Warszawa gościła światowych liderów kolei. PKP kończą przewodnictwo w UIC
- Marek Zioła

- 16 gru
- 2 minut(y) czytania

W dniach 10-11 grudnia 2025 roku w Warszawie odbyły się posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowego Związku Kolei (UIC). Wydarzenie to, prowadzone przez prezesa PKP Alana Berouda, podsumowało pięcioletni okres polskiego przewodnictwa w tej globalnej organizacji oraz wyznaczyło nowe cele na nadchodzący 2026 rok.
Podczas dwudniowych obrad w stolicy Polski przedstawiciele kolei z całego świata, w tym z Japonii, Chin, Indii czy Maroka, debatowali nad przyszłością transportu szynowego. Spotkanie było okazją do formalnego podziękowania ustępującemu kierownictwu i zatwierdzenia zmian personalnych, które wejdą w życie wraz z początkiem nowego roku kalendarzowego. Najważniejszym elementem rozmów było wskazanie roli kolei jako systemu najbardziej odpornego na kryzysy klimatyczne i geopolityczne.
Podsumowanie polskiej misji w UIC
Polska, poprzez przedstawicieli PKP, kierowała pracami Międzynarodowego Związku Kolei przez blisko pięć lat. Przewodnictwo to sprawowali kolejno prezesi Krzysztof Mamiński oraz Alan Beroud, a za bieżącą koordynację odpowiadało Przedstawicielstwo PKP w Brukseli. W tym czasie polscy menedżerowie skupili się na poprawie przejrzystości finansowej organizacji oraz wdrożeniu nowego systemu zarządzania projektami.
Polska prezydencja w UIC przypadła na wyjątkowo trudny czas. Koleje musiały mierzyć się najpierw z odbudową zaufania pasażerów po pandemii, a następnie z kryzysem energetycznym i destabilizacją wywołaną agresją Rosji na Ukrainę. To właśnie pod polskim przewodnictwem, mimo oporu części państw, udało się zawiesić w prawach członków koleje rosyjskie i białoruskie.
Nowe władze i azjatycki kierunek
Z początkiem 2026 roku w strukturach UIC dojdzie do zmiany warty. Alan Beroud przekaże stery organizacji prezesowi kolei japońskich JR East, którym jest Yuji Fukasawa. Z kolei funkcję wiceprzewodniczącego obejmie Stefano Antonio Donnarumma, szef kolei włoskich FSI. Wybór przedstawiciela Japonii podkreśla międzyregionalny charakter organizacji, która skupia podmioty z Europy, Azji, Indii czy Maroka.
Mimo zakończenia kadencji w UIC, polski wpływ na europejską politykę transportową pozostanie silny. Od 1 stycznia 2026 roku Alan Beroud zacznie pełnić funkcję przewodniczącego CER, czyli Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury. Jest to wpływowa organizacja lobbująca na rzecz sektora kolejowego w strukturach Unii Europejskiej.
Priorytety na nadchodzące lata
Podczas warszawskich obrad wyznaczono kierunki rozwoju na lata 2026-2027. Członkowie związku chcą, aby kolej była postrzegana nie tylko przez pryzmat ochrony klimatu, ale jako realny napęd dla gospodarek. W planach jest przyspieszenie cyfryzacji oraz zacieśnienie współpracy z organizacją UITP, która zrzesza operatorów transportu publicznego w miastach.
Współpraca ta ma doprowadzić do lepszej integracji różnych środków transportu, tak aby podróż z wykorzystaniem pociągu i komunikacji miejskiej była dla pasażera płynna. Eksperci UIC zaznaczają, że system szynowy okazuje się najbardziej odporny na warunki kryzysowe, co w obecnej sytuacji geopolitycznej ma znaczenie dla bezpieczeństwa państw.
Włożyliśmy znaczący wysiłek w globalną promocję roli kolei jako elementu zrównoważonego rozwoju transportu oraz w umocnieniu jej pozycji w międzynarodowej polityce transportowej, równolegle wspierając innowacje technologiczne oraz standaryzację kolei. Kolej odgrywa dziś szczególną rolę nie tylko w kontekście wyzwań klimatycznych, lecz także w obszarze zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa – co ma wyjątkowe znaczenie w świetle geopolityki. Coraz wyraźniej postrzegamy ją jako najbardziej odporny na warunki kryzysowe, w tym wojenne i klimatyczne, system transportowy – podkreśla Alan Beroud, przewodniczący UIC i prezes zarządu PKP.















Komentarze