top of page

UTK: Historyczny rekord wymiany pasażerskiej w Polsce w 2024 roku

Peron 2 dworca Wrocław Główny
Fot. Wikipedia I Piotr Michalak

Urząd Transportu Kolejowego ogłosił historyczny rekord w wymianie pasażerskiej za rok 2024, przekraczający 810 milionów osób. Wyniki te potwierdzają rosnącą rolę kolei w codziennej mobilności Polaków.


Urząd Transportu Kolejowego (UTK) opublikował najnowsze dane dotyczące wymiany pasażerskiej na polskich dworcach w 2024 roku, odnotowując rekordowy wynik 810 milionów osób. To historyczne osiągnięcie podkreśla zwiększające się znaczenie kolei jako kluczowego elementu systemu transportu publicznego w Polsce, a także wskazuje na intensywny rozwój infrastruktury i usług kolejowych w całym kraju. Analiza UTK uwzględnia również zmiany w rankingach największych stacji i miast wojewódzkich pod względem liczby obsłużonych pasażerów.


Przetasowania na czołowych stacjach kolejowych


Ranking największych stacji kolejowych w Polsce w 2024 roku przyniósł kilka istotnych zmian. Wrocław Główny utrzymał pozycję lidera, odnotowując 28,78 miliona pasażerów rocznie. Za nim jednak nastąpiły znaczące przetasowania. Kraków Główny awansował z trzeciego na drugie miejsce, z imponującym wzrostem o 16,6%, osiągając 26,898 miliona pasażerów. Poznań Główny, mimo wzrostu do 26,896 miliona pasażerów, spadł na trzecią pozycję.


Warszawa Centralna zanotowała najbardziej dynamiczny wzrost, awansując z siódmego na czwarte miejsce, zwiększając liczbę pasażerów o 56,8% – z 12,78 miliona do 20,04 miliona rocznie. Region Trójmiasta również wykazał silny rozwój: Gdańsk Główny awansował na piąte miejsce z 17,66 miliona pasażerów (+27,6%), a Gdańsk Wrzeszcz skoczył z dziewiątego na siódme miejsce, zwiększając ruch o 34,4% do 16,13 miliona pasażerów. Spadki w rankingu dotknęły głównie Katowice (z czwartego na szóste miejsce, spadek o 7,2%) i Gdynię Główną (z piątego na ósmie miejsce).


Dominacja Warszawy i dynamiczny wzrost w Krakowie i Gdańsku


W ujęciu miast wojewódzkich, Warszawa utrzymała swoją dominującą pozycję, osiągając wymianę 102,34 miliona pasażerów (+10,8%), co stanowi 12,63% całkowitej wymiany pasażerskiej w kraju. Największe wzrosty procentowe zanotowały Kraków (+21,3% do 35,17 miliona) oraz Gdańsk (+20,1% do 65,63 miliona). Jedynym dużym miastem wojewódzkim, które odnotowało spadek, były Katowice (-4,6% do 18,96 miliona pasażerów).


Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, podkreślił w swoim oświadczeniu, że:

"Rok 2024 pokazał, że kolej w Polsce nie tylko odzyskuje swój dawny potencjał, ale i wkracza w nowy etap rozwoju – jako nowoczesny, dostępny i ważny filar transportu publicznego. Rekordowa wymiana pasażerska potwierdza rosnącą rolę kolei w systemie codziennej mobilności."

Wymiana pasażerska na 10 największych stacjach w Polsce w latach 2023-2024

Stacja

Roczna wymiana pasażerska (w mln pasażerów) w 2024 r.

Roczna wymiana pasażerska (w mln pasażerów) w 2023 r.

Średnia dobowa wymiana pasażerska (w tys. pasażerów) w 2024 r.

Średnia dobowa wymiana pasażerska (w tys. pasażerów) w 2023 r.

Średnia liczba pociągów na godzinę w 2024 r.

Średnia wymiana pasażerska na jedno zatrzymanie (liczba pasażerów) w 2024 r.

Wrocław Główny

28,78

28,75

78,64

78,76

21

155

Kraków Główny

26,90

23,08

73,49

63,22

18

166

Poznań Główny

26,90

24,48

73,49

67,08

20

155

Warszawa Centralna

20,04

12,78

54,75

35,00

13

182

Gdańsk Główny

17,66

13,84

48,26

37,93

16

129

Katowice

16,33

17,60

44,61

48,23

16

117

Gdańsk Wrzeszcz

16,13

12,01

44,08

33,89

20

94

Gdynia Główna

14,89

14,73

40,68

40,36

19

87

Warszawa Wschodnia

13,51

12,38

36,9

33,92

30

51

Sopot

10,06

9,51

27,5

26,04

16

73


Koncentracja ruchu i wyzwania w danych


Analiza UTK wskazuje na silną koncentrację ruchu kolejowego w kilku województwach. Mazowieckie, pomorskie, dolnośląskie i wielkopolskie – regiony z rozwiniętą koleją aglomeracyjną – odpowiadały za ponad 60% całej wymiany pasażerskiej. Aż 82% wymiany pasażerskiej odbywało się na stacjach o dobowej wymianie powyżej 1000 osób, z czego najwięcej takich stacji znajduje się w województwie mazowieckim (118), pomorskim (53) i wielkopolskim (39).


Jednocześnie UTK zwraca uwagę na wyzwania związane ze zbieraniem danych, wynikające z braku jednolitych systemów zliczania pasażerów. Różnice w metodach (systemy sprzedaży biletów, czujniki w pojazdach, modele szacunkowe) oraz trudności w zliczaniu pasażerów korzystających z honorowania biletów okresowych czy taryf specjalnych mogą wpływać na precyzję statystyk. Mimo tych wyzwań, Urząd Transportu Kolejowego konsekwentnie dąży do zapewnienia najwyższej jakości danych.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page