Ukrzaliznytsia zwiększa efektywność transportu towarowego poprzez rewizję prędkości
- Marek Zioła

- 19 cze
- 2 minut(y) czytania

Ukrzaliznytsia dokonała przeglądu średniej dobowej prędkości własnego taboru towarowego, co ma na celu zwiększenie jego rentowności dla klientów. Przewoźnicy będą mogli realizować przewozy w krótszym czasie, co przełoży się na niższe opłaty za korzystanie z wagonów.
Ukraińska kolej państwowa, Ukrzaliznytsia, wprowadziła zmiany w normatywach średniej dobowej prędkości swojego taboru towarowego. Decyzja ta ma na celu optymalizację kosztów logistycznych dla klientów, którzy od 16 czerwca 2025 roku będą ponosić niższe opłaty za użytkowanie wagonów. Zrewidowane wskaźniki prędkości zostały ustalone na podstawie szczegółowej analizy faktycznego ruchu wagonów w pierwszym półroczu 2025 roku, która wykazała, że rzeczywista prędkość dla wielu typów taboru znacząco przewyższa dotychczasowe normy. Nowe wartości obowiązują do 31 grudnia 2025 roku.
Przegląd typów taboru i nowe wskaźniki prędkości
Nowe normatywy prędkości obejmują szeroki zakres taboru będącego własnością Ukrzaliznytsia. Dotyczą one między innymi wagonów zbożowych, cystern, wagonów krytych, cementowozów, specjalistycznego taboru przebudowanego, a także platform kontenerowych i platform do przewozu naczep. Szczególne zmiany wprowadzono dla platform do przewozu naczep.
W przypadku przewozów wewnętrznych i importowych, prędkość dla przesyłek wagonowych i kontenerowych wzrosła do 170 km/dobę (poprzednio 154 km/dobę). Dla pociągów marszrutowych lub kontenerowych w tych samych kategoriach, nowa prędkość wynosi 197 km/dobę (poprzednio 154 km/dobę).
Eksport przez lądowe przejścia graniczne również odnotował znaczące zwiększenie prędkości. Przesyłki wagonowe i kontenerowe, a także pociągi marszrutowe lub kontenerowe, osiągają teraz 213 km/dobę (poprzednio 139 km/dobę).
Również przewozy do stacji portowych zostały przyspieszone. Dla przesyłek wagonowych i kontenerowych prędkość wynosi 182 km/dobę (poprzednio 156 km/dobę), a dla pociągów marszrutowych lub kontenerowych osiąga aż 264 km/dobę (poprzednio 156 km/dobę).
Korzyści dla klientów i rozwoju transportu intermodalnego
Średnio dla wymienionego taboru prędkość w ruchu wzrośnie o około 38 procent. Takie zmiany pozwalają nadawcom na dostarczenie ładunku w krótszym czasie, co bezpośrednio obniża koszty logistyki. Nowe rozwiązania wspierają rozwój przewozów kontenerowych zarówno na terenie Ukrainy, jak i w transporcie międzynarodowym. Zwiększona efektywność i niższe koszty użytkowania taboru czynią Ukrzaliznytsię bardziej konkurencyjnym partnerem dla firm logistycznych i handlowych.















Komentarze