Turcja planuje rozbudowę sieci kolejowej do 2028 roku
- Marek Zioła

- 1 cze
- 2 minut(y) czytania

Turcja stawia sobie ambitne cele w rozwoju infrastruktury kolejowej. Do 2028 roku planowane jest rozszerzenie sieci do 17 500 kilometrów. Równocześnie kraj zamierza rozwijać własne technologie kolejowe, zwiększając udział krajowych komponentów w produkcji taboru.
Rozwój infrastruktury kolejowej w Turcji jest jednym z priorytetów rządu. Według ministra transportu i infrastruktury, Abdulkadira Uraloğlu, sieć kolejowa, która w 2002 roku liczyła około 11 000 kilometrów, osiągnęła obecnie 13 919 kilometrów. W tej liczbie mieści się 2251 kilometrów linii dużych prędkości. Działania te mają na celu nie tylko rozszerzenie zasięgu, ale także uniezależnienie się technologiczne w sektorze kolejowym.
Postępy w rozwoju kolei dużych prędkości
Turcja zajmuje obecnie szóste miejsce w Europie i ósme na świecie pod względem operatorów kolei dużych prędkości. Jest to wynik konsekwentnych inwestycji w nowe linie i modernizację istniejącej infrastruktury. Długoterminowym celem jest osiągnięcie sieci kolejowej o długości 28 500 kilometrów, co świadczy o dalekosiężnych planach w tym zakresie.
Krajowa produkcja taboru kolejowego
Minister Uraloğlu podkreślił, że celem jest nie tylko rozbudowa sieci kolejowej, ale także produkcja każdego pojazdu, który będzie w niej wykorzystywany, z krajowych zasobów. Ma to na celu kształtowanie i rozwijanie technologii własnymi siłami. Przykładem jest lokomotywa elektryczna E5000 National Electric Locomotive, wyprodukowana w zakładach w Eskişehir. Jest to pierwsza lokomotywa główna zaprojektowana i wyprodukowana w 100 procentach z krajowych i narodowych komponentów.
Podczas ceremonii przekazania pojazdów nowej generacji, w tym lokomotyw elektrycznych, zestawów pociągowych, a także wagonów towarowych i gaśniczych, pomiędzy TÜRASAŞ a TCDD Taşımacılık, ogłoszono nową erę w tureckim przemyśle kolejowym. Dostarczenie pierwszych pięciu z 95 lokomotyw dla TCDD Taşımacılık stanowi początek tego etapu. W 2025 roku planowane jest dostarczenie kolejnych 15 lokomotyw, co zwiększy ich liczbę do 20. W 2026 roku wyprodukowanych zostanie 30 kolejnych lokomotyw, a w 2027 roku – 45.















Komentarze