UTK podsumowuje wakacje 2025: Liczba pasażerów na kolei przekroczyła 74 miliony
- Marek Zioła

- 24 paź
- 3 minut(y) czytania

Wakacyjny sezon 2025 roku przyniósł polskiej kolei wyniki, jakich nie odnotowano od co najmniej dekady. Urząd Transportu Kolejowego (UTK) opublikował raport "Podsumowanie wakacji na kolei 2025 r.", z którego wynika, że w lipcu i sierpniu z usług przewoźników skorzystało ponad 74,7 miliona osób. To wzrost o 7,7% w porównaniu do roku ubiegłego, pokazujący rosnącą popularność tego środka transportu w czasie letnich podróży.
Lipiec i sierpień, tradycyjnie miesiące wzmożonego ruchu turystycznego, postawiły przed przewoźnikami duże wyzwania logistyczne. Konieczność zwiększenia liczby kursów, wydłużania składów pociągów oraz precyzyjna koordynacja ruchu miała na celu utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa i punktualności. Wysiłki te, jak podkreśla Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra, przyniosły efekt w postaci historycznie najlepszego sierpnia.
Blisko 75 milionów pasażerów na kolei w dwa miesiące
Łączny wynik 74,7 miliona pasażerów w lipcu i sierpniu 2025 roku to dowód na to, że coraz więcej Polaków wybiera kolej jako środek transportu na wakacyjny wypoczynek. Sierpień okazał się lepszy pod względem liczby podróżnych – odnotowano wtedy niemal 38,1 miliona osób, a praca przewozowa osiągnęła 3,3 miliarda pasażerokilometrów. Lipiec z kolei miał wyższą wartość pracy eksploatacyjnej – 19,9 miliona pociągokilometrów. Sumaryczna praca przewozowa przekroczyła 6,3 miliarda pasażerokilometrów, a eksploatacyjna 39,6 miliona pociągokilometrów, co jest najlepszymi wynikami w tym okresie od co najmniej dziesięciu lat.
Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zauważył, że:
„Sezon wakacyjny 2025 r. okazał się udany dla zdecydowanej większości przewoźników kolejowych. Warto podkreślić, że długodystansowe połączenia do miejscowości turystycznych w Polsce dostępne są już nie tylko w ofercie przewoźnika dalekobieżnego, lecz także wybranych spółek regionalnych. Przykłady z innych krajów pokazują, że kolej może być integralną częścią szerszego produktu turystycznego, łącząc transport z ofertą atrakcji i doświadczeń turystycznych”.
Wzrost liczby pociągów i coraz lepsza punktualność
Z danych zarządcy infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, wynika, że w lipcu i sierpniu na tory wyjeżdżało średnio 6,1 tysiąca pociągów każdego dnia, w porównaniu do 5,6 tysiąca w 2024 roku. Wzrost liczby uruchamianych składów szedł w parze z poprawą ich terminowości. Z ponad 375,2 tysiąca pociągów uruchomionych w lipcu i sierpniu 2025 roku, 90,82% dotarło do celu z opóźnieniem nieprzekraczającym 6 minut. W 2024 roku wskaźnik ten wynosił 90,11%. Jest to kontynuacja trendu poprawy punktualności, która systematycznie rośnie z roku na rok.
Rekordy przewozowe PKP Intercity i przewoźników regionalnych
Jeśli chodzi o poszczególne spółki, najwięcej pasażerów w lipcu i sierpniu 2025 roku obsłużyło PKP Intercity – ponad 18,1 miliona osób. Niewiele mniej podróżnych skorzystało z usług Polregio – przeszło 17,3 miliona pasażerów. Koleje Mazowieckie przewiozły w tym czasie prawie 11 milionów osób.
Większość przewoźników odnotowała lepsze wyniki niż rok wcześniej. PKP Intercity przewiozło o prawie 1,97 miliona pasażerów więcej, co stanowi wzrost o 12,2%. Duże wzrosty zanotowała także Szybka Kolej Miejska w Warszawie, która obsłużyła o 0,85 miliona pasażerów więcej (+29,7%) oraz Koleje Mazowieckie z wynikiem lepszym o 0,83 miliona pasażerów (+8,1%).
Najlepszą punktualnością w tym okresie wykazały się przewoźnicy aglomeracyjni i regionalni: PKP SKM (97,3%), SKM Warszawa (95,5%) oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna (95%). PKP Intercity osiągnęło punktualność na poziomie 73,7%, co jest jednak znaczącą poprawą w stosunku do 71,9% w 2024 roku i 66,6% w 2023 roku, co sugeruje, że działania mające na celu poprawę terminowości połączeń przynoszą efekty, mimo zwiększonej pracy eksploatacyjnej.
Średnia odległość, na jaką podróżował pasażer w lipcu i sierpniu 2025 roku, wyniosła 84,7 km. Zarówno przewoźnicy dalekobieżni, jak i regionalni, oferowali w sezonie długie trasy do miejscowości turystycznych, często stanowiąc konkurencyjną alternatywę dla podróży samochodem. Przykładem mogą być połączenia PKP Intercity: Warszawa – Świnoujście (631 km), czy regionalne Koleje Dolnośląskie: „KD Premium Nadmorski” na trasie Wrocław – Świnoujście (481 km).















Komentarze