top of page

Warszawa: Dwaj producenci walczą o gigantyczny kontrakt na tramwaje


fot. źródło: Tramwaje Warszawskie
fot. źródło: Tramwaje Warszawskie


Otwarto oferty w przetargu ramowym na dostawę nawet 160 nowych tramwajów dla polskiego miasta. Dwie uznane firmy – Škoda Transportation i Hyundai Rotem Company – złożyły swoje propozycje, rozpoczynając tym samym rywalizację o lukratywny kontrakt, który znacząco unowocześni tabor komunikacji miejskiej.


Warszawa otwiera nowy rozdział w historii swojego transportu publicznego, otwierając oferty w przetargu na zawarcie umowy ramowej dotyczącej zakupu do 160 nowoczesnych tramwajów. Jest to strategiczne posunięcie mające na celu nie tylko odnowienie, ale również znaczne rozszerzenie floty pojazdów szynowych, co przełoży się na poprawę komfortu podróży dla mieszkańców oraz efektywności miejskiego systemu transportowego. Dwie firmy z globalnym doświadczeniem w produkcji taboru szynowego, Škoda Transportation i Hyundai Rotem Company, przedstawiły swoje propozycje, co zapowiada zaciętą rywalizację o realizację tego prestiżowego zamówienia.


Oferty gigantów rynku tramwajowego


Termin składania ofert upłynął 22 lipca, a do postępowania zgłosiły się dwie międzynarodowe firmy. Škoda Transportation zaoferowała jednolitą cenę jednostkową 21 152 000,00 złotych netto za tramwaj jednokierunkowy, zarówno w zamówieniu podstawowym, jak i w opcji. Za tramwaj dwukierunkowy czeski producent zaproponował cenę 22 282 000,00 złotych netto. Hyundai Rotem Company przedstawił nieco bardziej zróżnicowaną ofertę cenową: 21 960 000,00 złotych netto za tramwaj jednokierunkowy w zamówieniu podstawowym oraz 20 423 260,00 złotych netto w opcji. Tramwaj dwukierunkowy od Hyundai Rotem Company wyceniono na 21 036 965,00 złotych netto. Należy zaznaczyć, że podane ceny nie są jeszcze ostateczne i mogą ulec zmianie w kolejnych etapach postępowania.


Dwuetapowy proces wyboru i dostaw


Przetarg ma charakter ramowy, co oznacza, że proces zakupu nowych pojazdów zostanie podzielony na dwa etapy. W pierwszej fazie, w ramach przetargu mającego na celu zawarcie umowy ramowej, nastąpi ocena złożonych ofert oraz kwalifikacja potencjalnych wykonawców na podstawie szeregu precyzyjnie określonych kryteriów. Po zakończeniu tego etapu, z wybranymi podmiotami zostaną zawarte umowy ramowe na okres 48 miesięcy. Drugi etap polegać będzie na podpisaniu umowy wykonawczej z jednym z dostawców, który zostanie wyłoniony w drodze dalszej konkurencji. W tej decydującej fazie dostawcy będą rywalizować wyłącznie ceną, co podkreśla znaczenie efektywności kosztowej w całym procesie. Zamówienie obejmuje maksymalnie 64 tramwaje jednokierunkowe i 96 tramwajów dwukierunkowych, z czego zamówienie podstawowe gwarantuje dostawę 20 tramwajów jednokierunkowych. Kolejne transze będą uruchamiane w ramach opcji, w zależności od dostępnych środków finansowych i bieżących potrzeb miasta.


Standardy i innowacje w nowych tramwajach


Wybrany producent będzie miał 28 miesięcy na dostawę tramwajów z zamówienia podstawowego, licząc od dnia zawarcia umowy wykonawczej, przy czym pierwsze dwa pojazdy powinny zostać dostarczone przed upływem 24 miesięcy. Na uruchomienie opcji przewidziano odpowiednio 76 miesięcy dla tramwajów jednokierunkowych i 66 miesięcy dla tramwajów dwukierunkowych. Zamawiający oczekuje, że nowe tramwaje będą bazować na sprawdzonych rozwiązaniach konstrukcyjnych, a jednocześnie będą uwzględniać wprowadzone modyfikacje, takie jak zwiększona liczba miejsc siedzących. Wymagana maksymalna długość tramwaju to 33 metry, co jest optymalne dla istniejącej infrastruktury. Zgodnie z głosami pasażerów oraz w porozumieniu z Zarządem Transportu Miejskiego, zwiększono wymogi dotyczące liczby miejsc siedzących – co najmniej 42 miejsca w tramwaju dwukierunkowym i 56 w jednokierunkowym. Dodatkowo, na bazie doświadczeń z eksploatacji pojazdów marki Hyundai, utrzymano wymóg zastosowania skrajnych wózków skrętnych. Tramwaje będą wyposażone w zaawansowany system antykolizyjny, ostrzegający motorniczego przed potencjalnymi zderzeniami i chroniący przed najechaniem na przeszkodę podczas ruszania, a także w system wsparcia motorniczego, mający na celu reagowanie w sytuacjach rozproszenia uwagi lub zmęczenia operatora.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page