UTK: Historyczny rekord wymiany pasażerskiej w Polsce w 2024 roku
- Marek Zioła

- 28 lip
- 3 minut(y) czytania

Urząd Transportu Kolejowego ogłosił historyczny rekord w wymianie pasażerskiej za rok 2024, przekraczający 810 milionów osób. Wyniki te potwierdzają rosnącą rolę kolei w codziennej mobilności Polaków.
Urząd Transportu Kolejowego (UTK) opublikował najnowsze dane dotyczące wymiany pasażerskiej na polskich dworcach w 2024 roku, odnotowując rekordowy wynik 810 milionów osób. To historyczne osiągnięcie podkreśla zwiększające się znaczenie kolei jako kluczowego elementu systemu transportu publicznego w Polsce, a także wskazuje na intensywny rozwój infrastruktury i usług kolejowych w całym kraju. Analiza UTK uwzględnia również zmiany w rankingach największych stacji i miast wojewódzkich pod względem liczby obsłużonych pasażerów.
Przetasowania na czołowych stacjach kolejowych
Ranking największych stacji kolejowych w Polsce w 2024 roku przyniósł kilka istotnych zmian. Wrocław Główny utrzymał pozycję lidera, odnotowując 28,78 miliona pasażerów rocznie. Za nim jednak nastąpiły znaczące przetasowania. Kraków Główny awansował z trzeciego na drugie miejsce, z imponującym wzrostem o 16,6%, osiągając 26,898 miliona pasażerów. Poznań Główny, mimo wzrostu do 26,896 miliona pasażerów, spadł na trzecią pozycję.
Warszawa Centralna zanotowała najbardziej dynamiczny wzrost, awansując z siódmego na czwarte miejsce, zwiększając liczbę pasażerów o 56,8% – z 12,78 miliona do 20,04 miliona rocznie. Region Trójmiasta również wykazał silny rozwój: Gdańsk Główny awansował na piąte miejsce z 17,66 miliona pasażerów (+27,6%), a Gdańsk Wrzeszcz skoczył z dziewiątego na siódme miejsce, zwiększając ruch o 34,4% do 16,13 miliona pasażerów. Spadki w rankingu dotknęły głównie Katowice (z czwartego na szóste miejsce, spadek o 7,2%) i Gdynię Główną (z piątego na ósmie miejsce).
Dominacja Warszawy i dynamiczny wzrost w Krakowie i Gdańsku
W ujęciu miast wojewódzkich, Warszawa utrzymała swoją dominującą pozycję, osiągając wymianę 102,34 miliona pasażerów (+10,8%), co stanowi 12,63% całkowitej wymiany pasażerskiej w kraju. Największe wzrosty procentowe zanotowały Kraków (+21,3% do 35,17 miliona) oraz Gdańsk (+20,1% do 65,63 miliona). Jedynym dużym miastem wojewódzkim, które odnotowało spadek, były Katowice (-4,6% do 18,96 miliona pasażerów).
Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, podkreślił w swoim oświadczeniu, że:
"Rok 2024 pokazał, że kolej w Polsce nie tylko odzyskuje swój dawny potencjał, ale i wkracza w nowy etap rozwoju – jako nowoczesny, dostępny i ważny filar transportu publicznego. Rekordowa wymiana pasażerska potwierdza rosnącą rolę kolei w systemie codziennej mobilności."
Wymiana pasażerska na 10 największych stacjach w Polsce w latach 2023-2024
Stacja | Roczna wymiana pasażerska (w mln pasażerów) w 2024 r. | Roczna wymiana pasażerska (w mln pasażerów) w 2023 r. | Średnia dobowa wymiana pasażerska (w tys. pasażerów) w 2024 r. | Średnia dobowa wymiana pasażerska (w tys. pasażerów) w 2023 r. | Średnia liczba pociągów na godzinę w 2024 r. | Średnia wymiana pasażerska na jedno zatrzymanie (liczba pasażerów) w 2024 r. |
Wrocław Główny | 28,78 | 28,75 | 78,64 | 78,76 | 21 | 155 |
Kraków Główny | 26,90 | 23,08 | 73,49 | 63,22 | 18 | 166 |
Poznań Główny | 26,90 | 24,48 | 73,49 | 67,08 | 20 | 155 |
Warszawa Centralna | 20,04 | 12,78 | 54,75 | 35,00 | 13 | 182 |
Gdańsk Główny | 17,66 | 13,84 | 48,26 | 37,93 | 16 | 129 |
Katowice | 16,33 | 17,60 | 44,61 | 48,23 | 16 | 117 |
Gdańsk Wrzeszcz | 16,13 | 12,01 | 44,08 | 33,89 | 20 | 94 |
Gdynia Główna | 14,89 | 14,73 | 40,68 | 40,36 | 19 | 87 |
Warszawa Wschodnia | 13,51 | 12,38 | 36,9 | 33,92 | 30 | 51 |
Sopot | 10,06 | 9,51 | 27,5 | 26,04 | 16 | 73 |
Koncentracja ruchu i wyzwania w danych
Analiza UTK wskazuje na silną koncentrację ruchu kolejowego w kilku województwach. Mazowieckie, pomorskie, dolnośląskie i wielkopolskie – regiony z rozwiniętą koleją aglomeracyjną – odpowiadały za ponad 60% całej wymiany pasażerskiej. Aż 82% wymiany pasażerskiej odbywało się na stacjach o dobowej wymianie powyżej 1000 osób, z czego najwięcej takich stacji znajduje się w województwie mazowieckim (118), pomorskim (53) i wielkopolskim (39).
Jednocześnie UTK zwraca uwagę na wyzwania związane ze zbieraniem danych, wynikające z braku jednolitych systemów zliczania pasażerów. Różnice w metodach (systemy sprzedaży biletów, czujniki w pojazdach, modele szacunkowe) oraz trudności w zliczaniu pasażerów korzystających z honorowania biletów okresowych czy taryf specjalnych mogą wpływać na precyzję statystyk. Mimo tych wyzwań, Urząd Transportu Kolejowego konsekwentnie dąży do zapewnienia najwyższej jakości danych.















Komentarze