsze połączenie ze Skarżyska-Kamiennej do Kielc dzięki modernizacji linii kolejowej nr 8
- Marek Zioła
- 17 maj
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały kluczową umowę na modernizację odcinka linii kolejowej nr 8, strategicznie łączącego Skarżysko-Kamienną z Tumlinem. Ta znacząca inwestycja, opiewająca na kwotę ponad 800 mln zł brutto, stanowi fundament rozwoju infrastruktury transportowej województwa świętokrzyskiego, przynosząc szereg korzyści zarówno dla pasażerów, jak i dla efektywności przewozów towarowych.
Modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin to przedsięwzięcie o dalekosiężnych skutkach dla regionu. Poprawa parametrów technicznych linii przełoży się na skrócenie czasu podróży, podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz zwiększenie komfortu jazdy. Dzięki temu kolej zyska na atrakcyjności w codziennej komunikacji dla tysięcy mieszkańców województwa, stając się realną alternatywą dla transportu drogowego. Planowane zakończenie prac do końca 2028 roku przyniesie wymierną korzyść w postaci zwiększenia prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h, co znacząco usprawni połączenie z Kielcami.
Szczegółowy zakres prac i ich wpływ na region
Zakres prac modernizacyjnych jest szeroki i obejmuje wymianę znaczącej części infrastruktury kolejowej. Na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin powstanie ponad 62 kilometry nowych torów, co jest kluczowe dla poprawy płynności i przepustowości ruchu. Równocześnie, modernizacji poddana zostanie sieć trakcyjna, co zapewni niezawodność zasilania pociągów. Istotnym elementem inwestycji jest instalacja nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK), które gwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa oraz optymalizację wykorzystania przepustowości linii zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.
Projekt przewiduje również kompleksową przebudowę istniejących stacji i przystanków. Dzięki temu podróżni zyskają dostęp do nowoczesnej i komfortowej infrastruktury, co znacząco podniesie jakość obsługi. W ramach zadania zaplanowano także modernizację aż 13 przejazdów kolejowo-drogowych. Szczególnie ważna jest budowa tunelu pod torami w rejonie stacji w Suchedniowie. To rozwiązanie nie tylko zwiększy bezpieczeństwo na skrzyżowaniu drogi z linią kolejową, ale także usprawni ruch drogowy w tej lokalizacji, eliminując potencjalne utrudnienia związane z przejazdami kolejowymi. Inwestycja ta ma zatem wielowymiarowy pozytywny wpływ na codzienne życie mieszkańców i funkcjonowanie transportu w regionie świętokrzyskim.
Źródło zdjęcia: X I Dariusz Klimczak
Comments