top of page

Słowacja: Nowy Panter na torach, czyli modernizacja regionalnej kolei

Od lewej: Karol Henzély, Dyrektor Departamentu Operacyjnego ZSSK, Peter Helexa, Dyrektor Generalny ZSSK, Jozef Ráž, Minister Transportu, Denisa Žiláková, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu
Źródło zdjęcia: ZSSK

Słowacki przewoźnik Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) wprowadził do eksploatacji nowy elektryczny zespół trakcyjny typu Panter. Jest to czteroczłonowy pociąg oferujący 343 miejsca siedzące, nowoczesne wyposażenie oraz niskopodłogowy dostęp. Pociąg ten jest pierwszym z pięciu pojazdów dostarczonych w ramach projektu finansowanego z Planu Odbudowy i Odporności Republiki Słowackiej.


Nowy Panter będzie wykorzystywany na trasach regionalnych w krajach (województwach) trnawskim i bańskobystrzyckim. To już 35. jednostka tego typu we flocie ZSSK. Do końca 2025 roku przewoźnik będzie dysponował 39 Panterami, a w 2026 roku planowane są dostawy kolejnych sześciu składów, co zwiększy łączną liczbę do 45 jednostek. Tym samym Pantery staną się największą i najnowocześniejszą serią elektrycznych pociągów regionalnych w historii słowackiego transportu pasażerskiego.


Inwestycje w komfort i niezawodność


Minister transportu Słowacji, Jozef Ráž, podkreślił, że celem inwestycji w transport kolejowy jest uczynienie z pociągu pierwszego wyboru dla mieszkańców. Ma to być możliwe dzięki jego ekologiczności, a przede wszystkim komfortowi, niezawodności i dostępności. Nowe inwestycje mają przyczyniać się do rozwoju regionów i poprawy jakości życia ich mieszkańców.


ZSSK, w ramach modernizacji, wzmacnia połączenia w regionach, gdzie kolej stanowi kręgosłup transportu publicznego. Nowe pociągi będą obsługiwać linie Trnava – Galanta, Trnava – Kúty, Bańska Bystrzyca – Zvolen oraz Zvolen – Nowa Baňa. W przyszłości przewiduje się ich rozszerzenie na wschodnią Słowację, po dodatkowym montażu systemu zabezpieczającego ETCS.


Fundusze europejskie dla lepszego transportu


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu Słowacji, Denisa Žiláková, zaznaczyła, że dzięki funduszom europejskim możliwe jest wprowadzanie konkretnych usprawnień, które mają bezpośredni wpływ na codzienne życie ludzi. Nowe jednostki elektryczne są jednym z widocznych rezultatów Planu Odbudowy i Odporności. Łączą regiony lepszym transportem, zwiększają komfort i wspierają zrównoważoną mobilność.


Dostawy pociągów Panter finansowane z funduszy europejskich trwają od 2020 roku. Pierwsze 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych Panter zostało dostarczonych w latach 2021-2022 w ramach projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Zintegrowana Infrastruktura (OPII). Kolejne 9 jednostek dołączyło do floty w 2023 roku. Obecna dostawa 5 jednostek jest częścią pierwszej opcji, a druga opcja na 6 pociągów jest zaplanowana na 2026 rok.


Współpraca Škody Group i ŽOS Trnava


Nowe jednostki powstają we współpracy Škody Group i słowackiego przedsiębiorstwa ŽOS Trnava. Montaż końcowy i uruchamianie odbywają się na Słowacji, co wspiera krajowy przemysł maszynowy. Tomáš Ignačák, prezes Škoda Group na region Słowacji, Czech i Europy Środkowo-Wschodniej, wyraził dumę z tego, że Pantery są najbardziej zaawansowanymi regionalnymi jednostkami elektrycznymi, które oferuje jego firma. Zaznaczył również, że współpraca z ZSSK i ŽOS Trnava jest przykładem efektywnej i odpowiedzialnej produkcji na Słowacji. Miloš Kyselica, dyrektor generalny ŽOS Trnava, podkreślił, że każdy nowy pociąg jest dowodem sensu pracy ich pracowników.


ZSSK, obchodząca w tym roku 20-lecie istnienia jako narodowy przewoźnik pasażerski, inwestuje w odnowę taboru, usługi cyfrowe, ułatwienia w podróżowaniu oraz rozwój swoich pracowników. Dzięki nowoczesnym pociągom zmniejsza się potrzeba konserwacji, upraszcza się obieg pojazdów i poprawiają się warunki pracy dla obsługi pociągów.


Nowe jednostki Panter spełniają europejskie normy i stanowią nowoczesne rozwiązanie dla transportu regionalnego. Są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w przestrzeń wielofunkcyjną dla osób o ograniczonej mobilności, wózków dziecięcych i rowerów, posiadają Wi-Fi, gniazdka elektryczne, system kamer i informacji, automatyczne liczenie pasażerów oraz toalety z zamkniętymi systemami utylizacji odpadów. Wnętrze uzupełnia stylowe oświetlenie LED i duża przestrzeń dla komfortu pasażerów. Na słowackich torach kursują dwie wersje tych jednostek: trójczłonowe o długości 80 metrów (247 miejsc siedzących) i czteroczłonowe o długości 106 metrów (343 miejsca siedzące). Zakup pięciu czteroczłonowych składów jest finansowany z Planu Odbudowy i Odporności Republiki Słowackiej w wysokości 42,3 miliona euro. Składy te są jednymi z najbardziej udanych produktów Škoda Transportation (w grupie z ŽOS Trnava), a ten sam typ pociągów jest wykorzystywany również w Czechach, a wkrótce będzie jeździł także na Łotwie i w Estonii.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page