Warszawa: Przetarg na tramwaj, który połączy Wolę z Ochotą. Zmiany na Dworcu Zachodnim
- Marek Zioła
- 2 dni temu
- 3 minut(y) czytania

Tramwaje Warszawskie ogłosiły 1 września 2025 roku przetarg na przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej dla trasy tramwajowej, która połączy ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Nowa linia tramwajowa ma stanowić kolejny element tramwajowego połączenia obwodowego, umożliwiając podróże między dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum. Jest to jeden z kluczowych etapów w rozbudowie warszawskiej sieci tramwajowej.
Warszawscy urzędnicy ogłosili postępowanie przetargowe, którego celem jest przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla trasy tramwajowej. Inwestycja ma na celu połączenie ulicy Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Władze miasta podkreślają, że nowa trasa jest częścią ambitnego projektu tramwajowego połączenia obwodowego, które pozwoli na wygodne przemieszczanie się między dzielnicami Wola i Ochota, omijając zatłoczone centrum miasta. Jak wskazał Rafał Trzaskowski, prezydent miasta stołecznego Warszawy, jest to również kolejny krok w rozwoju Dworca Zachodniego, który przekształca się w jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w stolicy.
– Tak jak obiecywaliśmy, rozpoczynamy dziś prace nad kolejnym odcinkiem tramwaju do Wilanowa, czyli trasą z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Nowa trasa połączy Wolę z Ochotą, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodnie i szybko podróżować pomiędzy tymi dzielnicami – bez konieczności wjeżdżania do centrum miasta. Jest to zarazem kolejny krok w rozwoju Dworca Zachodniego, który staje się ważnym hubem/węzłem komunikacyjnym dla stolicy i aglomeracji warszawskiej

Jak dokładnie przebiegnie trasa?
Planowana trasa o długości około 1,4 km ma połączyć budowany obecnie podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim z ulicą Kasprzaka. Tory poprowadzą w istniejącym już tunelu pod stacją kolejową, a następnie w nowym tunelu, który powstanie w ciągu ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ulicą Kasprzaka przewidziano w rejonie przystanku Szpital Wolski. Z całej długości trasy, około 0,9 km będzie przebiegało pod ziemią. W ramach pierwszego etapu, projektant, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie musiał przygotować trzy warianty trasy, różniące się miejscem zakończenia odcinka podziemnego oraz lokalizacją rampy wyjazdowej w rejonie ulic Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego.
Nowe przystanki tramwajowe na Dworcu Zachodnim
W ramach projektu przewidziano budowę trzech nowych zespołów przystankowych. Jeden z nich będzie znajdował się pod ziemią, w rejonie peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia. Ten przystanek będzie połączony z przejściem podziemnym stacji za pomocą schodów stałych, ruchomych oraz wind. Zaplanowano tam również rozjazdy, które umożliwią tramwajom kończenie kursów na Dworcu Zachodnim, niezależnie od tego, czy jadą od strony Ochoty, czy Woli. Przewidziano także specjalną przestrzeń do odstawiania składów. Kolejny podziemny przystanek powstanie w rejonie ulicy Tunelowej, obsługując tramwaje kończące przy peronie 9 oraz te jadące tranzytem między Wolą a Ochotą. Trzeci przystanek, naziemny lub podziemny w zależności od wybranego wariantu, znajdzie się w rejonie ulicy Prądzyńskiego. Projekt zakłada także rozbudowę istniejącego zespołu przystanków przy ulicy Kasprzaka.
Zakres prac projektowych oraz harmonogram
Inwestycja została podzielona na dwa zadania. Pierwsze obejmuje odcinek od ulicy Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugie dotyczy wyposażenia tunelu tramwajowego pod stacją wraz z podziemnym przystankiem. Taki podział ma ułatwić ewentualne etapowanie prac w zależności od dostępnych środków finansowych. Ogłoszony przetarg obejmuje prace projektowe i przygotowawcze, w tym uzyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień i decyzji administracyjnych. Wybrany projektant przygotuje projekt wstępny, a po wyborze optymalnego wariantu, stworzy projekt budowlany, projekty wykonawcze oraz dokumentację przetargową. Wykonawca będzie również odpowiedzialny za pozyskanie decyzji środowiskowych, zobowiązując się do minimalizowania wpływu inwestycji na zieleń.
Kompletna dokumentacja ma być gotowa w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Budowa jest wstępnie planowana po roku 2030, a jej ostateczny harmonogram będzie zależał od dostępności funduszy. Planowana trasa jest częścią projektu "tramwaju do Wilanowa", który ma na celu stworzenie połączenia obwodowego łączącego Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. W drugiej połowie 2026 roku ma zostać oddany do użytku pierwszy podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim, w ramach budowy trasy w ciągu ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. i tunelu pod Parkiem Pięciu Sióstr.
Komentarze